H συνεργασία Nissan-Renault δεν ήταν εύκολη τον τελευταίο χρόνο, πέραν του θέματος με τον Carlos Ghosn. Το καταστατικό αναφέρει πως η Renault κατέχει ένα μερίδιο 43,4% της αυτοκινητοβιομηχανίας της Yokohama, ενώ οι Ιάπωνες κατέχουν μόλις το 15% άνευ δικαιώματος ψήφου στην γαλική εταίρο τοτς. Εάν (ή όταν) πραγματοποιηθεί η συγχώνευση μεταξύ της Renault και της FCA, η Nissan θα συμμετάσχει με κίνδυνο να χάσει τον έλεγχο της δικής της εταιρείας.

Η ηγεσία

Ο Carlos Ghosn, ο οποίος ακολούθησε ένα προοδευτικό γαλλικό πρόγραμμα (αυτονομία, εστίαση στις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, ηλεκτροκίνηση, …) αντικαταστάθηκε από τον πρώην προστατευόμενό του Hiroto Saikawa, ο οποίος τον κατηγόρησε για οικονομικά παραπτώματα. Τώρα ο κ. Saikawa στέκεται στο περιθώριο, προσπαθώντας να υπολογίσει το αντίκτυπο που μπορεί να έχει η συμφωνία FCA για τη Nissan.

Αυτό έρχεται να προστεθεί στις εντάσεις που δημιουργούνται από τις φιλοδοξίες του προέδρου της Renault, Jean-Dominique Senard, να συγχωνεύσει τη Renault με τη Nissan, μια κίνηση που περιγράφεται από τον Saikawa ως “μη απαραίτητη” και με κίνδυνο να πληγεί η “δύναμη της Nissan για δημιουργία αξίας”.

Η FCA

Εν τω μεταξύ, η νέα σχέση της Renault με τη Fiat Chrysler Automobiles βρίσκεται σε καλό δρόμο. Η FCA πρότεινε στους Γάλλους συγχώνευση. Στα χαρτιά, η απόδοση αυτού του ισχυρού ζεύγους είναι εντυπωσιακή: ένας μελλοντικός όμιλος Renault-Nissan-Mitsubishi-FCA θα οδηγούσε σε συνολικές πωλήσεις 15,59 εκατομμυρίων μονάδων, υπερβαίνοντας τις επιδόσεις της Volkswagen παγκοσμίως. Αλλά και στις ΗΠΑ, ο νέος όμιλος θα ξεπερνούσε τον ηγέτη της αγοράς GM.

Εκτός από τους καθαρούς όγκους πωλήσεων, οι συνέργειες μεταξύ των εταίρων θα απέφεραν όφελος 1 δισ. ευρώ.

Όλα για τον έλεγχο

Μετά την ανακοίνωση, όλα τα εμπλεκόμενα μέρη υπολογίζουν προσεκτικά τον αντίκτυπο που θα μπορούσε να έχει μια πιθανή συγχώνευση. Η Nissan θα χάσει τον έλεγχο της δικής της εταιρείας και μελετά προσεκτικά τα ψιλά γράμματα της συμφωνίας της με τη Renault: οι όροι της συμμαχίας αναφέρουν πως, σε περίπτωση αδικαιολόγητης παρέμβασης από το Παρίσι, η Nissan μπορεί να αυξήσει το μερίδιό της στη Renault. Εάν το ποσοστό αυτό πάει στο 25%, η Renault θα χάσει τα δικαιώματα ψήφου της στη Nissan.

Η γαλλική κυβέρνηση, η οποία κατέχει το 15% της Renault, δεν είναι ιδιαιτέρως ευτυχής ούτε με την υπόθεση της ιταλο-αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας… Μια συγχώνευση θα άμβλυνε την επιρροή της στη στρατηγική της Συμμαχίας. Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι η γαλλική οικονομία και ο υπουργός οικονομικών Bruno LeMaire είναι εκείνοι που πιέζουν για συγχώνευση μεταξύ της Renault και της Nissan.

Το αποτέλεσμα

Ό, τι και να συμβεί, ούτε η Nissan, ούτε η γαλλική κυβέρνηση φαίνονται πολύ ενθουσιώδεις να παίξουν το ρόλο των απλών θεατών. Η συγχώνευση – που επιμένει ο B. LeMaire ότι πρέπει να πραγματοποιηθεί εντός του πλαισίου της Συμμαχίας – θα οδηγήσει σε μια νέα δυναμική, αφήνοντας ίσως την Nissan ακόμα πιο απογοητευμένη από ό, τι είναι σήμερα.

Προηγούμενο άρθροΠαραγωγή 3.000.000 οχημάτων από το εργοστάσιο της Hyundai στην Τσεχία
Επόμενο άρθροΣυνάντηση εμπειρογνωμόνων της MaaS Alliance για το Open Mobility