Η Ronda de Dalt στη Βαρκελώνη, όπου έχουν εγκατασταθεί κάμερες παρακολούθησης της ζώνης χαμηλών εκπομπών. Φωτογραφία, ACN | Barcelona

Από την 1η Ιανουαρίου, η Βαρκελώνη εισήγαγε Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών όπου περιορίζεται η πρόσβαση ορισμένων ρυπογόνων οχημάτων. Συγκεκριμένα η Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών ή LEZ καλύπτει 95 τετραγωνικά χιλιόμετρα (στην πόλη της Βαρκελώνης και σε γύρω περιοχές) και σε αυτή δεν επιτρέπεται η πρόσβαση ορισμένων ρυπογόνων οχημάτων, από Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 7:00 έως τις 20:00. 

Το μέτρο, εκτιμάται ότι θα επηρεάσει περίπου 50.000 οχήματα. Οι οδηγοί των οποίων τα οχήματα δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στη LEZ τις συγκεκριμένες ώρες της ημέρας θα έχουν κυρώσεις με τη μορφή πρόστιμων, που κυμαίνονται από 100 ευρώ έως 1.803 ευρώ, ανάλογα με το όχημα και τη σοβαρότητα της παραβίασης.

Η Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών δημιουργήθηκε από τον Δεκέμβριο του 2017, αλλά άρχισε να λειτουργεί από την 1η Ιανουαρίου 2020, με περίοδο χάριτος τριών μηνών για να μπορέσουν οι οδηγοί να προσαρμοστούν στο νέο μέτρο.

Ο περιορισμός για τη Ζώνη Χαμηλών Εκπομπών, αφορά στα παλαιότερα, ρυπογόνα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων που έχουν ταξινομηθεί πριν από το 2000, των ντίζελ που ταξινομήθηκαν πριν από το 2006, των φορτηγών που ταξινομήθηκαν πριν από την 1η Οκτωβρίου 1994 και των μοτοποδηλάτων και μοτοσυκλετών που ταξινομήθηκαν πριν από το 2003.

Από τα μέτρα περιορισμού εξαιρούνται τα οχήματα έκτακτης ανάγκης και εκείνα που ανήκουν σε άτομα με μειωμένη κινητικότητα. Ορισμένα οχήματα που χρησιμοποιούνται για την παροχή ειδικών υπηρεσιών, όπως γερανοί, βαρέλες μίξης τσιμέντου ή οχήματα πωλήσεων, θα απαλλάσσονται όταν εισέρχονται στη LEZ για να επιτελέσουν συγκεκριμένο σκοπό. Εν τω μεταξύ, στα οχήματα που ανήκουν σε οικογένειες με χαμηλό εισόδημα έχει δοθεί ένα επιπλέον έτος προσαρμογής πριν από την εφαρμογή των περιορισμών, όπως και στα εξαιρετικά μεγάλα οχήματα, όπως ορισμένα φορτηγά ή λεωφορεία.

Με αφορμή τη θέσπιση της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών από την πόλη της Βαρκελώνης και την απαγόρευση της κυκλοφορίας παλαιών οχημάτων, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων & Δικύκλων (ΣΕΑΑ), εξέδωσε την ακόλουθη ανακοίνωση:

“Το 2020 ξεκινά δυναμικά για την πόλη της Βαρκελώνης, καθώς λήφθηκε η σημαντική απόφαση να απαγορευθεί η κυκλοφορία των οχημάτων παλαιάς αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Στόχος είναι η δραστική μείωση των ρύπων, έπειτα από επιπλήξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κρίσιμη κατάσταση της ατμόσφαιρας”.

“Βενζινοκίνητα οχήματα προ του 2000 και πετρελαιοκίνητα οχήματα προ του 2006 απαγορεύεται να κυκλοφορούν μεταξύ 7 πμ και 8 μμ στους περισσότερους οδικούς άξονες της πόλης. Δεν αποκλείεται, τόνισε ο δήμαρχος Ada Colou, να επιβληθεί επίσης καθημερινό τέλος εισόδου (congestion charge), όπως ήδη συμβαίνει στο Λονδίνο, στο Μιλάνο αλλά και στη Στοκχόλμη. Οι πόλεις αυτές αποτελούν παραδείγματα διαχείρισης του αστικού περιβάλλοντος που θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά, ως προς τις πόλεις της χώρας μας. Υπενθυμίζεται, ότι στα αστικά κέντρα της χώρας μας εισέρχονται καθημερινά ανεμπόδιστα, έστω ως μονά ή ζυγά, οχήματα κάθε ηλικίας και τεχνολογίας”.

“Στη Βαρκελώνη, από το 2021 θα απαγορευτούν επίσης τα παλαιά φορτηγά και τα λεωφορεία, καθώς δεν θα πληρούν τις απαραίτητες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες. Η Ελλάδα, σε αντίθεση, κατέχει μία από τις πρώτες θέσεις υπέργηρου στόλου φορτηγών αλλά και λεωφορείων (τουριστικών και σχολικών), με τις ηλικίες να φτάνουν και να ξεπερνούν τα 27 έτη”.

“Τα μέτρα στη Βαρκελώνη εκτιμάται πως θα μειώσουν σημαντικά, κατά -15%, τα επίπεδα διοξειδίου του αζώτου, ρύπους για τους οποίους η Ελλάδα βρίσκεται τελευταία στη λίστα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Air Quality in Europe-2018 report). Η Βαρκελώνη στοχεύει να μειώσει τον αριθμό πρόωρων θανάτων, καθώς έχουν καταγραφεί 424 πρόωροι θάνατοι μεταξύ 2010-2017. Στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ΕΕ, καταγράφηκαν 2.900 πρόωροι θάνατοι”.

“Πρέπει παράλληλα να τονιστεί το σοβαρό πρόβλημα έκθεσης των κατοίκων της Αθήνας και του Πειραιά σε ανεπίτρεπτα υψηλά όρια ηχορύπανσης (90-100 db), με ποσοστό άνω του 60%, με βάση μελέτη του ΥΠΕΚΑ. Μεγαλύτερος παράγοντας ηχορύπανσης είναι ο κυκλοφοριακός φόρτος από την ανεξέλεγκτη είσοδο των οχημάτων σε καθημερινή βάση στο κέντρο της Αθήνας”.

Προηγούμενο άρθροJan Kopecky, συμβουλές για ασφαλή οδήγηση το χειμώνα
Επόμενο άρθροΟ Bastien Schupp Διευθυντής Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας της DS