
Οι δασμοί που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ στην αυτοκινητοβιομηχανία αναμένεται να απειλήσουν την ίδια τη βιωσιμότητα μονάδων παραγωγής σε Μεξικό και Καναδά.
Ακόμη και αμερικανικών κατασκευαστικών εταιρειών.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν αυτοκινητιστικά προϊόντα αξίας 471 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024, εκ των οποίων 214 δισεκατομμύρια δολάρια αφορούσαν επιβατικά αυτοκίνητα. Το Μεξικό κατασκευάζει πολλά ηλεκτρικά οχήματα (EV) με προορισμό τις ΗΠΑ, αλλά αγοράζει ελάχιστα από αυτά—και τα EV αποτελούν ένα πολύ μικρό ποσοστό των σχεδόν 1,1 εκατομμυρίων νέων αυτοκινήτων που πωλούνται ετησίως στο Μεξικό. Η έλλειψη εκτεταμένης υποδομής φόρτισης, σε συνδυασμό με ζητήματα προσιτής τιμής, παραμένουν εμπόδια.
Αυτό συμβαίνει επειδή τα EV εξακολουθούν να είναι πολύ ακριβά για την αγορά του Μεξικού—αν και η χώρα έχει ανακοινώσει πρόσφατα σχέδια για την ανάπτυξη της δικής της εφοδιαστικής αλυσίδας EV, καθώς και για ένα κρατικά επιδοτούμενο EV που μπορεί να κοστίζει μόλις 4.400 δολάρια. Στο πλαίσιο του νόμου Inflation Reduction Act (Ενεργός Μείωσης του Πληθωρισμού) της περιόδου Μπάιντεν, οι φορολογικές εκπτώσεις έως 7.500 δολάρια απαιτούσαν συναρμολόγηση και προμήθεια εξαρτημάτων στη Βόρεια Αμερική. Αυτή η πολιτική ήταν σύμφωνη με τη Συμφωνία ΗΠΑ-Μεξικού-Καναδά (USMCA) που υπογράφηκε κατά την πρώτη θητεία του Τραμπ και αντικατέστησε τη NAFTA. Ωστόσο, ο Τραμπ έχει εκφράσει την πρόθεσή του να καταργήσει την φορολογική έκπτωση για τα EV, κάτι που μια ερευνητική ομάδα τόνισε ότι θα είχε καταστροφικές συνέπειες για την αμερικανική βιομηχανία.
Το Μεξικό παράγει σήμερα εκατοντάδες χιλιάδες οχήματα ετησίως με προορισμό τις ΗΠΑ—πολλά από αυτά είναι προσιτά, εισαγωγικά μοντέλα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι οι δασμοί στο Μεξικό και τον Καναδά θα οδηγήσουν άμεσα σε αυξήσεις τιμών, ενώ ορισμένα μοντέλα ενδέχεται να αποσυρθούν από την αγορά.
Σύμφωνα με αναφορά του Reuters τον Δεκέμβριο, που επικαλείται εκτιμήσεις της Wells Fargo, ένας δασμός 25% στα ανταλλακτικά από τον Καναδά και το Μεξικό θα έκανε τα οχήματα ακριβότερα, είτε είναι EV είτε όχι. Συγκεκριμένα, το επιπλέον κόστος για τους καταναλωτές θα ήταν περίπου 2.100 δολάρια για οχήματα που συναρμολογούνται στις ΗΠΑ, ενώ τα μοντέλα που κατασκευάζονται στον Καναδά ή το Μεξικό θα μπορούσαν να κοστίζουν 8.000 έως 10.000 δολάρια περισσότερο.
Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει και τη βιωσιμότητα ορισμένων αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα που κατασκευάζονται στο Μεξικό και τον Καναδά
Υβριδικά από το Μεξικό
- Audi Q5 S line 55 e (plug-in hybrid)
- Ford Maverick hybrid
- Toyota Tacoma hybrid
Ηλεκτρικά από τον Καναδά
- Dodge Charger Daytona EV
Υβριδικά από τον Καναδά
-
- Chrysler Pacifica Hybrid (plug-in hybrid)
- Honda Civic Hybrid 5-dr
- Lexus RX350h
- Lexus RX500h
- Toyota RAV4 Prime (plug-in hybrid)