Η Fiat Chrysler Automobiles (FCA) πρότεινε μια ισορροπημένη συγχώνευση ισοδύναμης εταιρικής σχέσης στην Renault, προς αντιμετώπιση του κόστους των μεγάλων τεχνολογικών και ρυθμιστικών αλλαγών, ώστε να δημιουργηθεί η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως.

Εάν προχωρήσει, η συμφωνία, των 32,6 δισ. ευρώ, θα άλλαζε το τοπίο για τους ανταγωνιστές τους, συμπεριλαμβανομένης της General Motors και του Ομίλου PSA, κατασκευαστή της Peugeot, που πρόσφατα διεξήγαγε άκαρπες συνομιλίες με την FCA και θα μπορούσε να οδηγήσει σε περισσότερες συμφωνίες.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Renault εξέδωσε στις 27 Μαΐου ανακοίνωση, πως συναντήθηκε για να εξετάσει την πρόταση που έλαβε από την FCA, σχετικά με μια πιθανή συγχώνευση 50/50 μεταξύ Renault S.A. και FCA.

“Μετά από προσεκτική εξέταση των όρων της φιλικής πρότασης της FCA, το ΔΣ της Renault αποφάσισε να μελετήσει με ενδιαφέρον την ευκαιρία ενός τέτοιου συνδυασμού των επιχειρήσεων, ανακουφίζοντας το αποτύπωμα παραγωγής του Groupe Renault και δημιουργώντας πρόσθετη αξία για τη Συμμαχία. Μια περαιτέρω ανακοίνωση θα εκδοθεί εν ευθέτω χρόνω για την ενημέρωση της αγοράς για τα αποτελέσματα αυτών των συζητήσεων, σύμφωνα με τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς”.

Οι μετοχές και στις δύο εταιρείες σημείωσαν άνοδο άνω του 10%, καθώς οι επενδυτές χαιρέτισαν την προοπτική μιας διευρυμένης επιχείρησης ικανής να παράγει περισσότερα από 8,7 εκατομμύρια οχήματα ετησίως και να επιτύχει ετήσια εξοικονόμηση 5 δισ. ευρώ. Η συγχωνευμένη επιχείρηση θα κατέχει την τρίτη θέση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, μετά την ιαπωνική Toyota και τη γερμανική Volkswagen.

Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποίησαν επίσης για μεγάλες επιπλοκές, συμπεριλαμβανομένης της υπάρχουσας συμμαχίας της Renault με την Nissan, του ρόλου του γαλλικού κράτους ως του μεγαλύτερου μέτοχου της Renault και της ενδεχόμενης αντίδρασης των πολιτικών και των εργαζομένων σε τυχόν περικοπές.

“Η αγορά θα είναι προσεκτική με αυτούς τους αριθμούς συνέργειας, καθώς έχουν υπάρξει πολλές υποσχέσεις στο παρελθόν και δεν έχει υπάρξει ούτε μια συγχώνευση ισοδύναμων εταίρων που να έχει πετύχει ποτέ στα αυτοκίνητα”, δήλωσε ο αναλυτής της Evercore ISI, Arndt Ellinghorst, στο Reuters.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις ευαισθησίες, η FCA πρότεινε συγχώνευση όλων των μετοχών στο πλαίσιο μιας εισηγμένης ολλανδικής εταιρείας χαρτοφυλακίου. Μετά το μέρισμα των 2,5 εκατομμυρίων ευρώ για τους υφιστάμενους μετόχους της FCA – που θα δώσει μεγάλη ώθηση στην οικογένεια Agnelli η οποία ελέγχει το 29% της εταιρείας – οι επενδυτές στην κάθε επιχείρηση θα κατέχουν το ήμισυ της νέας οντότητας.

Στον συγχωνευμένο όμιλος θα προεδρεύει ο John Elkann, γόνος της οικογένειας Agnelli, ανέφεραν στο Reuters πηγές που γνωρίζουν τα σχετικά με τις συνομιλίες, ενώ ο πρόεδρος της Renault, Jean-Dominique Senard, θα είναι πιθανώς ο CEO.

Ο Ιταλός αναπληρωτής πρωθυπουργός Matteo Salvini δήλωσε πως η προτεινόμενη συγχώνευση θα μπορούσε να αποτελεί καλή είδηση για την Ιταλία εάν βοηθήσει την FCA να αναπτυχθεί, αλλά είναι ζωτικής σημασίας η διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Δεν προέβη σε σχολιασμό του μεριδίου του 15% της γαλλικής κυβέρνησης στη Renault, αλλά ένας επιφανής νομοθέτης του κυβερνώντος κόμματος της Λίγκας, δήλωσε πως η Ρώμη μπορεί να επιδιώξει συμμετοχή στον όμιλο για να εξισορροπήσει τη συμμετοχή της Γαλλίας.

Μια συμφωνία θα μπορούσε επίσης να έχει βαθιές επιπτώσεις στη 20ετή συμμαχία της Renault με τη Nissan, που ήδη αποδυναμώθηκε με την κρίση της σύλληψης και της απομάκρυνσης του πρώην προέδρου Carlos Ghosn στα τέλη του περασμένου έτους. Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ακόμα σχολιάσει την πρόταση της FCA.

Σε επιστολή προς τους εργαζόμενους που είδε το Reuters, ο διευθύνων σύμβουλος της FCA, Mike Manley, προειδοποίησε πως μια συγχώνευση με τη Renault θα μπορούσε να διαρκέσει περισσότερο από ένα χρόνο για να φτάσει σε οριστικοποίηση.

Μια συμφωνία θα μπορούσε να βοηθήσει τις δύο εταιρείες να αντιμετωπίσουν μερικές από τις αδυναμίες που οδήγησαν σε εκτιμήσεις της αγοράς που τις παρουσιάζουν να υπολείπονται των κυριοτέρων ανταγωνιστών τους, καθώς και στη μετάβαση σε ηλεκτρικές και αυτόνομες τεχνολογίες, εν μέσω αυστηρότερων κανονισμών εκπομπών.

Η FCA διαθέτει εξαιρετικά κερδοφόρες επιχειρήσεις στη Βόρεια Αμερική με τα φορτηγά RAM και τη μάρκα Jeep, αλλά έχασε χρήματα το τελευταίο τρίμηνο στην Ευρώπη, όπου τα περισσότερα εργοστάσιά της λειτουργούν κάτω του 50% της ικανότητάς τους και αντιμετωπίζει πρόβλημα με τα νέα όρια εκπομπών.

Η Renault, αντιθέτως, υπήρξε πρωτοπόρος στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, διαθέτει τεχνολογίες κινητήρων υψηλής απόδοσης καυσίμου και ισχυρή παρουσία στις αναδυόμενες αγορές, αλλά καμία επιχείρηση στις ΗΠΑ.

Ωστόσο, μια συμφωνία δεν θα βοηθήσει πολύ στην αντιμετώπιση της περιορισμένης παρουσίας των δύο επιχειρήσεων στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο.

Θα δημιουργούσε επίσης την πρόκληση διαχείρισης ενός μεγάλου αριθμού εμπορικών σημάτων, από τις πολυτελείς Maserati έως τα χαμηλού προϋπολογισμού Dacia.

Το τεράστιο κόστος αντιμετώπισης ανατρεπτικών νεοεισερχομένων, όπως τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα Tesla ή τα μελλοντικά αυτόνομα οχήματα από την Uber και την Google, ώθησε και άλλους κατασκευαστές αυτοκινήτων σε συνεργασία, μεταξύ των οποίων την Volkswagen και την Ford.

Η FCA-Renault, όπως σχεδόν κάθε πιθανή ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, έχει μελετηθεί κατά καιρούς εδώ και χρόνια από ειδικούς διαπραγματευτές. Ωστόσο, οι κακές σχέσεις μεταξύ του Carlos Ghosn και του επί μακρόν αφεντικού της FCA, Sergio Marchionne, καθιστούσαν αδύνατες τις εποικοδομητικές συνομιλίες, πριν από τον ξαφνικό θάνατο του Marchionne τον περασμένο Ιούλιο, σύμφωνα με τραπεζικές πηγές.

Οι μετοχές της Renault αυξήθηκαν κατά 15% στα 57,46 ευρώ στις 1320 GMT, ενώ το εισηγμένο απόθεμα της FCA στο Μιλάνο αυξήθηκε κατά 11,3% στα 12,75 ευρώ. Η PSA απώλεσε 3%.

Η γαλλική κυβέρνηση, ο μεγαλύτερος μέτοχος της Renault, υποστηρίζει μια συγχώνευση με την FCA κατ’ αρχήν, αλλά θα χρειαστεί να εξετάσει περισσότερες λεπτομέρειες, δήλωσε ο κύριος εκπρόσωπός της.

Η Γαλλία θα είναι «ιδιαίτερα προσεκτική όσον αφορά στην απασχόληση και στο βιομηχανικό αποτύπωμα», δήλωσε άλλος αξιωματούχος των Παρισίων, προσθέτοντας πως οποιαδήποτε συμφωνία πρέπει να προστατεύει τη συμμαχία της Renault με τη Nissan, η οποία πρόσφατα απέρριψε πρόταση συγχώνευσης από τον εταίρο της.

Προσπαθώντας να μετριάσει τις ανησυχίες, η FCA δήλωσε ότι τα σχέδια διακανονισμού “δεν βασίζονται σε κλείσιμο εργοστασίων, αλλά θα γίνουν μέσω περισσότερων επενδύσεων με καλύτερη απόδοση κεφαλαίου”.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αναλάβει δεσμεύσεις για τη διατήρηση βιομηχανικών θέσεων εργασίας και εργοστασίων, σύμφωνα με μία πηγή, αφήνοντας περιθώρια για απολύσεις διοικητικών στελεχών και μηχανολόγων, καθώς και για κάποιους περιορισμούς στις εγκαταστάσεις.

Τα πρώτα σημεία ενδεχόμενης σύγκλισης περιλαμβάνουν την επόμενη πλατφόρμα ηλεκτροκίνητων οχημάτων της Renault που εγκαινιάσθηκε στο εργοστάσιο του Douai στη Γαλλία, σύμφωνα με την πηγή του Reuters, προσθέτοντας πως όλα τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου της Renault στήριξαν την απόφαση να μελετηθεί η πρόταση της FCA, με εξαίρεση το αριστερό συνδικάτο CGT, που απείχε.

Σε μια ένδειξη πιθανών μελλοντικών εντάσεων, το πανίσχυρο γαλλικό συνδικάτο CGT ζήτησε από το γαλλικό κράτος να διατηρήσει ένα δεσμευτικό μερίδιο σε οποιαδήποτε συγχώνευση.

Κάνοντας έκκληση στην Nissan, της οποίας το 43,4% κατέχει η Renault, η FCA δήλωσε πως η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα διορίσει ένα διευθυντικό μέλος στο 11μελές διοικητικό συμβούλιο της νέας εταιρείας. Η Nissan και η θυγατρική της Mitsubishi θα επωφεληθούν επίσης από εξοικονόμηση κόστους και επενδύσεων ύψους 1 δισ. ευρώ, πρόσθεσε. Η λήψη αποφάσεων από ένα τέτοιο συμβούλιο είναι απίθανο να αποτελεί απλή υπόθεση, προειδοποίησαν ορισμένοι αναλυτές.

“Τώρα θα έχουμε τους Γάλλους, τους Ιταλούς, τους Ιάπωνες και τους Αμερικανούς να πρέπει να συναινέσουν στο συμβούλιο μιας ολλανδικής εταιρείας, όπου το γαλλικό κράτος θα χάσει τα ιδιαίτερα προνόμιά του”, τόνισε ο Arndt Ellinghorst. “Αυτό απαιτεί αρκετή δημιουργικότητα.”

Σύμφωνα με πληροφορίες των FT οι Goldman Sachs, d’Angelin & Co και Nomura είναι οι οικονομικοί σύμβουλοι της FCA, ενώ οι Sullivan & Cromwell και Darrois Villey Maillot Brochier οι νομικοί σύμβουλοι. Από την πλευρά της Renault οικονομικοί σύμβουλοι είναι οι Ardea Partners και Société Générale και νομικές συμβουλές παρέχει η Skadden Arps.

Προηγούμενο άρθροProject Future: Ευρεία αναδιοργάνωση του Ομίλου Daimler
Επόμενο άρθροΤο Peugeot 508 είναι το ολλανδικό Lease Car of the Year