Tο Euro NCAP ανακοίνωσε την έναρξη της δεύτερης σειράς δοκιμών για τη βαθμολόγηση συστημάτων υποβοηθούμενης οδήγησης.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφαλής υιοθέτηση αυτών και άλλων υποβοηθούμενων τεχνολογιών οδήγησης από τους καταναλωτές, το Euro NCAP ανέπτυξε ένα ειδικό πρωτόκολλο δοκιμών και αξιολόγησης και ένα σύστημα βαθμολόγησης. Η τελευταία σειρά δοκιμών περιλαμβάνει δέκα αυτοκίνητα που διαθέτουν Highway Assist: το Audi Q8, τη BMW 3 Series, το Ford Kuga, τη Mercedes GLE, το Nissan Juke, το Peugeot 2008, το Renault Clio, το Tesla Model 3, το Volkswagen Passat και το Volvo V60.
Όλο και περισσότεροι κατασκευαστές οχημάτων χρησιμοποιούν τους αισθητήρες που υπάρχουν στα αυτοκίνητά τους για να παρέχουν μεγαλύτερη υποστήριξη οδήγησης, ανοίγοντας το δρόμο για ένα μέλλον αυτονομίας. Ένα καλό παράδειγμα είναι το Highway Assist, μια τεχνολογία που σχεδιάστηκε για να κάνει την οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο ασφαλέστερη, μειώνοντας την κόπωση και ενθαρρύνοντας την ασφαλή οδήγηση. Το Highway Assist βοηθά τον οδηγό να διατηρεί σταθερή ταχύτητα, ασφαλή απόσταση από το προπορευόμενο αυτοκίνητο και να διατηρεί το όχημα στη λωρίδα του, συνδυάζοντας το (έξυπνο) Adaptive Cruise Control (ACC) με το Lane Centering (LC). Ωστόσο, ο οδηγός πρέπει πάντα να είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο του τιμονιού και το υποβοηθούμενο σύστημα θα κάνει αυτό που πρέπει – θα υποστηρίξει. Δεν είναι αλάνθαστα και δεν πρέπει να οδηγούν ή να έχουν τον πλήρη έλεγχο.
Τα νέα πρωτόκολλα αξιολόγησης του Euro NCAP επικεντρώνονται σε δύο βασικούς τομείς: Ικανότητα Υποστήριξης – ισορροπία μεταξύ των τεχνικών ικανοτήτων του συστήματος (Υποστήριξη Οχήματος) και του βαθμού στον οποίο κρατάει τον οδηγό σε εγρήγορση και συγκέντρωση (Συγκέντρωση Οδηγού) – και Εφεδρική Ασφάλεια (Safety Backup), το δίχτυ ασφαλείας του αυτοκινήτου σε κρίσιμες καταστάσεις. Ένα μοναδικό σύστημα βαθμολόγησης – παρόμοιο με το 5άστερο σύστημα ασφάλειας – βοηθά τους καταναλωτές να κατανοήσουν τα συμπεράσματα των δοκιμών και να συγκρίνουν την απόδοση της υποστήριξης. Κάθε αυτοκίνητο εντάσσεται σε μία από τις τέσσερις κατηγορίες: Βασικό, Μέτριο, Καλό και Πολύ Καλό.
Τρία αυτοκίνητα της κατηγορίας premium – η Mercedes-Benz GLE, η BMW 3 Series και το Audi Q8 – έχουν βαθμολογία «Πολύ Καλό», επιτυγχάνοντας μια καλή ισορροπία μεταξύ ενός υψηλού επιπέδου οδηγικής υποστήριξης, αλλά διατηρώντας την συγκέντρωση και τον έλεγχο του οδηγού κατά την οδήγηση. Διαθέτουν επίσης ένα καλό εφεδρικό σύστημα ασφαλείας αποφυγής σύγκρουσης και ανταποκρίνονται κατάλληλα εάν ο οδηγός χάσει την εγρήγορσή του ενώ το αυτοκίνητο βρίσκεται σε λειτουργία υποστήριξης.
Τα μοντέλα υψηλών πωλήσεων, Renault Clio και Peugeot 2008, κρίθηκαν αμφότερα Βασικά. Μη διαθέτοντας τα πιο εξελιγμένα συστήματα που δοκιμάστηκαν, προσφέρουν ένα σχετικά μέτριο επίπεδο υποστήριξης, διασφαλίζοντας πως ο οδηγός δεν θα απωλέσει την συγκέντρωσή του κατά την οδήγηση.
Ο πρωτοπόρος ρόλος της Tesla στην αυτόνομη τεχνολογία αντικατοπτρίζεται στις κορυφαίες βαθμολογίες της στην Υποστήριξη Οχήματος και την Εφεδρική Ασφάλεια. Ωστόσο, το σύστημά της “Αυτόματου Πιλότου” δεν κάνει πολλά πράγματα για να διατηρήσει την συγκέντρωση του οδηγού. Η ξεχωριστή στρατηγική του συστήματος διεύθυνσής της δίνει την εντύπωση πως ή το αυτοκίνητο οδηγείται αυτόνομα ή ο οδηγός διατηρεί τον πλήρη έλεγχο και αποδεικνύεται μάλλον καταναγκαστικό παρά συνεργατικό. Από άποψη βαθμολόγησης, το αυτοκίνητο απογοητεύει πολύ με την απόδοσή του στο θέμα Συγκέντρωση Οδηγού και καταλήγει στην κατάταξη 2, «Μέτριο». Από την άλλη πλευρά, η Tesla προσφέρει ασύρματες αναβαθμίσεις και μπορεί να επιφέρει γρήγορα βελτιώσεις απόδοσης, όπως έχουν αποδείξει τα τελευταία χρόνια.
Το Volkswagen Passat, το Nissan Juke και το Volvo V60 βαθμολογήθηκαν επίσης ως Μέτρια. Συγκεκριμένα, το Volvo, που ήδη κυκλοφορεί στην αγορά μερικά χρόνια, δείχνει ότι οι γρήγορες εξελίξεις της τεχνολογία υποστήριξης οδήγησης απαιτούν συχνότερες αναβαθμίσεις για να συμβαδίζουν με τα premium αυτοκίνητα. Τέλος, το Kuga επιτυγχάνει βαθμολογία Καλό, αποδεικνύοντας ότι διατίθενται ισορροπημένα, προηγμένα συστήματα και σε κοινά οχήματα μεσαίας κατηγορίας.
Ο Δρ Michiel van Ratingen, Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, δήλωσε σχετικά: “Οι τεχνολογίες υποβοηθούμενης οδήγησης προσφέρουν τεράστια πλεονεκτήματα, περιορίζοντας την κόπωση και προάγοντας την ασφαλή οδήγηση. Ωστόσο, οι κατασκευαστές πρέπει να διασφαλίσουν ότι η τεχνολογία υποβοηθούμενης οδήγησης δεν αυξάνει την ζημία που προκαλούν οι οδηγοί ή άλλοι χρήστες των δρόμων σε σύγκριση με τη συμβατική οδήγηση. Τα καλύτερα συστήματα προσφέρουν ισορροπία μεταξύ του επιπέδου υποστήριξης που παρέχουν και του επιπέδου συγκέντρωσης του οδηγού – και πρέπει να υποστηρίζονται από ένα αποτελεσματικό εφεδρικό σύστημα ασφαλείας. Τα αποτελέσματα αυτού του γύρου δοκιμών δείχνουν ότι η οδηγική υποστήριξη βελτιώνεται ταχέως και καθίσταται πιο εύκολα διαθέσιμη, αλλά, έως ότου βελτιωθεί σημαντικά η παρακολούθηση του οδηγού, θα πρέπει να παραμένει υπεύθυνος ανά πάσα στιγμή”.