Τα νέα μοντέλα κινητικότητας πρέπει να παρέχουν ένα ακαταμάχητο όραμα, όχι μόνο μια πρακτική εναλλακτική λύση, για να παρακινήσουν τους οδηγούς να αφήσουν τα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα, γράφει ο Jonathan Manning σε πρόσφατο άρθρο.
Οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών mobility (Mobility as a Service – MaaS) πρέπει να υπερκεράσουν τόσο τα πρακτικά όσο και τα συναισθηματικά στοιχεία ιδιοκτησίας αυτοκινήτων, προκειμένου να προσελκύσουν πελάτες, σύμφωνα με τον κορυφαίο «συνήγορο» των νέων επιλογών κινητικότητας.
Ο Sampo Hietanen, διευθύνων σύμβουλος και ιδρυτής της MaaS Global, λέει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων όχι μόνο είχαν κερδίσει την καρδιά και το μυαλό μέσω της υπόσχεσης ότι «μπορούν να σε πάνε οπουδήποτε και οποτεδήποτε», αλλά είχαν επίσης πουλήσει ένα όνειρο όπου ο ήλιος πάντα έλαμπε, οι δρόμοι ήταν άδειοι και το πάρκινγκ διαθέσιμο πάντα.
“Εμείς πρέπει να μπορέσουμε να προσφέρουμε το ίδιο όνειρο – να πηγαίνουμε οπουδήποτε και οποτεδήποτε”, δήλωσε ο Hietanen στο συνέδριο Movin’on, της Michelin.
«Όταν προσπαθείτε να επιλύσετε τις συνεχώς αυξανόμενες προκλήσεις των μεταφορών στις πόλεις – την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τη ρύπανση, τα ζητήματα κόστους και ασφάλειας – αυτό που πραγματικά πρέπει να επιτύχετε δεν είναι να ανταποκριθείτε σε μια πρόκληση logistics, αλλά στην περίπλοκη γεωγραφία των ανθρώπινων επιθυμιών, των φόβων και των συνηθειών που σχετίζονται με την κυκλοφορία.
“Το αυτοκίνητο είναι μια επιτυχία, έτσι πρέπει να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε ένα μεγαλύτερο όνειρο, όπως η μεταφορά με οποιοδήποτε αεροπλάνο, τρένο, λεωφορείο ή ποδήλατο, οπουδήποτε και ανά πάσα στιγμή. Εάν χρησιμοποιείτε το αυτοκίνητο μόνο περιστασιακά, τότε αντέχετε οικονομικά να οδηγείτε ένα καλύτερο αυτοκίνητο. Πρέπει να πάμε εκεί που ζουν τα όνειρα. ”
Η χρήση κοινών μέσων μαζικής μεταφοράς μπορεί ποτέ να μην έχει τη ρομαντική γοητεία ενός αστραφτερού αυτοκινήτου και ενός ανοιχτού δρόμου, αλλά η εξέλιξη από την ιδιοκτησία στην εμπειρία της χρήσης προσφέρει μια ευκαιρία στους παρόχους MaaS να παρουσιάσουν ένα διαφορετικό όραμα για ταξίδια που ανταμείβουν τους πελάτες με το δώρο του χρόνου.
Εάν ο μέσος οδηγός δαπανά 90 λεπτά την ημέρα οδηγώντας προς και από την εργασία του, η μετατροπή αυτού του διαστήματος σε αναψυχή ή επαγγελματικό χρόνο με την κατάργηση της ευθύνης οδήγησης θα μπορούσε να είναι πλεονέκτημα, λέει ο Hietanen, σημειώνοντας ότι με την εμφάνιση των αυτόνομων οχημάτων, οι ταξιδιώτες θα είναι σε θέση να καλέσουν ένα όχημα εξοπλισμένο ως γραφείο, ως καζίνο ή ακόμα και ως εστιατόριο.
Αυτό το τολμηρό όραμα χρειάζεται ανταγωνισμό για να επιβιώσει και να ευδοκιμήσει, λέει ο Hietanen και καλεί τις αρχές των πόλεων να ξεπεράσουν τα πιλοτικά σχέδια και να ανοίξουν την αγορά για τις ανταγωνιστικές εταιρείες ώστε να παρουσιάσουν διαφορετικές προσφορές MaaS.
Και δεν είναι μόνο κάποιες ανατρεπτικές start-ups που σηκώνουν το γάντι αυτού του ανταγωνισμού.
Το Group PSA, για παράδειγμα, έχει ήδη πάνω από ένα εκατομμύριο downloads της εφαρμογής του Free2Move, η οποία δίνει στους χρήστες πρόσβαση σε κοινόχρηστο αυτοκίνητο, σκούτερ ή ποδήλατο και θα δρομολογήσει μια υπηρεσία επιμερισμού ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Παρίσι το τελευταίο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, ξεκινώντας με 500 αυτοκίνητα Peugeot και Citroën.
Η Brigitte Courtehoux, Group executive vice president των υπηρεσιών mobility and connectivity της PSA, βλέπει μια ακαθόριστη γραμμή μεταξύ των εταίρων της MaaS και των ανταγωνιστών της. «Ας δημιουργήσουμε την αγορά και ας βεβαιωθούμε ότι ο πελάτης έχει την επιλογή», λέει.
Ακόμη και η απόφαση σχετικά με το αν θα κατέχετε ένα αυτοκίνητο ή θα συμμετάσχετε σε μια λέσχη που μοιράζεται αυτοκίνητα, θολώνει λόγω των νέων πακέτων χρηματοδότησης και κτήσης.
Νέες εταιρείες κοινής χρήσης αυτοκινήτου μεταξύ ομότιμων χρηστών επιτρέπουν σε έναν πελάτη να μισθώσει ένα αυτοκίνητο και, όταν δεν το χρειάζεται, να το διαθέτει σε άλλους ανθρώπους να το οδηγούν μέσω μιας συγκεκριμένης συμφωνίας.
Ανάλογα με τη χρήση, τα τέλη για την κοινή χρήση του αυτοκινήτου θα μπορούσαν να καλύψουν το κόστος της μίσθωσης αν και η φορολογική κατάσταση είναι ασαφής.
“Η νεότερη γενιά επιστρέφει στον αντιπρόσωπο αυτοκινήτων λόγω αυτών των λύσεων. Η νοοτροπία της νεότερης γενιάς δεν τη συνδέει με τα αυτοκίνητά τους, έτσι συμφωνούν να τα μοιραστούν”.
Οι τρόποι ιδιοκτησίας αυτοκινήτων ενδέχεται να αλλάζουν, αλλά το αυτοκίνητο εξακολουθεί να αποτελεί κεντρικό στοιχείο πολλών λύσεων κινητικότητας, πρόσθεσε.
“Τα αυτοκίνητα σηματοδοτούν την ελευθερία κινήσεων. Μιλάμε όλοι για πόλεις, αλλά πολλοί άνθρωποι δεν ζουν σε πόλεις. Και χάρη στις λύσεις κινητικότητας, οι άνθρωποι που δεν είχαν αυτοκίνητο είναι πλέον σε θέση να χρησιμοποιήσουν ένα”, δηλώνει η Brigitte Courtehoux.
Πράγματι, υπάρχει μια συναρπαστική περίπτωση το αυτοκίνητο να κερδίζει τη μάχη έναντι των δημόσιων συγκοινωνιών μέσα από λύσεις κινητικότητας, χάρη στην ευκολία και την εξυπηρέτηση των υπηρεσιών ταξί, όπως η Uber.
Ταξίδι με το αυτοκίνητο on–demand για το προσωπικό
Μια κατασκευαστική εταιρεία που εδρεύει στο Τόκιο εισήγαγε μια ταξιδιωτική υπηρεσία on-demand για τους 1.300 εργαζομένους της.
Σε ένα ετήσιο πιλοτικό πρόγραμμα, η Mori Building Company υιοθέτησε την εφαρμογή HillsVia για να βοηθήσει το προσωπικό της να ταξιδεύει από και προς την εργασία του και γύρω από την πρωτεύουσα της Ιαπωνίας.
Η Via Mobility της Ιαπωνίας συμπληρώνει την υπάρχουσα υποδομή δημόσιων μεταφορών, με δρομολόγια λεωφορείων εκεί όπου τα λεωφορεία και τα τρένα δεν ταξιδεύουν.
Η τεχνολογία ομαδοποιεί τους επιβάτες που ταξιδεύουν προς την ίδια κατεύθυνση σε κοινόχρηστα οχήματα, όπως ένα μίνι λεωφορείο και τους οδηγεί σε μια κοντινή «εικονική» στάση όπου μπορούν να παραληφθούν από έναν επαγγελματία οδηγό.
Το σύστημα υποστηρίζεται από έναν αλγόριθμο σχεδιασμένο ώστε να ελαχιστοποιεί τις καθυστερήσεις για στάσεις και να προγραμματίζει την πιο αποτελεσματική διαδρομή σε πραγματικό χρόνο.
Στο Τόκιο, οι εργαζόμενοι της Mori (ιαπωνική εταιρεία διαχείρισης ακινήτων) θα έχουν πρόσβαση σε έναν στόλο τεσσάρων επταθέσιων Mercedes-Benz V-Class MPVs.
Η Via (παγκόσμια ηγετική εταιρεία ανάπτυξης ολοκληρωμένων λύσεων πλατφόρμας και συστημάτων για εφαρμογές M2M, IoT και Smart City) προσφέρει ήδη κοινές διαδρομές on-demand στις ΗΠΑ, την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία και την Ευρώπη, μέσω της ViaVan, μιας κοινοπραξίας με την Daimler.
Η υπηρεσία λανσαρίστηκε νωρίτερα φέτος στο Άμστερνταμ και το Λονδίνο, όπου, ως προσφορά λανσαρίσματος, η βόλτα στη ζώνη 1, κοστίζει μόλις £3.
Η ViaVan στοχεύει να προσφέρει φτηνότερες διαδρομές από τα ταξί και τις επιχειρήσεις ride-hailing (όπως η Uber) και ισχυρίζεται ότι κοστίζει μόνο λίγο παραπάνω από τις δημόσιες συγκοινωνίες, παρέχοντας παράλληλα την ευκολία μιας υπηρεσίας on-demand και corner-to-corner.
Machine maps: μια τεράστια νέα επιχειρηματική ευκαιρία για fleets
Τα εταιρικά οχήματα θα μπορούσαν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στη δημιουργία χαρτών για αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης και να εξοικονομήσουν έσοδα κατά τη διαδικασία, λέει ο Neehar Garg (στη φωτογραφία), επικεφαλής προϊόντων της Mapper .
Καθώς οι εταιρείες συνεχίζουν να εργάζονται για την ανάπτυξη αυτοκινήτων αυτόνομης οδήγησης, ένας αστερισμός νέων επιχειρηματικών ευκαιριών αρχίζουν να αναδύονται.
Η δημιουργία και η διατήρηση χαρτών για αυτόνομα αυτοκίνητα, είναι μία από αυτές. Οι χάρτες αυτοί διαφέρουν πολύ από τους παραδοσιακούς χάρτες που χρησιμοποιούνται σήμερα για πλοήγηση.
Για τους εταιρικούς στόλους, η κατασκευή χαρτών οχημάτων αυτόνομης οδήγησης μπορεί να αποφέρει σημαντικά έσοδα και να γίνει απαραίτητη για το ευρύτερο αυτόνομο οικοσύστημα.
Όταν σκέφτεστε τους χάρτες, πιθανόν να σκέφτεστε αυτόν που ανοίγετε στο smartphone σας και τη μπλε κουκίδα που σας λέει πού βρίσκεστε.
Ωστόσο, οι χάρτες αυτοί δεν επαρκούν για τα αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης, επειδή αυτά τα οχήματα δεν έχουν την ανθρώπινη κοινή λογική.
Η κοινή λογική χρησιμοποιείται για να αναφερθούμε στο προφανές, αλλά είναι πραγματικά απίστευτα δύσκολο να αναπαραχθεί σε κώδικα. Προέρχεται από χιλιάδες χρόνια εξέλιξης, αμέτρητα μικρά στοιχεία από το περιβάλλον μας και κάνει τον εγκέφαλό μας εξαιρετικά ικανότερο στο να συσχετίζει μοτίβα από οτιδήποτε έχει κατασκευαστεί από πυρίτιο (μέχρι στιγμής).
Επειδή η κοινή λογική είναι τόσο ισχυρή, οι ανθρώπινοι χάρτες μπορεί να είναι λίγο λιγότερο ακριβείς. Βασίζονται στο GPS και στους απλούς δέκτες GPS (όπως σε ένα iPhone), με ακρίβεια λίγων μέτρων.
Η μπλε κουκίδα σας λέει ότι βρίσκεστε στην High Street και στη συνέχεια βασίζεται στην κοινή λογική σας για να μην οδηγήσετε στο πεζοδρόμιο, παρόλο που ο χάρτης δεν γνωρίζει πραγματικά τη διαφορά.
Από την άλλη πλευρά, ένα αυτοκίνητο αυτόνομης οδήγησης στερείται αυτής της απαραίτητης κοινής λογικής για τέτοιου είδους ερμηνεία. Ως αποτέλεσμα, ένας machine map πρέπει να είναι εξαιρετικά ακριβής – το αυτοκίνητο πρέπει να γνωρίζει πού βρίσκεται με ακρίβεια 10 εκατοστών.
Πρέπει να είναι σε θέση να μεταφέρει πιο λεπτομερείς οδηγίες, όπως το σε ποια λωρίδα είναι το αυτοκίνητο, τους κανόνες κυκλοφορίας που ισχύουν γι’ αυτή τη λωρίδα, ακόμα και το ύψος του αυτοκινήτου και την ανύψωση του δρόμου.
Επιπλέον, δεν μπορεί ποτέ να απενεργοποιηθεί – πρέπει να συνεχίσει να παρέχει λεπτομερείς πληροφορίες ακόμη και όταν τα σήματα GPS είναι αδύναμα ή ανύπαρκτα.
Ενώ οι άνθρωποι μπορούν, φυσικά, να κατευθύνονται σε διαδρομές από μνήμης χωρίς εξωτερικό χάρτη, οι χάρτες μηχανών έχουν έναν πολύ πιο κρίσιμο ρόλο για τα αυτοκίνητα αυτόνομης οδήγησης.
Π.χ., ένας καλός χάρτης επιτρέπει στο αυτοκίνητο να εντοπίζει ακριβώς το σημείο που βρίσκεται. Το να γνωρίζει που είναι το αυτοκίνητο με ακρίβεια λίγων εκατοστών είναι ζωτικής σημασίας για την κατανόηση των κανόνων που πρέπει να ακολουθηθούν.
Ένας ακριβής και ενημερωμένος χάρτης επιτρέπει στον υπολογιστή του αυτοκινήτου να εστιάζει την προσοχή του σε αυτό που κινείται ή αλλάζει στο περιβάλλον του, αντί να προσπαθεί να υπολογίσει εκ νέου κάθε εκατοστό του περιβάλλοντος ξανά και ξανά.
Όσο περισσότερο προ-χαρτογραφημένο είναι το σκηνικό, τόσο πιο ασφαλής και πιο αξιόπιστος γίνεται ο ενσωματωμένος υπολογιστής.
Ως αποτέλεσμα, είναι ζωτικής σημασίας οι machine maps να παραμένουν ενημερωμένοι. Πρέπει να ενσωματώνουν κατασκευαστικές ζώνες , αλλαγές σήμανσης λωρίδων, νέους κανόνες κυκλοφορίας – οτιδήποτε αλλάζει.
Η δημιουργία και η ενημέρωση αυτών των χαρτών σε οποιαδήποτε μεγάλη πόλη αποτελεί τεράστιο και απαραίτητο έργο. Αυτό απαιτεί συντονισμό σε όλο το εύρος μιας πόλης και είναι πολύ πιο εύκολο με τα οχήματα εργασίας που είναι έτοιμα να αναλάβουν νέα καθήκοντα για να αυξήσουν τη ροή εσόδων.
Ως αποτέλεσμα, οι fleet operators θα έχουν μια τεράστια ευκαιρία να δημιουργήσουν ένα νέο business χαρτογράφησης. Η χαρτογράφηση αυτή μπορεί να προσφέρει μια σταθερή πηγή θέσεων εργασίας, να αυξήσει την αξιοποίηση του στόλου και να επωφεληθεί από την κλίμακα των καλύτερων στόλων για 100% κάλυψη όποιας πόλης όπου απαιτούνται χάρτες.
Πηγή: Fleetnews/UK