Σύμφωνα με την ανάλυση της JATO Dynamics, το Tesla Model 3 κατέλαβε την κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης μοντέλων τον Σεπτέμβριο, με ταξινομήσεις 24.600 μονάδων και μερίδιο αγοράς 2,6%.
Τον Σεπτέμβριο οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 25%, στις μόλις 964.800 μονάδες. Ο Felipe Munoz, Global Analyst της JATO Dynamics, σχολίασε: «Οι αντιπρόσωποι συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα με τη διαθεσιμότητα νέων αυτοκινήτων, λόγω έλλειψης ημιαγωγών. Ως εκ τούτου, πολλοί καταναλωτές που δεν θέλουν να περιμένουν πάνω από ένα χρόνο για ένα νέο αυτοκίνητο, στράφηκαν στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων».
Μέχρι σήμερα, οι 26 ευρωπαϊκές αγορές συνεχίζουν να παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με το 2020, ωστόσο η διαφορά μειώθηκε. Μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του έτους, οι συνολικές ταξινομήσεις ήταν 27% περισσότερες από το πρώτο εξάμηνο του 2020. Τα αποτελέσματα μέχρι τον Σεπτέμβριο δείχνουν πως η διαφορά μειώθηκε μόλις στο 7%. Ο κ. Munoz συνέχισε: «Φέτος, η βιομηχανία ανταποκρίθηκε ικανοποιητικά στην πανδημία, αλλά τώρα πλέον αντιμετωπίζει νέες προκλήσεις στην αλυσίδα εφοδιασμού. Η αυξανόμενη δημοτικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ενθαρρυντική, αλλά οι πωλήσεις δεν είναι ακόμη αρκετά ισχυρές για να αντισταθμίσουν τις μεγάλες μειώσεις που παρατηρούνται στις άλλες κατηγορίες».
Συνεχίζεται η αύξηση των EV
Οι κατασκευαστές που διαθέτουν μεγάλη γκάμα αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών αυτοκινήτων επηρεάστηκαν λιγότερο από την τρέχουσα κρίση, καθώς οι ευρωπαίοι καταναλωτές συνεχίζουν να επωφελούνται των διαφόρων κινήτρων και επιδοτήσεων που διατίθενται για αυτά τα οχήματα. Σε πλήρη αντίθεση, η έλλειψη ημιαγωγών και η αυξανόμενη σοβαρότητα της κλιματικής κρίσης προκάλεσαν κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις οχημάτων ντίζελ. Τον Σεπτέμβριο, τα οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων σημείωσαν μηνιαία αύξηση 44%, στις 221.500 μονάδες, ενώ οι ταξινομήσεις diesel μειώθηκαν κατά 51%, στις 167.000 μονάδες.
Προ πανδημίας, ταξινομούντο 10,3 νέα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα για κάθε ηλεκτρικό ή plug-in υβριδικό όχημα. Σήμερα, αυτή η αναλογία μειώθηκε σε μόλις 1,3. Ο Munoz πρόσθεσε: «Μετατοπίσεις τέτοιου μεγέθους είναι σπάνιες και διάφοροι παράγοντες συνέβαλαν στην τρέχουσα κατάσταση. Εκτός από τα κίνητρα, οι κατασκευαστές βελτίωσαν τη γκάμα τους με περισσότερα μοντέλα και καλύτερες προσφορές και πολλοί δρομολογούν την περιορισμένη προμήθεια ημιαγωγών στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, αντί οχημάτων ICE».
Ως αποτέλεσμα της αύξησης των EV, το Tesla Model 3 κατέλαβε την κορυφή της ευρωπαϊκής κατάταξης μοντέλων τον Σεπτέμβριο, με ταξινομήσεις 24.600 μονάδων – μερίδιο αγοράς 2,6%. Είναι η πρώτη φορά που ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ηγείται της αγοράς και η πρώτη φορά που ένα όχημα που κατασκευάζεται εκτός Ευρώπης καταλαμβάνει την πρώτη θέση.
Η ισχυρή απόδοση του Model 3 οφείλεται εν μέρει στην έντονη προώθηση πωλήσεων της Tesla στο τέλος του τριμήνου. Ο Σεπτέμβριος αποτελεί παραδοσιακά ισχυρό μήνα ευρωπαϊκών ταξινομήσεων για τον κατασκευαστή των ΗΠΑ, αντιπροσωπεύοντας κατά μέσο όρο το 68% των παραδόσεων τρίτου τριμήνου, από το 2018. Τον μήνα αυτό, οι ταξινομήσεις αντιπροσώπευαν το 74% του όγκου του τρίτου τριμήνου. Από την είσοδό του στην ευρωπαϊκή αγορά, το Model Y έχει επίσης καλές επιδόσεις, εξασφαλίζοντας τη δεύτερη θέση στην κατάταξη BEV.
Λόγω της επιτυχίας αυτών των δύο μοντέλων, η Tesla ηγείται της αγοράς BEV με μερίδιο 24%, μπροστά από τον Όμιλο Volkswagen που κατέλαβε το 22%, τη Stellantis με 13% και τις Hyundai-Kia με σχεδόν 11%. Η Tesla ταξινόμησε επίσης περισσότερα νέα αυτοκίνητα από καθιερωμένες μάρκες, όπως η Fiat, η Nissan ή η Seat.
Τα SUV σε καλή τροχιά για επίτευξη μεριδίου αγοράς 50%
Το 46,5% των επιβατικών αυτοκινήτων που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο ήταν SUV – το υψηλότερο μέχρι σήμερα μηνιαίο μερίδιο αγοράς της κατηγορίας. Παρά την τρέχουσα κρίση των κατασκευαστικών, αυτά τα οχήματα συνεχίζουν να κερδίζουν μερίδιο χάρη στις εκδόσεις EV και plug-in υβριδικών, όπως το Model Y της Tesla. Ο κ. Munoz σχολίασε: «Εάν συνεχιστεί η τάση, οι δρόμοι της Ευρώπης θα μπορούσαν σύντομα να μοιάζουν με των ΗΠΑ, όπου περισσότερα από τα μισά νέα αυτοκίνητα που πωλούνται είναι SUV».
Στην κατηγορία αυτή ηγήθηκαν το Volkswagen Group, η Stellantis και η Hyundai-Kia και οι μεγάλοι νικητές σε μερίδιο αγοράς κατά τη διάρκεια του μηνός ήταν η κορεάτικη κατασκευαστική, η Tesla και το Volkswagen Group.
Άλλοι πρωταγωνιστές
Για άλλη μια φορά, το Hyundai Tucson εξασφάλισε θέση στα 10 κορυφαία, με αύξηση όγκου 40%. Η BMW 3-Series σημείωσε άνοδο 24%, παρά τον άμεσο ανταγωνισμό της με το Model 3. Το νέο Opel Mokka συνέχισε την άνοδό του, στην 22η θέση, με 9.700 μονάδες. Στην 28η θέση, το Tesla Model Y ξεπέρασε τα αγαπημένα των καταναλωτών, όπως τα Fiat Panda, Peugeot 3008 και Volkswagen ID.3.
Τα Kia Ceed, BMW 4-Series, DS 7 Crossback, Mazda MX-30, Volkswagen Arteon και Porsche Taycan σημείωσαν επίσης ισχυρή μηνιαία ανάπτυξη. Μεταξύ των νέων της χρονιάς, το Renault Arkana κατέγραψε σχεδόν 7.000 μονάδες και κατέστη το τρίτο σε ταξινομήσεις μοντέλο της Renault, ενώ τα Citroen C4 και Skoda Enyaq κατέστησαν τα δεύτερα σε πωλήσεις μοντέλα των αντίστοιχων μαρκών.