Η τεράστια έλλειψη chips / ημιαγωγών και η πολυπλοκότητα βραχυπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης επίλυσης θεμάτων απαιτεί επανεξέταση επιλογών της εφοδιαστικής αλυσίδας εκ μέρους του κλάδου και των αρμόδιων για τη χάραξη πολιτικής, τονίζει η Sigrid de Vries, Γενική Γραμματέας της CLEPA (Ένωση Προμηθευτών Αυτοκινητοβιομηχανίας). Επισημαίνει επίσης το πώς το 2021 μπορεί να γίνει έτος μεγάλης αστάθειας του μεταποιητικού κλάδου.
Δημοσιεύουμε παρακάτω ολόκληρο το κείμενο της Γενικής Γραμματέως της CLEPA, Sigrid de Vries, για την τεράστια έλλειψη chips / ημιαγωγών, που δημοσιεύθηκε (το πρωτότυπο στα αγγλικά) στα Νέα της Ένωσης.
Πολλά στοιχεία συντελούν στην τρέχουσα έλλειψη ημιαγωγών στην αυτοκινητοβιομηχανία: Η κρίση του COVID-19 και η αδυναμία πρόβλεψης για ανάκαμψη, η αυξημένη ζήτηση chips (τυπωμένων κυκλωμάτων) εκ μέρους της αυτοκινητοβιομηχανίας για συστήματα υποστήριξης οδήγησης και ηλεκτροκίνησης, η λήψη προληπτικών μέτρων για γεωπολιτικούς κινδύνους και φυσικές καταστροφές και η ζήτηση εκ μέρους άλλων κλάδων.
Στο πρώτο κύμα της πανδημίας, η αυτοκινητοβιομηχανία σχεδόν ακινητοποιήθηκε και αναγκάστηκε να προσαρμόσει τον όγκο παραγωγής προς αποφυγή υπέρμετρου κόστους, με ελάχιστες προβλέψεις χρόνου και ταχύτητας ανάκαμψης. Όταν η ζήτηση σημείωσε απότομη αύξηση, πολλοί εξακολούθησαν να αμφιβάλλουν για το πόσο σταθερή θα ήταν αυτή η τάση. Η αλυσίδα εφοδιασμού προηγμένων κυκλωμάτων αυτοκίνησης είναι συνήθως αργή και αυτό επέτεινε την πολυπλοκότητα: πολλοί παράγοντες έπρεπε να ευθυγραμμιστούν και να συγχρονιστούν ως προς τη ζήτηση και την προσφορά.
Η έντονη μεταβλητότητα μπορεί επίσης να επηρεάσει την προμήθεια άλλων βασικών υλικών
Τον Ιανουάριο του 2021, ο κλάδος αντιμετώπισε μεγάλη διαφορά μεταξύ παραγγελιών και παραγωγής οχημάτων, σε συνδυασμό με υψηλότερη ζήτηση από ό,τι προβλεπόταν για το 2021 και πολύ χαμηλότερα αποθέματα από ό,τι συνήθως. Επιπλέον, η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων άρχισε να αυξάνεται λόγω της επιτάχυνσης στην πράσινη μετάβαση, αυξάνοντας την πίεση στη ζήτηση ημιαγωγών.
Οι παρατηρητές του κλάδου και της αγοράς αναμένουν πως οι διαταραχές θα διαρκέσουν και το δεύτερο εξάμηνο του έτους, με σοβαρό αντίκτυπο σε διάφορους τομείς. Οι πηγές του κλάδου προειδοποιούν πως παρόμοιες εξελίξεις ενδέχεται να παρατηρηθούν κατά τη διάρκεια του 2021 στην προμήθεια και άλλων υλικών που απαιτούνται για την κατασκευή αυτοκινήτων, καθώς και βιομηχανικών αγαθών και καταναλωτικών προϊόντων. Η συνεχιζόμενη, έντονη μεταβλητότητα ζήτησης, που οφείλεται στην αβεβαιότητα για τον περιορισμό της πανδημίας, τις τοπικές διακυμάνσεις και τη δυσκολία πρόβλεψης της αγοραστικής συμπεριφοράς, μπορεί να διαταράξει την προσφορά βασικών πόρων. Τα logistics μπορεί επίσης να καταστούν ευάλωτα, με την αύξηση της ζήτησης στην Κίνα να απορροφά τις δυνατότητες από αλλού.
Η αδιαμφισβήτητη τάση, ωστόσο, είναι να συνεχιστεί η αύξηση της ζήτησης του κλάδου αυτοκίνησης για ημιαγωγούς σε μεγάλο βαθμό, λόγω του αυξανόμενου ποσοστού τεχνολογιών αυτονομίας και υποστήριξης οδήγησης για άνεση και ασφάλεια, καθώς και της ηλεκτροκίνησης οχημάτων με την απαιτούμενη προηγμένη διαχείριση απόδοσης μπαταρίας και άλλων ηλεκτρονικών.
Η ζήτηση της αυτοκινητοβιομηχανίας για ημιαγωγούς θα συνεχίσει να αυξάνεται κατακόρυφα
Κατά μέσο όρο, ένα όχημα σήμερα περιέχει περίπου εκατό προηγμένα κυκλώματα ημιαγωγών, κατακόρυφη αύξηση έναντι της προηγούμενης δεκαετίας, αλλά η αξία των ημιαγωγών ηλεκτροκίνητων οχημάτων μπορεί να είναι έως και τρεις φορές υψηλότερη. Οι εκτιμήσεις των ειδικών υποστηρίζουν πως τα υλικά ηλεκτρονικών και ημιαγωγών μπορεί να αντιπροσωπεύουν έως και το 45% της αξίας ενός αυτοκινήτου έως το 2030.
Ήδη έχουν γίνει μεγάλες επενδύσεις ηλεκτρονικού εξοπλισμού οχημάτων σε ευρύ φάσμα εφαρμογών, από συστήματα παροχής άνεσης και ψυχαγωγίας, εξοπλισμό ενεργητικής ασφάλειας έως μπαταρίες και συστήματα κινητήρων. Με την ταχεία μείωση της δραστηριότητας και της απασχόλησης στην τεχνολογία κινητήρων καύσης, η επέκταση στα «ψηφιακά συστήματα» προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες.
Ενώ το ευρωπαϊκό οικοσύστημα ημιαγωγών παρέχει σήμερα απασχόληση σε 200.000 άτομα, η McKinsey υπολόγισε το 2019 ότι, υπό τις σωστές προϋποθέσεις, η αυτοκινητοβιομηχανία θα μπορούσε να δημιουργήσει 400.000 ευρωπαϊκές θέσεις εργασίας για ηλεκτρονικά εξαρτήματα και λογισμικό οχημάτων. Σήμερα απασχολούνται 1,7 εκατομμύρια εργαζόμενοι στους προμηθευτές συστημάτων αυτοκίνησης στην Ευρώπη, επιπλέον των 1,2 εκατομμυρίων των εργαζομένων στους κατασκευαστές οχημάτων.
Ωστόσο, οι απαιτούμενες επενδύσεις ανέρχονται σε δισεκατομμύρια ευρώ και η απόδοση τόσο σε επίπεδο εσόδων όσο και σε επίπεδο απασχόλησης είναι δυσανάλογη και απαιτούν χρόνο σε σύγκριση με τον αντίκτυπο του κόστους αναδιάρθρωσης και των προσπαθειών Ε & Α που επιτελούνται εδώ και τώρα. Υπό αυτό το πρίσμα, τα θέματα ημιαγωγών δεν αναδεικνύουν απλώς την προσοχή που απαιτείται για τη διαφοροποίηση και την ανθεκτικότητα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αλλά θέτουν και στρατηγικά ερωτήματα για την Ευρώπη.
Ερωτήματα που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προσπαθήσει να αντιμετωπίσει εν μέρει, μέσω μιας Συμμαχίας Μικροηλεκτρονικών για την Ευρώπη, η οποία θα ξεκινήσει τον επόμενο μήνα, ανάλογη της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας Μπαταριών Οι κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Γερμανίας επιδιώκουν την αύξηση της βιομηχανικής δραστηριότητας σε αυτόν το πεδίο, όπως ανακοινώθηκε σε πρόσφατη κοινή δήλωση, μέσω του IPCEI (Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος) και υποστηρίζουν πως πρέπει να χρησιμοποιηθεί γι΄αυτό το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Πρέπει να δοθεί έμφαση στην Έρευνα και Καινοτομία (R&I) και στη ζήτηση της αγοράς, παρά στις επιδοτήσεις και την επανεγκατάσταση δραστηριοτήτων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα εξετάσει τις επιλογές κατασκευής και τη στρατηγική R&I και αυτή είναι η σωστή προσέγγιση. Και οι δύο πτυχές απαιτούν προσεκτική μελέτη. Οι επιτυχημένες βιομηχανίες δεν προκύπτουν από επιδοτήσεις και κυβερνητικές παρεμβάσεις υποστήριξης, αλλά ακολουθούν τη ζήτηση της αγοράς και επιζητούν σταθερές επιχειρηματικές καταστάσεις. Η εστίαση στην R&I θα είναι σημαντική, όπως και η διαθεσιμότητα και η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων στην εκπαίδευση και την απασχόληση στην Ευρώπη.
Το βασικό ζήτημα θα είναι η εξασφάλιση ανάπτυξης και παραγωγής εξελιγμένων ημιαγωγών στην Ευρώπη, η ανταλλαγή βασικής τεχνολογίας μεταξύ των εταιρειών και παράλληλα ο κατάλληλος χώρος για διαφοροποίηση, ώστε να υπάρξει μια κερδοφόρα εγχώρια αγορά, καθώς και συνεργάτες στο εξωτερικό. Η Επιτροπή ορθώς χαρακτήρισε την αυτοκινητοβιομηχανία ως έναν από τους τέσσερις τομείς στους οποίους πρέπει να επικεντρωθεί. Η αυτοκινητοβιομηχανία διεκδικεί παγκοσμίως το 10% περίπου της ζήτησης ημιαγωγών, αλλά στην Ευρώπη διεκδικεί το 37%: δεν θα υπάρξει επιτυχής ευρωπαϊκή στρατηγική ημιαγωγών εάν η αυτοκινητοβιομηχανία δεν διαδραματίσει βασικό ρόλο.
Η ευρωπαϊκή στρατηγική ημιαγωγών δεν μπορεί να είναι επιτυχής χωρίς την αυτοκινητοβιομηχανία σε βασικό ρόλο
Η μελλοντική στρατηγική ημιαγωγών συνδέεται με την διασφάλιση της εκμετάλλευσης ευκαιριών επιχειρηματικότητας και απασχόλησης εκ μέρους της βιομηχανίας της ΕΕ σε ηλεκτρονικά συστήματα, λογισμικό και τεχνητή νοημοσύνη και τη διασφάλιση μελλοντικών εφαρμογών. Υπό το πρίσμα αυτό, θα χρειαστεί επίσης προσεκτική προσαρμογή της επικείμενης Στρατηγικής Ψηφιακής Δεκαετίας της Επιτροπής και αναθεώρηση της Βιομηχανικής Πολιτικής της ΕΕ. Οι διάφορες στρατηγικές και πρωτοβουλίες πρέπει να είναι συνεκτικές και αλληλοενισχυόμενες.
Μια επιτυχημένη βιομηχανική στρατηγική πρέπει να βασίζεται στη στήριξη των επενδύσεων R&I, στον καθορισμό προτύπων και τη βελτίωση του ρόλου της Ευρώπης στην έρευνα τεχνητής νοημοσύνης, στις δεξιότητες, καθώς και στην προσέλκυση διεθνών ταλέντων. Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη μπορεί να χρησιμεύσει ως βασική γέφυρα για την ευρύτερη αξιοποίηση ευκαιριών μιας όλο και πιο ψηφιακής οικονομίας.
Φωτογραφία ημιαγωγού: Audi