ACEA: Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει πρωτοφανή κρίση

Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πλήττονται περισσότερο από όσο αναμενόταν από τον COVID-19.  Η επίδραση του κορονωϊού στην κοινωνία και την παγκόσμια οικονομία είναι άνευ προηγουμένου, με σοβαρές συνέπειες για την αυτοκινητοβιομηχανία, που αντιμετωπίζει πρωτοφανή κρίση.

Πράγματι, τα περισσότερα μέλη της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχουν ήδη εξαγγείλει το προσωρινό κλείσιμο των εγκαταστάσεών τους εξαιτίας της κατάρρευσης της ζήτησης, της έλλειψης εφοδιασμού και των κυβερνητικών μέτρων και αντιμετωπίζουν περιπτώσεις μολύνσεων από τον κορωνοϊό και καραντίνας μεταξύ των εργαζομένων τους.

Η εφοδιαστική αλυσίδα

Παρόλο που ο COVID-19 έχει παραλύσει την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, το πλήθος των ανταλλακτικών που προμηθεύονται οι ευρωπαίοι κατασκευαστές από την Κίνα είναι σχετικά περιορισμένο και υπάρχουν και άλλες επιλογές προμήθειας. Πριν από λίγες εβδομάδες η γενική παραδοχή ήταν πως θα δυσκολέψει κυρίως η προμήθεια κυψελών μπαταριών. Σήμερα φαίνονται οι πραγματικές συνέπειες, οι οποίες αποδεικνύονται πολύ σοβαρότερες.

Κατ ‘αρχάς, η Κίνα δεν πρέπει να υποτιμηθεί ως προμηθευτής τμημάτων της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ούτε η Νότια Κορέα στην περίπτωση της Hyundai και της Kia και η Ιταλία όσον αφορά στην FCA. Καθώς τα εργοστάσια παρελκομένων της περιοχής είναι κλειστά, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές άρχισαν να αντιμετωπίζουν ελλείψεις που προκαλούν παύση των εργοστασίων τους, μαζί με τα μέτρα περιορισμού που λαμβάνουν πλέον πολλά κράτη για την επιβράδυνση των κρουσμάτων του κορωνοϊού.

Η αναστολή της παραγωγής

Η FCA Italy και η Maserati αναστέλλουν προσωρινά την παραγωγή στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών τους εργοστασίων παραγωγής μέχρι τις 27 Μαρτίου. Το Groupe PSA ανακοίνωσε πως θα κλείσει και αυτό την ευρωπαϊκή του παραγωγική δραστηριότητα έως τις 27 Μαρτίου. Το Groupe Renault ακολούθησε τα βήματα του ανταγωνιστή του, ανακοινώνοντας το κλείσιμο 12 από τις 18 εγκαταστάσεις παραγωγής της στη Γαλλία, αλλά και όσες βρίσκονται στην Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Σλοβενία και το Μαρόκο “μέχρι νεωτέρας”. Η Honda κλείνει τα εργοστάσιά της στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Βόρεια Αμερική.

Η Ford ανέστειλε προσωρινά την παραγωγή οχημάτων και κινητήρων στις εγκαταστάσεις παραγωγής της στην ηπειρωτική Ευρώπη από τις 19 Μαρτίου, ενώ αναμένεται η αναστολή να διαρκέσει για αρκετές εβδομάδες ανάλογα με την κατάσταση της πανδημίας, τους εθνικούς περιορισμούς, τους περιορισμούς των προμηθευτών και τις απαιτήσεις αποθεμάτων των αντιπροσώπων. Κλείνει επίσης τα εργοστάσιά της στη Βόρεια Αμερική. Στο Volkswagen Group ο Dr. Herbert Diess δήλωσε ότι “δεδομένης της σημερινής αυξημένης αβεβαιότητας, η παραγωγή πρόκειται να ανασταλεί στο εγγύς μέλλον στα εργοστάσια που λειτουργούν από τα brands του ομίλου”.

Η Porsche ανήγγειλε ήδη ότι από τις 23 Μαρτίου αναστέλλει την παραγωγή για αρχική περίοδο δύο εβδομάδων.

Η Škoda Auto ανέστειλε την παραγωγή στα εργοστάσια της Τσεχίας στις Mlada Boleslav, Kvasiny και Vrchlabí για αρχική περίοδο τουλάχιστον δύο εβδομάδων. Με τα σημερινά δεδομένα, οι δραστηριότητες προγραμματίζονται να αρχίσουν εκ νέου στις 6 Απριλίου.

Η Bentley δήλωσε ότι θα σταματήσει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στο Crewe, Αγγλία, από τις 20 Μαρτίου για τέσσερις εβδομάδες.

Η Scania σκοπεύει να σταματήσει τις εργασίες στις περισσότερες ευρωπαϊκές μονάδες παραγωγής στις 25 Μαρτίου, λόγω των ελλείψεων και των μεγάλων διαταραχών που σημειώθηκαν στην αλυσίδα προμηθευτών και εφοδιαστικής.

Η Daimler αποφάσε την αναστολή της πλειονότητας της παραγωγής στην Ευρώπη, αρχικά για δύο εβδομάδες, καθώς και την αναβολή της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων της για τον Ιούνιο. Το BMW Group συμφώνησε με τους εργαζόμενους σε μέτρα που αποσκοπούν στη συγκράτηση της εξάπλωσης του κορονωϊού.

Η Volvo σταματά επίσης την παραγωγή στα εργοστάσια της Σουηδίας και των ΗΠΑ. Η παύση αφορά τέσσερα εργοστάσια και θα διαρκέσει από τις 26 Μαρτίου έως τις 14 Απριλίου.

Η Toyota Motor Europe προέβη σε σειρά μέτρων στην Ευρώπη, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται η αναστολή της παραγωγής στα ευρωπαϊκά της εργοστάσια.

Η Jaguar Land Rover δήλωσε ότι σταματά την παραγωγή στις εγκαταστάσεις μέχρι τις 20 Απριλίου. Η παύση αφορά τρία εργοστάσια αυτοκινήτων και ένα εργοστάσιο κινητήρων στην Αγγλία.

Οι μονάδες παραγωγής της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Βραζιλία και την Ινδία συνεχίζουν τις εργασίες τους, ανέφερε η εταιρεία σε μια ηλεκτρονική δήλωση.

Η Tata Motors δήλωσε επίσης ότι αναστέλλει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στη Nitra της Σλοβακίας από τις 20 Μαρτίου.

Οι προμηθευτές

Και για τους προμηθευτές της αυτοκινητοβιομηχανίας τα πράγματα δεν πάνε καλύτερα. Η Brembo ανακοίνωσε ότι σταματά προσωρινά την παραγωγή στα ιταλικά εργοστάσια του Stezzano, του Curno, του Mapello και του Serello έως τις 22 Μαρτίου.

Τα δεδομένα της αγοράς ελαστικών για τον Φεβρουάριο του 2020, που κυκλοφόρησε πρόσφατα ο Όμιλος Michelin, δείχνουν τον αρχικό αντίκτυπο της κρίσης του COVID-19, με την παγκόσμια αγορά ελαστικών για επιβατηγά και ελαφρά φορτηγά να μειώνεται 9% σε ετήσια βάση ενώ η αγορά των ελαστικών φορτηγών μειώθηκε 16%. Ο Όμιλος Michelin, ανακοίνωσε πως δεν υπάρχει σήμερα η δυνατότητα να εκτιμηθεί ο δυνητικός αντίκτυπος, ενώ αποφάσισε να κλείσει, για τουλάχιστον μία εβδομάδα, τις εγκαταστάσεις παραγωγής του που βρίσκονται στις ευρωπαϊκές χώρες που έχουν πληγεί μέχρι τώρα από την πανδημία.

Οι δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα είναι μόνο μέρος του προβλήματος: οι εργαζόμενοι επίσης καλούνται να μείνουν στο σπίτι για να αποτρέψουν τη διάδοση του ιού.

Επιπλέον, οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον καινούργια αυτοκίνητα. Στην Κίνα, οι πωλήσεις νέων οχημάτων μειώθηκαν κατά 79% τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο σημειώνεται πτώση κατά 50% σε σύγκριση με το 2019. Με την επέκταση των μέτρων κατά του κορωνοϊού στην Ευρώπη, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Γηραιά Ήπειρο καταρρέουν.

Η ACEA

“Είναι σαφές ότι αυτή είναι η χειρότερη κρίση που έχει ποτέ επηρεάσει την αυτοκινητοβιομηχανία”, δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, Γενικός Διευθυντής της ACEA. “Καθώς όλα τα εργοστάσια έρχονται σε αδιέξοδο και το δίκτυο λιανικού εμπορίου κλείνει, διακυβεύονται πλέον οι θέσεις εργασίας περίπου 14 εκατομμυρίων Ευρωπαίων. Καλούμε για ισχυρές και συντονισμένες δράσεις σε εθνικό και κοινοτικό επίπεδο για την παροχή άμεσης υποστήριξης ρευστότητας στις εταιρείες αυτοκινήτων, στους προμηθευτές τους και στους αντιπροσώπους τους’.

“Εκτιμούμε τα μέτρα πολιτικής που έχουν ήδη ανακοινωθεί, τα οποία θα παράσχουν πολύ αναγκαία άμεση υποστήριξη τόσο για τους εργαζόμενους όσο και για τις εταιρείες. Τώρα όμως χρειαζόμαστε και έναν επείγοντα διάλογο με τον Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δύο πράγματα», συνεχίζει ο κ. Huitema”.

“Πρώτον, να λάβουμε συγκεκριμένα μέτρα για την αποφυγή αμετάκλητων και θεμελιωδών ζημιών στον τομέα με μόνιμη απώλεια θέσεων εργασίας, δυνατοτήτων, καινοτομίας και ερευνητικής ικανότητας. Δεύτερον, η Ευρώπη πρέπει να προετοιμαστεί για να τονώσει την ανάκαμψη του τομέα μας, η οποία θα συμβάλει καθοριστικά στην επιτάχυνση της ανάκαμψης της ευρωπαϊκής οικονομίας γενικότερα”.

“Είμαστε έτοιμοι, τόνισε ο κ. Huitema να συνεργαστούμε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τις εθνικές κυβερνήσεις και άλλους ενδιαφερόμενους για να ξεπεράσουμε αυτήν την εξελισσόμενη κρίση”.

Εν μέσω της εξέλιξης της κατάστασης, είναι πολύ σημαντικό να διατηρηθεί η παραγωγή και η προμήθεια ανταλλακτικών, καθώς και τα δίκτυα εξυπηρέτησης οχημάτων. Αυτό είναι απαραίτητο όχι μόνο για τη διατήρηση ζωτικής σημασίας υλικοτεχνικής υποδομής, αλλά και για το έργο των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης όπως τα ασθενοφόρα, οι πυροσβέστες, οι υπηρεσίες επιβολής του νόμου, οι ανθρωπιστικές οργανώσεις και οι ιατρικές υπηρεσίες.

Σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, οι κατασκευαστές οχημάτων λειτουργούν περίπου 229 μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής οχημάτων, απασχολώντας άμεσα 2,6 εκατομμύρια Ευρωπαίους στον τομέα της μεταποίησης. Ο ευρύτερος τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας παρέχει έμμεσες και άμεσες θέσεις εργασίας για 13,8 εκατομμύρια ανθρώπους στην ΕΕ. “Η υγεία των ανθρώπων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας μας και των οικογενειών τους είναι πρωταρχικής σημασίας για τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων”, δήλωσε ο κ. Huitema.

Τελευταία ενημέρωση: 20 Μαρτίου 2020

Προηγούμενο άρθροKosmocar: δίπλα στην Πολιτεία για την αντιμετώπιση της κρίσης
Επόμενο άρθροFCA, Ferrari και Marelli στη μάχη κατά του COVID-19