Ο Jan Kopecky, οδηγός της Škoda Motorsport και παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι του 2018, δίνει μερικές πολύ χρήσιμες συμβουλές για ασφαλή οδήγηση σε δύσκολες καιρικές συνθήκες.

Σημείο-κλειδί “η διατήρηση σωστής ταχύτητας και ασφαλούς απόστασης από το προπορευόμενο αυτοκίνητο”. Απαραίτητο τα ελαστικά να είναι σε πολύ καλή κατάσταση και με ικανοποιητικό βάθος πέλματος.

Είτε σε βροχή είτε σε χιόνι, η οδήγηση τους χειμερινούς μήνες απαιτεί πολύ μεγάλη προσοχή, καθώς μπορεί να γίνει επικίνδυνη σε θερμοκρασίες παγετού. Στη συνέντευξη που ακολουθεί, ο Jan Kopecky, επαγγελματίας οδηγός ράλι, εργοστασιακός οδηγός της Škoda και παγκόσμιος πρωταθλητής WRC 2 του 2018, δίνει μερικές πολύτιμες συμβουλές για το πώς οι οδηγοί μπορούν να αντιληφθούν εγκαίρως τις επικίνδυνες οδικές συνθήκες και να κρατήσουν το αυτοκίνητό τους υπό έλεγχο ακόμη και στις πιο δύσκολες καταστάσεις.

Ο Jan Kopecky, οδηγός της Škoda Motorsport, συμβουλεύει για ασφαλή οδήγηση

Jan, ως οδηγοί ράλι, είστε συνηθισμένοι να οδηγείτε σε δύσκολες συνθήκες, με υψηλές ταχύτητες σε βρεγμένους δρόμους, στο χιόνι και στον πάγο. Σε δημόσιους δρόμους, οι οδηγοί μπορούν επίσης να αντιμετωπίσουν παρόμοιες καταστάσεις, ιδίως το καταχείμωνο. Τι μπορούμε να κάνουμε για να είμαστε προετοιμασμένοι;

Jan Kopecky: Το σημαντικότερο για κάθε οδηγό, να είναι συγκεντρωμένος στο τιμόνι, να οδηγεί πάντα σε επαρκή απόσταση από τα άλλα οχήματα και να διατηρεί τη σωστή ταχύτητα. Οι οδηγοί θα πρέπει να ενημερώνονται πάντοτε για την πρόγνωση του καιρού πριν αναχωρήσουν. Το ξεκίνημα του όποιου ταξιδιού νωρίτερα μπορεί να μειώσει το άγχος, ειδικά στο δρόμο προς το γραφείο. Πριν ξεκινήσετε, το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένο από χιόνι και πάγο, η ορατότητα να είναι απρόσκοπτη. Μόνο τότε μπορεί κανείς να αντιδράσει σωστά σε οποιοδήποτε απρόοπτο. Το στυλ οδήγησης πρέπει απαραίτητα να προσαρμόζεται στις συνθήκες του δρόμου. Τα ελαστικά πρέπει να είναι πάντα σε άψογη κατάσταση (ακόμα καλύτερα αν είναι “χειμερινά”), με επαρκές βάθος πέλματος ενώ ιδίως τον Ιανουάριο ή το Φεβρουάριο πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμες και αλυσίδες, τις οποίες ο οδηγός να γνωρίζει πώς να τοποθετήσει γρήγορα και με ασφάλεια.

Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε ότι ο δρόμος θα είναι ολισθηρός ή παγωμένος;

Jan Kopecky: Σε χαμηλές θερμοκρασίες, τα πιο σκούρα σημεία στο δρόμο είναι ένα σημάδι ολισθηρών επιφανειών και γενικά αν ο δρόμος έχει μία λαμπερή εμφάνιση θα πρέπει να αφήσετε το γκάζι. Όταν υπάρχει χιόνι στο έδαφος, η επιφάνεια του δρόμου είναι συχνά ολισθηρή. Το αλάτι μπορεί να μετατρέψει το χιόνι σε νερό, πράγμα που αυξάνει επίσης τον κίνδυνο ολίσθησης. Η ταχύτητά σας θα πρέπει επίσης να μειωθεί όταν η χιονόπτωση είναι συνεχής μιας και ο δρόμος μπορεί να έχει παγώσει κάτω από το χιόνι, κάτι που δεν είναι άμεσα αντιληπτό. Σε τέτοιες καταστάσεις οδηγείτε συνετά, θα πρέπει πάντα να διατηρείτε μία απόσταση αρκετών μέτρων ή τριών δευτερολέπτων από τους άλλους οδηγούς ώστε να μπορείτε να αντιδράσετε.

Ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος αντίδρασης όταν πλησιάζουμε σε ένα ολισθηρό τμήμα του δρόμου;

Jan Kopecky: Κανόνας νούμερο ένα: διατηρείστε την ηρεμία σας και μην πανικοβληθείτε. Καταρχήν, σε έναν χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο ο οδηγός θα πρέπει να μειώσει την ταχύτητά του κατά τουλάχιστον στο μισό, επειδή σε αυτές τις καιρικές συνθήκες η απόσταση φρεναρίσματος είναι τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερη. Για να αποφύγετε την ολίσθηση του αυτοκινήτου και την απώλεια ελέγχου του, θα πρέπει να αποφεύγεται η απότομη οδήγηση και το φρενάρισμα. Προσωπικά, οδηγώ σαν να έχω αυγά πάνω από τα πεντάλ. Σε αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ο συμπλέκτης πρέπει να πατιέται εάν το όχημα αρχίζει να σπινάρει. Αν το αυτοκίνητο γλιστράει σε μια στροφή συνήθως αρκεί να στρίψετε το τιμόνι προς την κατεύθυνση ολίσθησης για να ανακτήσετε τον έλεγχο. Όταν θέλετε να αλλάξετε λωρίδα και υπάρχει χιόνι ανάμεσα, καλύτερα να πατήσετε το συμπλέκτη και να αφήσετε το αυτοκίνητο να κινηθεί προς την άλλη λωρίδα με λίγο μεγαλύτερη ορμή.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να εμποδίσουμε τους τροχούς να σπινάρουν σε ολισθηρούς δρόμους;

Jan Kopecky: Όταν οδηγείτε ένα σύγχρονο Škoda, ο έλεγχος πρόσφυσης βοηθά σε τέτοιες περιπτώσεις. Σε οχήματα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, μπορείτε να επιλέξετε τη δεύτερη σχέση για να ξεκινήσετε και να ‘παίξετε’ λίγο με το συμπλέκτη και το πεντάλ γκαζιού για να αποφύγετε το σπινάρισμα, ειδικά κατά την εκκίνηση.

 

Προηγούμενο άρθροH Eefje Dikker στο ΔΣ της Daimler Mobility, υπεύθυνη για το HR
Επόμενο άρθροΗ Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών στη Βαρκελώνη και ο ΣΕΑΑ