Η κινητικότητα ως υπηρεσία (MaaS) είναι το επόμενο βήμα στο μέλλον για τις μεταφορές και τις μετακινήσεις παγκοσμίως. Η MaaS είναι στην πραγματικότητα η ψηφιοποίηση των λειτουργιών και η συγκέντρωση παρόχων και χρηστών σε μία ενιαία πλατφόρμα. Σύμφωνα με μια έρευνα, που δημοσιεύτηκε από την BIS Research, με τίτλο “Ανάλυση και πρόβλεψη της Κινητικότητας ως αγοράς υπηρεσιών, 2018 – 2028”, η αγορά αυτή προβλέπεται να φθάσει σε παγκόσμιο επίπεδο τα 1759,83 δισ. δολάρια μέχρι το 2028.

Σύμφωνα με τις υπάρχουσες τάσεις η αγορά MaaS προβλέπεται να είναι κορυφαία από πλευράς παραγωγής αξίας μέχρι το τέλος του 2040. Οι παράγοντες που κατευθύνουν την αγορά αυτή είναι η εξασφαλισμένη πορεία κατά παραγγελία, η ενσωμάτωση των πολυτροπικών επιλογών μεταφοράς και το ευρύ φάσμα επιλογών που διατίθενται στον τελικό χρήστη, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων τον τύπο μετακίνησης, τη διάρκεια της υπηρεσίας, την επιλογή του οδηγού, τη βελτιστοποίηση της διαδρομής σε πραγματικό χρόνο και τον τύπο της τιμολόγησης. Ο στόχος μιας πλατφόρμας MaaS είναι να ενσωματώσει όσο το δυνατόν περισσότερες δραστηριότητες που σχετίζονται με τις μεταφορές, όπως ο προγραμματισμός μιας διαδρομής, η κράτηση, η παρακολούθηση της πληρωμής και η λήψη ανατροφοδότησης στο τέλος της ολοκλήρωσης της υπηρεσίας. Η MaaS ενσωματώνει επίσης τον τομέα των μέσων μαζικής μεταφοράς στην πλατφόρμα που αναπτύσσεται.

Επί του παρόντος, τα ιδιωτικά οχήματα και οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν το μέγιστο μερίδιο στην αυτοκινητοβιομηχανία σε όρους αξίας και αναμένεται ότι η MaaS θα αποτελέσει το μέλλον της σύγχρονης υπηρεσίας μεταφοράς. Η πλατφόρμα MaaS συλλέγει τεράστιο όγκο δεδομένων με τη μορφή των απαιτήσεων σχεδιασμού, του τρόπου μεταφοράς και των απαιτήσεων εξυπηρέτησης. Τα δεδομένα που συλλέγονται επιτρέπουν στους παρόχους να προσφέρουν προσαρμοσμένες υπηρεσίες με βάση το συμφέρον των καταναλωτών. Στην αγορά της MaaS τα δεδομένα είναι υψίστης σημασίας καθώς βοηθούν στην καθοδήγηση των πελατών με επίκεντρο τις λύσεις. Παράγοντες που μπορούν να αυξήσουν τη διείσδυσή τους στην αγορά είναι το υψηλό επίπεδο αποδοτικότητας, οι κανονισμοί και η ενσωμάτωση πολλαπλών λύσεων για τη μετακίνηση σε μία ενιαία πλατφόρμα.

Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσίευσε η BIS Research, η MaaS μπορεί να έχει διαφορετικούς τελικούς χρήστες, όπως επιχειρήσεις, τελικούς πελάτες, τομείς της αγοράς και κράτη. Επιπλέον, η αγορά μπορεί να κατανεμηθεί ανάλογα με το είδος της υπηρεσίας (ride-sharing, ride-hailing, car-sharing, shuttle service). Σύμφωνα με τα δεδομένα του 2017, το μέγιστο τμήμα της αγοράς κατέχει η περιοχή της Αμερικής, ακολουθούμενη από την περιοχή APAC (Ασία – Ειρηνικός) και EMEA (Ευρώπη, Μέση Ανατολή, και Αφρική) αντίστοιχα. Το επίκεντρο των παρόχων MaaS βρίσκεται περισσότερο στις αναπτυσσόμενες χώρες, λόγω της υψηλής ζήτησης εξαιτίας της ευκολίας, του κόστους και της προσβασιμότητας αυτών των υπηρεσιών.

Προηγούμενο άρθροΟι φόροι των αυτοκινήτων βάσει των εκπομπών CO2 στην ΕΕ
Επόμενο άρθροΗ Autohellas Hertz οδηγός στις εξελίξεις της αυτοκίνησης