Την πορεία ανθρακοποίησης των ευρωπαίων κατασκευαστών φορτηγών εξετάζει νέα έρευνα της Transport and Environment.
Τρεις ευρωπαϊκές εταιρείες κατασκευής φορτηγών, από κοινού με την Tesla και την BYD, κατατάσσονται επικεφαλής παγκοσμίως ως προς την ετοιμότητά τους μετάβασης σε πωλήσεις 100% μηδενικών εκπομπών [1]. Η Mercedes-Benz Trucks, η Scania και η MAN σκοπεύουν να πωλούν μόνον αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά ή φορτηγά υδρογόνου μέχρι το 2040. Όμως ο περιβαλλοντικός οργανισμός Transport & Environment (T&E), που συνέταξε την κατάταξη, επισημαίνει ότι τέσσερις μεγάλοι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών υστερούν ιδιαιτέρως και κινδυνεύουν με απώλεια μεριδίου αγοράς έναντι των αμερικανών και κινέζων αντιπάλων τους, εκτός εάν αυστηροποιηθούν περαιτέρω τα πρότυπα της ΕΕ για το CO2 των φορτηγών
Η Scania ηγείται της κατάταξης των κατασκευαστών φορτηγών ως προς τις επιδιώξεις και τις στρατηγικές για το κλίμα. Παρά τον στόχο, οι πωλήσεις της ηλεκτρικών φορτηγών ή υδρογόνου το 2030 να καλύπτουν μόνο το 50% του συνόλου, διαθέτει πολύ στιβαρή βιομηχανική στρατηγική. Η Mercedes-Benz Trucks, στη δεύτερη θέση, επιδιώκει το 60% των πωλήσεών της να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών το 2030. Ωστόσο, παρατηρείται διαφορά μεταξύ των ανακοινώσεών της και των βιομηχανικών της σχεδίων. Η εταιρεία διαθέτει αδύναμη στρατηγική μπαταριών και δεν έχει εξασφαλίσει ακόμα την προμήθεια πρώτων υλών τους. Στην τέταρτη θέση, η MAN σχεδιάζει μικρότερη γκάμα ηλεκτρικών μοντέλων και διαθέτει αδύναμο στόχο μηδενικών εκπομπών για το 2030.
Η Volvo Trucks, ηγέτης στις πωλήσεις φορτηγών μηδενικών εκπομπών στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, βρίσκεται στο μέσον της κατάταξης. Παρά τη φιλόδοξη δημόσια δέσμευσή της για 70% πωλήσεις μηδενικών εκπομπών έως το 2030, η εταιρεία δεν διαθέτει στόχο πωλήσεων 100% μηδενικών εκπομπών και επενδύει σε αέριο και βιοκαύσιμα – τα οποία εξακολουθούν να εκπέμπουν CO2. Πιο πίσω, η Renault Trucks σκοπεύει οι μισές πωλήσεις της να είναι μηδενικών εκπομπών έως το 2030, αλλά και αυτή επενδύει σε φυσικό αέριο και βιοκαύσιμα. Η IVECO και η DAF δεν διαθέτουν μακροπρόθεσμους στόχους και έχουν επενδύσει ελάχιστα σε εφοδιαστικές αλυσίδες μπαταριών και δίκτυα φόρτισης και κατατάσσονται τελευταίες.
Η Sofie Defour, διευθύντρια εμπορευματικών μεταφορών της Transport and Environment (T&E), δήλωσε: «Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών ισχυρίζονται πως είναι πράσινοι, αλλά στην πραγματικότητα λιγότεροι από τους μισούς βρίσκονται σε καλή τροχιά για μηδενικές εκπομπές και μόνο μέσω εθελοντικών δεσμεύσεων. Υπάρχει τεράστια διαφορά μεταξύ όσων διαθέτουν σχέδιο πλήρους απανθρακοποίησης και εκείνων που δεν διαθέτουν. Η ΕΕ χρειάζεται ισχυρά πρότυπα CO2 φορτηγών για τον εκσυγχρονισμό ολόκληρου του ευρωπαϊκού κλάδου».
Οι ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό από την Tesla και την BYD, οι οποίες έχουν ήδη αποδείξει την ικανότητά τους ταχείας αύξησης παραγωγής προϊόντων μηδενικών εκπομπών. Έχουν επίσης δημιουργήσει ισχυρές εφοδιαστικές αλυσίδες μπαταριών και έχουν εξασφαλίσει την προμήθεια πρώτων υλών.
Η απαγόρευση πωλήσεων φορτηγών ντίζελ στην Καλιφόρνια το 2036 και ο νόμος μείωσης του πληθωρισμού των ΗΠΑ μπορεί να αναγκάσουν τους κατασκευαστές φορτηγών να δώσουν προτεραιότητα στις επενδύσεις παραγωγής οχημάτων και μπαταριών στην Αμερική, επισημαίνει η έκθεση. Αυτό μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή ή την καθυστέρηση των εθελοντικών δεσμεύσεων των κατασκευαστών φορτηγών. Η T&E αναφέρει πως η ΕΕ πρέπει να αναθεωρήσει τα πρότυπα εκπομπών CO2 βαρέων επαγγελματικών οχημάτων ως επιβεβαίωση των επενδύσεων στην Ευρώπη και να διασφαλίσει ότι οι δεσμεύσεις των κατασκευαστών φορτηγών θα ισχύσουν. Ιδιαίτερη σημασία θα έχει ένας πιο φιλόδοξος στόχος για το 2030, ο οποίος θα ωθήσει τους κατασκευαστές σε ταχεία βελτίωση των βιομηχανικών στρατηγικών τους στην ΕΕ.
Η Sofie Defour δήλωσε: «Η Tesla και η BYD είναι έτοιμες να επαναλάβουν την επιτυχία τους στην αγορά φορτηγών, ενώ η Καλιφόρνια έχει δώσει σαφές μήνυμα στους κατασκευαστές φορτηγών. Αυτό πρέπει να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τους Ευρωπαίους νομοθέτες, οι οποίοι δεν επιθυμούν να χαθούν οι επενδύσεις κατασκευών και μπαταριών. Η ΕΕ πρέπει να χρησιμοποιήσει τα πρότυπα CO2 φορτηγών για να πείσει τους κατασκευαστές φορτηγών να μηδενίσουν τις εκπομπές ρύπων και να επενδύσουν στην Ευρώπη».
Νωρίτερα τον προηγούμενο μήνα, η T&E ξεκίνησε την εκστρατεία Your Heavy Duty, για να υποστηρίξει αυστηρότερους στόχους μείωσης του CO2 για τις ευρωπαϊκές εταιρείες κατασκευής φορτηγών και να ενθαρρύνει τις επενδύσεις, την αύξηση της προσφοράς και την παροχή φορτηγών μηδενικών εκπομπών.
Η εκστρατεία καλεί τους νομοθέτες της ΕΕ:
- Να θέσουν στόχο μείωσης CO2 κατά -65% το 2030, σύμφωνα με όσα έχουν ήδη ανακοινώσει κορυφαίοι κατασκευαστές.
- Θέσουν στόχο μείωσης CO2 κατά -100% το 2035 για τα φορτηγά και να διασφαλιστεί ότι τα τελευταία ρυπογόνα οχήματα θα αποσυρθούν από την Ευρώπης το 2050. Χωρίς παρόμοιο στόχο με της Καλιφόρνιας το 2036, η ΕΕ κινδυνεύει να μείνει πίσω, καθώς οι μεγάλοι κατασκευαστές φορτηγών μπορεί να αποσύρουν τις επενδύσεις τους.
- Κρατήσουν τα καύσιμα εκτός προτύπων CO2: τα βιοκαύσιμα και τα e-fuels είναι ακριβές, λανθασμένες κλιματικές λύσεις απανθρακοποίησης των νέων φορτηγών. Το 90% των κατασκευαστών φορτηγών αντιτίθεται στη συμπερίληψη των καυσίμων στον κανονισμό και μόνον όσοι υστερούν είναι υπέρ ενός τέτοιου σχεδίου.
- Επεκτείνουν την εφαρμογή του κανονισμού στα μικρά φορτηγά, επαγγελματικά και μη πιστοποιημένα οχήματα.
[1] Η T&E κατέταξε την ετοιμότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών φορτηγών για πλήρη μετάβαση σε πωλήσεις φορτηγών μηδενικών εκπομπών. Η κατάταξη αξιολογεί τη συμβατότητα των εθελοντικών ανακοινώσεων πωλήσεων μηδενικών εκπομπών με τις κλιματικές ανάγκες και τον βαθμό στον οποίο ευθυγραμμίζουν τα βιομηχανικά σχέδια και την επιχειρηματική τους δραστηριότητα με αυτούς τους στόχους. Εξετάζει επίσης την επίδοση των ευρωπαίων κατασκευαστών σε σύγκριση με τους ομολόγους τους στις ΗΠΑ και την Κίνα. Η έρευνα κατατάσσει μεμονωμένες μάρκες φορτηγών και όχι ομίλους κατασκευαστών.
Φωτογραφία: T&E