Τα οχήματα με κυψέλες υδρογόνου απολάμβαναν μέχρι τώρα άψογη φήμη σε θέματα ασφαλείας. Ωστόσο, πρόσφατα, ένας σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου στη νορβηγική πόλη Sandvika (κοντά στο Όσλο) εξερράγη, προκαλώντας πολλές υλικές ζημιές.
Η έκρηξη φέρεται να είναι τόσο έντονη που οι αερόσακοι των κοντινών οχημάτων άνοιξαν, τραυματίζοντας τουλάχιστον δύο άτομα. Η πολυσύχναστη διασταύρωση E18 και E16 έκλεισε για ώρες από την πυροσβεστική.
Η αιτία της έκρηξης είναι ακόμη άγνωστη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η εταιρεία εκμετάλλευσης Uno-X έκλεισε τους δύο άλλους σταθμούς υδρογόνου στη Νορβηγία (όπως ανακοινώθηκε στην ιστοσελίδα της, (ένα στιγμιότυπο του οποίου απεικονίζεται). Επίσης, η Toyota και η Hyundai, που κατασκευάζουν οχήματα με υδρογόνο, ανέστειλαν τις πωλήσεις τους. Δεδομένου ότι ο ανεφοδιασμός είναι αδύνατος εφόσον η έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη, οι σημερινοί οδηγοί οχημάτων κυψελών καυσίμου θα λάβουν ένα όχημα αντικατάστασης.
Αν μη τι άλλο, η έκρηξη είναι ένα χτύπημα στη φήμη της τεχνολογίας υδρογόνου. Το CNG (συμπιεσμένο φυσικό αέριο), μια τεχνολογία που προωθήθηκε, μεταξύ άλλων, από τον όμιλο VW, αντιμετώπισε επίσης την ίδια ανασφάλεια πριν από μερικά χρόνια, όταν διάφορα αυτοκίνητα VW εξερράγησαν κατά τη διάρκεια της επαναπλήρωσης. Από τότε, η VW τα ανκάλεσε για να διορθώσει τις δυνητικά εκρηκτικές δεξαμενές CNG στα μοντέλα της.
Στην περίπτωση της νορβηγικής έκρηξης, η δεξαμενή υδρογόνου του ίδιου του σταθμού εξερράγη, αντί του οχήματος.
Ο Jon André Løkke, Διευθύνων Σύμβουλος της Nel Hydrogen, της εταιρείας που εκμεταλλεύεται τους σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου, δήλωσε:
“Είναι πολύ νωρίς για να υποθέσουμε την αιτία και τι ακριβώς πήγε στραβά. Προτεραιότητά μας είναι η ασφαλής λειτουργία των σταθμών μας. Ως προφύλαξη, έχουμε θέσει προσωρινά άλλους δέκα σταθμούς σε κατάσταση αναμονής περιμένοντας περισσότερες πληροφορίες”.
Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Toyota Norway, Espen Olsen, δήλωσε σε νορβηγικό μέσο: “Δεν γνωρίζουμε ακόμα τι ακριβώς συνέβη στον σταθμό Uno-X και δεν θέλουμε να κάνουμε υποθέσεις. Αλλά σταματάμε τις πωλήσεις μέχρι να μάθουμε τι συνέβη και για πρακτικούς λόγους, αφού δεν είναι δυνατός ο ανεφοδιασμός με καύσιμα προς το παρόν. ”
Η Toyota θα προσφέρει αυτοκίνητα αντικατάστασης σε πελάτες που διαθέτουν το Mirai, δεδομένου πως δεν θα είναι σε θέση να ανεφοδιαστούν με καύσιμα. Ωστόσο, η εταιρεία επιμένει ότι αυτό δεν αλλάζει την άποψή της για τα οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου:
“Αυτό δεν αλλάζει την αντιμετώπισή μας για το υδρογόνο και είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι τα αυτοκίνητα υδρογόνου είναι τουλάχιστον τόσο ασφαλή όσο τα συνηθισμένα αυτοκίνητα. Οι ίδιες οι δεξαμενές υδρογόνου είναι τόσο ανθεκτικές ώστε μπορείτε να τις πυροβολήσετε με όπλο χωρίς να τις τρυπήσετε”.
Η Hyundai, η μόνη άλλη αυτοκινητοβιομηχανία που προσφέρει οχήματα κυψελών καυσίμου στη Νορβηγία, έκανε παρόμοιες ανακοινώσεις και δηλώσεις.
Κάποιοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι πρόκειται για μεγάλο πλήγμα στην τεχνολογία που οι συγκεκριμένες αυτοκινητοβιομηχανίες επιμένουν να διατηρούν ως εναλλακτική λύση στην κατασκευή ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Όπως σημειώνει το electrek, παρά το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας είναι πολύ πιο αποδοτικά, η Hyundai δήλωσε ότι “παράγουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόνον μέχρι να επικρατήσουν τα οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου” και η Toyota έχει επενδύσει δισεκατομμύρια στο υδρογόνο, ενώ δεν έχει ακόμα λανσάρει ένα πλήρως ηλεκτρικό όχημα. Αυτές οι εταιρείες έχουν ασκήσει πιέσεις για ισχυρές επιδοτήσεις για τα οχήματα αυτά σε πολλές αγορές και σε ορισμένες παίρνουν περισσότερες επιδοτήσεις ακόμα και από τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας. Ωστόσο, έχουν δυσκολευτεί να πουλήσουν τα μοντέλα κυψελών καυσίμου, ενώ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται ταχέως. Αυτή η κατάσταση στη Νορβηγία μάλλον δεν πρόκειται να βοηθήσει.