www.fleetnews.gr

Η σαφής πλειονότητα των κρατών μελών της ΕΕ ακολουθούν ακόμα τις τιμές διοξειδίου του άνθρακα βάσει του προτύπου NEDC ως βάση για τη φορολογία. Όχι μέχρι το 2019, ούτε καν μέχρι το 2020, αλλά έως το 2021, πιστεύει ο όμιλος Autovista Group. Μόνο η Γερμανία και η Φινλανδία έκαναν την πλήρη μετάβαση στο πρότυπο WLTP την 1η Σεπτεμβρίου, ημερομηνία ορόσημο για τους ΚΑΕ προκειμένου να εγκρίνουν τους τύπους οχημάτων τους, με πολύ διαφορετικές επιπτώσεις στις αντίστοιχες αγορές.

To Fleet Europe ζήτησε την άποψη του Samuel Keates, Διευθυντή Προδιαγραφών στον όμιλο Autovista Group, σχετικά με αυτό το σύνθετο ζήτημα.

Αυστηρότερος κύκλος δοκιμών σημαίνει υψηλότερες επίσημες τιμές διοξειδίου του άνθρακα. Τι αντίκτυπο έχει αυτό στους Γερμανούς και τους Φινλανδούς αγοραστές οχημάτων;

Samuel Keates: «Στη Γερμανία, ο αντίκτυπος από τη μετάβαση σε τιμές βάσει του προτύπου WLTP είναι μάλλον περιορισμένος. Το ποσό που πρέπει να καταβληθεί είναι μόνο 2 Ευρώ για κάθε γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα ανά χλμ. για εκπομπές άνω των 95 γραμμαρίων ανά χλμ. Αν το πρότυπο WLTP αυξήσει τις τιμές διοξειδίου του άνθρακα κατά 20 γραμ./χλμ. σε σχέση με το πρότυπο NEDC, το τέλος ταξινόμησης αυξάνεται κατά μόλις 40 ευρώ. Στη Φινλανδία οι επιπτώσεις στο κόστος είναι πολύ υψηλότερες. Οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα χρησιμοποιούνται για να καθοριστεί το ποσοστό της τιμής καταλόγου, συμπεριλαμβανομένου 24% ΦΠΑ, που καταβάλλεται ως το τέλος ταξινόμησης. Η εφαρμογή των τιμών βάσει του προτύπου WLTP χωρίς την προσαρμογή του φορολογικού συστήματος θα είχε προσθέσει χιλιάδες Ευρώ στο κόστος ορισμένων παραλλαγών μοντέλων».

Πώς έλυσε η Φινλανδία το ζήτημα μεταξύ των προτύπων NEDC-WLTP;

Samuel Keates: «Η Φινλανδία εισήγαγε ένα πίνακα χαμηλότερης φορολογίας προκειμένου να υπολογίσει το τέλος ταξινόμησης για τα εγκεκριμένα βάσει προτύπου WLTP αυτοκίνητα και φορτηγάκια από την 1η Σεπτεμβρίου. Πρέπει να ήταν δύσκολο εγχείρημα, αφού υπάρχουν διάφορες ιδιομορφίες στο σύστημα WLTP που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Για παράδειγμα, τα δεδομένα δείχνουν ότι τα ισχυρά, λιγότερο αποδοτικά αυτοκίνητα, επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα βάσει WLTP σε σχέση με τα αποτελέσματα βάσει NEDC. Ισχύει το αντίθετο για οχήματα φιλικά προς το περιβάλλον όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό πρέπει κανείς να το αντισταθμίσει προσαρμόζοντας τον τύπο για τη φορολογία, εκτός αν θέλει να ενθαρρύνει την πώληση και τη χρήση οχημάτων λιγότερο φιλικών προς το περιβάλλον».

Γιατί οι άλλες χώρες αναβάλλουν τη μετάβαση στη φορολογία του προτύπου WLTP;

Samuel Keates: «Η Γερμανία και η Φινλανδία θα εφαρμόσουν πλήρως το πρότυπο WLTP άμεσα, ενώ άλλες αγορές, όπως η Ολλανδία, αναμένεται να ακολουθήσουν τον Ιανουάριο του 2019. Το Ηνωμένο Βασίλειο αναμένεται να περιμένει μέχρι τον Απρίλιο του 2020. Δεν υπάρχει μεγάλη βιασύνη για την πραγματοποίηση της μετάβασης. Θα ήταν ίσως καλύτερο να περιμένει κανείς να δει πώς εξελίσσεται το σύστημα στην υπόλοιπη Ευρώπη προτού το εφαρμόσει και στη χώρα του. Νομίζω ότι πολλά κράτη μέλη θα έχουν το βλέμμα τους στραμμένο στη Φινλανδία για να δουν πώς λειτουργεί η εφαρμογή του προτύπου WLTP.

Το πρότυπο WLTP θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο σε χώρες με ζώνες διοξειδίου του άνθρακα απ’ ό,τι σε χώρες χωρίς;

Samuel Keates: «Θα μπορούσε να έχει, οπωσδήποτε. Κοιτάξτε την Ισπανία, για παράδειγμα. Ένα μόνο γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα μπορεί να είναι η διαφορά μεταξύ μιας ζώνης χαμηλής φορολογίας και μιας ζώνης υψηλότερης φορολογίας, κάνοντας τα αυτοκίνητα λιγότερο ελκυστικά ή ακόμη και μη ανταγωνιστικά στην εν λόγω αγορά. Η Φινλανδία δεν χρησιμοποιεί ζώνες φορολογίας, αλλά έναν τύπο που δημιουργεί ένα συνεχές φορολογίας, κατά κάποιον τρόπο. Συνεπώς, καθώς η αναλογία μεταξύ των προτύπων NEDC και WLTP αυξάνεται και μειώνεται ανάλογα με το απόλυτο επίπεδο διοξειδίου του άνθρακα, οι χώρες που προσπαθούν να μετατρέψουν τις υπάρχουσες ζώνες τους θα εκθέσουν την αυθαίρετη φύση τους, κάνοντας το ζήτημα περισσότερο πολιτικό παρά επιστημονικό».

Προηγούμενο άρθροΗ TomTom λανσάρει δορυφορική πλοήγηση υψηλής τεχνολογίας aftermarket
Επόμενο άρθροLeasePlan: Νέοι ρόλοι για τον Φίλιππο Ζαγοριανάκο και τον Κωνσταντίνο Πετρούτσο