Η απεργία του συνδικάτου UAW (United Auto Workers) επεκτείνεται σε δύο ακόμα μεγάλα εργοστάσια της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Την Τρίτη 24 Οκτωβρίου, 5.000 μέλη του Άρλινγκτον συμμετείχαν στο Stand Up Strike, διακόπτοντας την παραγωγή στο μεγαλύτερο εργοστάσιο της General Motors, που κατασκευάζει τα Chevy Tahoe, Chevy Suburban, GMC Yukon και Cadillac Escalade. Την προηγουμένη, 23 Οκτωβρίου 6.800 μέλη του UAW στο εργοστάσιο συναρμολόγησης Sterling Heights (SHAP) εντάχθηκαν στο Stand Up Strike, διακόπτοντας την παραγωγή στο μεγαλύτερο εργοστάσιο της Stellantis που παράγει τα RAM 1500, όπως αναφέρουν οι ανακοινώσεις του UAW.
Η Stellantis δήλωσε “εξοργισμένη” από την απόφαση αυτή, εκτιμώντας σε ανακοίνωσή της ότι η στρατηγική του UAW πλήττει τις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η ανακοίνωση επισημαίνει πως αυτές οι ενέργειες όχι μόνο μειώνουν το μερίδιο αγοράς τους, αλλά επηρεάζουν και την κερδοφορία τους και επομένως, την ικανότητά τους να ανταγωνίζονται, να επενδύουν και να διατηρούν τις αμοιβές-ρεκόρ που απολάμβαναν οι εργαζόμενοί τους τα τελευταία δύο χρόνια”.
Η εταιρεία εξήγησε ότι κατέθεσε στις 19 Οκτωβρίου βελτιωμένη προσφορά στους εργαζομένους, η οποία προέβλεπε αύξηση μισθών κατά 23% σε διάστημα τριών ετών, αύξηση κατά σχεδόν 50% των συνεισφορών της στο ταμείο για τους συνταξιούχους και εγγυήσεις για την ασφάλεια των θέσεων εργασίας.
Η απεργία ξεκίνησε στις 15 Σεπτεμβρίου σε τρία εργοστάσια συναρμολόγησης στο Μίσιγκαν, το Μιζούρι και το Οχάιο. Έκτοτε έχει αναπτυχθεί και περιλαμβάνει οκτώ εργοστάσια συναρμολόγησης και 38 κέντρα διανομής ανταλλακτικών των Ford, GM και Stellantis σε 22 πολιτείες.
Αυτή είναι η πρώτη φορά που κηρύσσεται απεργία και στις τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ. Μετά από έξι εβδομάδες, ο συνολικός αριθμός των μελών του UAW που απεργούν στις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες ξεπερνά τις 45.000.
Η απεργία των μελών του UAW μέχρι τις 11 Οκτωβρίου αφορούσε δευτερεύουσας σημασίας εργοστάσια. Τότε όμως κηρύχθηκε απεργία στο Kentucky Truck Plant (KTP), το μεγαλύτερο εργοστάσιο της Ford, το οποίο έχει ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 25 δισεκ. δολαρίων και παράγει τα Ford F-250–F-550, Ford Expedition και Lincoln Navigator.
Οι συζητήσεις μεταξύ του UAW και των εταιρειών προσκρούουν κυρίως στο ποσοστό της αύξησης των μισθών. Όμως εκτός από υψηλότερους μισθούς, το συνδικάτο ζητάει μικρότερη εβδομάδα εργασίας, αποκατάσταση συνταξιοδοτικών επιδομάτων και ισχυρότερη εργασιακή ασφάλεια την ώρα που οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στρέφονται προς τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Η εταιρεία συμβούλων Anderson Economic Group, LLC, με έδρα το Μίσιγκαν, υπολόγισε ότι η απεργία του UAW το 2023 εναντίον των τριών κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών του Ντιτρόιτ έχει ξεπεράσει τα 9,3 δισεκατομμύρια δολάρια σε οικονομικές ζημίες για την αυτοκινητοβιομηχανία. Αυτοί οι υπολογισμοί δεν περιλαμβάνουν την τελευταία εβδομάδα αλλά τις πέντε πρώτες πλήρεις εβδομάδες απεργίας μέχρι τις 19 Οκτωβρίου.
Φωτογραφία: Stellantis – Sterling Heights Assembly Plant