Νέο Σύστημα Αξιολόγησης Ασφάλειας Φορτηγών ανακοίνωσε το Euro NCAP, μέσω διττής προσέγγισης τόσο για το αστικό περιβάλλον όσο και για τους αυτοκινητόδρομους.
Παρέχοντας παραδοσιακά στους καταναλωτές πληροφορίες για την ασφάλεια των αυτοκινήτων, το Euro NCAP θα επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής του για λεπτομερείς πληροφορίες ασφάλειας βαρέων φορτηγών, μέσω του καινοτόμου συστήματος αξιολόγησης Truck Safe City and Highway.
Όπως περιγράφει το Euro NCAP στην τελευταία του έκθεση, Safer Trucks: on the Road to Vision Zero, το νέο σύστημα αξιολόγησης Truck Safe θα επιτρέψει σε όλους τους ενδιαφερόμενους του κλάδου εμπορευματικών μεταφορών να αξιολογήσουν το επίπεδο ασφαλείας του εξοπλισμού των στόλων τους βαρέων φορτηγών. Αυτό θα βελτιώσει την ασφάλεια των οδηγών και θα δημιουργήσει αγορά ασφαλούς τεχνολογίας, προτρέποντας τους κατασκευαστές να καινοτομήσουν και να προωθήσουν τα προϊόντα τους εντός του πλαισίου των αρχών Euro NCAP. Οι πόλεις και οι δημόσιες αρχές θα μπορούν να προσδιορίζουν τα καλύτερα οχήματα για τους δρόμους τους και να παρέχουν κίνητρα για την υιοθέτησή τους και οι εταιρείες θα μπορούν να προσδιορίζουν τις προδιαγραφές οχημάτων με τις οποίες πρέπει να συμμορφώνονται.
Η μεταφορά εμπορευμάτων είναι απαραίτητη στις σύγχρονες κοινωνίες και παρέχει όλα όσα απαιτούνται για την επιβίωση, την άνεση και την απόλαυσή μας. Τα περισσότερα εμπορεύματα στην Ευρώπη μεταφέρονται οδικώς. Οι προσπάθειες αύξησης των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, αλλαγής των μεταφορών, τοπικής προμήθειας αγαθών ή αποτελεσματικότερης οργάνωσης των αλυσίδων logistics, ίσως μειώσουν την ζήτηση οδικών μεταφορών. Η αύξηση του πληθυσμού και του βιοτικού επιπέδου αυξάνουν τις μεταφορικές ανάγκες. Προβλέπεται να τριπλασιαστεί (ITF, 2019) η παγκόσμια ζήτηση εμπορευμάτων μεταξύ 2015 και 2050. Τα βαρέα φορτηγά αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 1,5% των οχημάτων στους δρόμους της Ευρώπης και εμπλέκονται σχεδόν στο 15% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων της ΕΕ. Το Vision Zero δεν θα επιτευχθεί χωρίς αντιμετώπιση των προκλήσεων που παρουσιάζουν τα φορτηγά στους δρόμους μας.
Στο Euro NCAP πιστεύουν ότι η δημιουργία αγοράς όπου η ασφαλέστερη επιλογή οχήματος είναι η πιο συμφέρουσα θα είναι σημαντική. Για να επιτευχθεί αυτό πρέπει το Euro NCAP να εμπλακεί σε εθνικές, περιφερειακές και τοπικές πρωτοβουλίες, όπως τοπικούς περιορισμούς πρόσβασης, συστήματα βέλτιστων πρακτικών μεταφοράς εμπορευμάτων, συμβάσεις δημοσίων προμηθειών και ασφαλιστές, για τη δημιουργία κινήτρων. Σε συνδυασμό με πιο στιβαρό και εναρμονισμένο πλαίσιο τεχνικών προτύπων, κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει την αγοραστική ισχύ που απαιτείται για να υπάρξει ζήτηση ασφαλέστερων οχημάτων, ώστε να συνδυάσουν οι κατασκευαστές καινοτομία και εμπορική επιτυχία.
Ωστόσο, η λύση δεν είναι απλή. Για παράδειγμα, πολλά φορτηγά θα χρησιμοποιούνται από αποθήκη σε αποθήκη και δεν θα πλησιάσουν κατοικημένη περιοχή. Άλλα θα διανέμουν αγαθά στις πόλεις και άλλα, όπως τα τετραξονικά ανατρεπόμενα, μπορεί να χρειάζονται πρόσβαση εκτός δρόμου, αγροτικές οδούς, αυτοκινητόδρομους και κέντρα πόλεων. Δεν έχει νόημα να υπάρξει συγκεκριμένη λύση αστικής ασφάλειας για ένα φορτηγό που δεν μπαίνει ποτέ σε αστική περιοχή – θα δημιουργούσε κόστος χωρίς όφελος. Ωστόσο, εάν επιτραπούν οχήματα χωρίς αστικά συστήματα ασφαλείας, θα πρέπει να παραμείνουν μακριά από περιοχές αστικού κινδύνου.
Αυτό οδήγησε στην καινοτόμο ιδέα του Euro NCAP για διττή αξιολόγηση αστικού περιβάλλοντος και αυτοκινητοδρόμων. Όλα τα οχήματα θα βαθμολογούνται βάσει αμφοτέρων των κριτηρίων. Εάν οι fleet managers αγοράσουν όχημα συγκεκριμένης χρήσης, πρέπει να υπολογίσουν και την ανάλογη αξιολόγηση. Μόνον τα οχήματα γενικής χρήσης θα χρειάζονται καλές επιδόσεις και στις δύο κατηγορίες.