Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης σπεύδουν να σχηματίσουν συμμαχίες προκειμένου να αντιμετωπίσουν τους αυστηρότερους στόχους εκπομπών ρύπων της ΕΕ για το 2025.

Με «ασπίδα προστασίας» τον εξηλεκτρισμό, οι όμιλοι Stellantis, Toyota, Ford και από κοντά η Subaru και η Mazda σχεδιάζουν να συνεργαστούν με την Tesla, ενώ η Mercedes-Benz έχει δημιουργήσει μια άλλη ομάδα με τη Volvo που θα περιλαμβάνει τα βαρέα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και τα ηλεκτρικά  Polestar, θυγατρικής της σουηδικής εταιρείας.

Οι στόχοι της ΕΕ ως προς το CO2 για το 2025 είναι περίπου 15% χαμηλότεροι από τα επίπεδα του 2021 και οι ειδικοί λένε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να πουλήσουν τουλάχιστον 20% αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, σε μια εποχή βεβαίως, κατά την οποία η εν λόγω αγορά έχει μείνει στην Ευρώπη σε επίπεδα κάτω του 14%.

Η αδυναμία επίτευξης του στόχου οδηγεί σε πρόστιμο 95 € ανά γραμμάριο CO2 πάνω από το όριο που προβλέπεται για κάθε όχημα.

Με βάση τις περυσινές εκτιμήσεις της ευρωπαϊκής ένωσης ACEA, οι κατασκευαστές μέλη της θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν συνολικά πρόστιμα άνω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ. Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών & Περιβάλλοντος (Transport & Environment), δήλωνε τον Δεκέμβριο ότι το ποσό αυτό θα μπορούσε να κατέβει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα, ίσως και κάτω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Ειδικότερα, σύμφωνα με κάποιους αναλυτές, η παρούσα σπουδή για τη δημιουργία συνεργασιών (pool) δείχνει ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναζητούν ένα πρώιμο plan B, σε περίπτωση που δεν επιταχυνθούν οι πωλήσεις EV.

Οι ειδικοί του κλάδου πιστεύουν ότι η πώληση ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να αντισταθμίσει τις εκπομπές τριών έως τεσσάρων οχημάτων που κινούνται με βενζίνη ή ντίζελ, εξ ου και η λογική πίσω από τη συγκέντρωση. Κατασκευαστές EV όπως η Tesla μπορούν να αποκομίσουν δισεκατομμύρια από τη συνεργασία με αυτοκινητοβιομηχανίες που αγωνίζονται να πουλήσουν τέτοια αυτοκίνητα.

Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες συγκέντρωσαν τις εκπομπές τους στην τελευταία μείωση, αλλά μερικές έχασαν τους στόχους τους, με αποτέλεσμα να αντιμετωπίσουν, συνολικά, πρόστιμα άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen Group, της Suzuki και της Jaguar Land Rover.

Η Tesla θα είναι, όπως φαίνεται, ο διαχειριστής μιας «ανοιχτής συμμαχίας», σύμφωνα με έγγραφα που δημοσιεύθηκαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 6 Ιανουαρίου, με μέλη τις Stellantis, Toyota, Ford, Mazda και Subaru. Ο όμιλος Tesla έχει βάλει deadline συμμετοχής έως τις 5 Φεβρουαρίου.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της συμμαχίας Tesla κάλυψαν, σχεδόν, το 30% όλων των πωλήσεων στην Ευρώπη στο 11μηνο του 2024,  με βάση τα στατιστικά των ταξινομήσεων της ACEA. Το μερίδιο αγοράς της Tesla ήταν 2,2% κατά τη διάρκεια της συγκεκριμένης περιόδου.

Εκπρόσωπος της Stellantis δήλωσε στις 7 Ιανουαρίου ότι η αυτοκινητοβιομηχανία δεσμεύτηκε να μειώσει τις εκπομπές CO2 και ότι η συμμετοχή στην ομάδα Tesla «θα συμβάλει στην επίτευξη των ευρωπαϊκών στόχων εκπομπών για το 2025, βελτιστοποιώντας παράλληλα τους πόρους μας». Το pool περιλαμβάνει τη Leapmotor, τον Κινέζο εταίρο της Stellantis, η οποία ξεκινά τις πωλήσεις της στην Ευρώπη με δύο πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Toyota Europe, Matthew Harrison, δήλωσε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία συνεργάζεται με την Tesla ως «προληπτικό μέτρο» και η συμφωνία ισχύει για ένα χρόνο. Η Ford και η Tesla δεν απάντησαν σε σχετικά αιτήματα για σχολιασμό.

Ο επικεφαλής ευρωπαϊκών επιχειρήσεων της Stellantis, Jean-Philippe Imparato, τον Δεκέμβριο, υποστήριζε ότι με βάση τους κανόνες της ΕΕ, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων του ομίλου στην Ευρώπη θα πρέπει να αυξηθούν στο 21% του τρέχοντος συνόλου από 12%, με πιθανά πρόστιμα 300 εκατ. ευρώ για τυχόν χαμένη ποσοστιαία μονάδα.

Σε ένα δεύτερο pool, που ανακοινώθηκε στις 7 Ιανουαρίου, η Mercedes-Benz θα διαχειριστεί μια ομάδα που περιλαμβάνει τη Smart, joint venture της με την Geely, τη Volvo και την Polestar. Ο Li Shufu, ο πρόεδρος του Geely Group, της μητρικής εταιρείας της Volvo και της Polestar, κατέχει το 10% των μετοχών της Mercedes. Η συγκεκριμένη συμμαχία είναι ανοιχτή για τους αιτούντες έως τις 7 Φεβρουαρίου.

Τα group BMW, Volkswagen και Renault είναι οι μόνες μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες που δεν αποτελούν ακόμη μέρος των «συμμαχικών» ομάδων εκπομπών ρύπων.

VW και Renault έδειξαν πέρυσι ότι θα ήταν δεκτικές στη συγκέντρωση προς επίτευξη των στόχων τους για το 2025. Εκπρόσωπος της Renault ανέφερε στις 8 Ιανουαρίου ότι ήταν «πολύ νωρίς» για να αποφασίσουν σε μια συμφωνία συγκέντρωσης, σύμφωνα με το Reuters.

Ο επικεφαλής πωλήσεων της VW, Martin Sander, δήλωσε πρόσφατα ότι η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης βρίσκεται «σε καλό σημείο» για να επιτύχει τον στόχο του CO2 λόγω της διευρυνόμενης σειράς των πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων και plug-in υβριδικών οχημάτων της. Πρόσθεσε ότι για να αποφευχθούν πρόστιμα, έως και το ένα τέταρτο των ευρωπαϊκών πωλήσεων της VW, φέτος, θα πρέπει να αφορούν EV.

Πριν από την 1η Ιανουαρίου, η ACEA ως κεντρικός φορέας και ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες μεμονωμένα είχαν ζητήσει να καθυστερήσουν ή να τροποποιηθούν οι νέοι στόχοι περιορισμού των εκπομπών. Άλλοι, συμπεριλαμβανομένου του Ομίλου Stellantis υπό τον πρώην διευθύνοντα σύμβουλο, Carlos Tavares, είχαν πει ότι θα μπορούσαν να επιτύχουν τους στόχους τους. Ωστόσο, ο Όμιλος ανακοίνωσε πως θα ήταν πρόθυμος να μειώσει την παραγωγή μοντέλων εσωτερικής καύσης για να διασφαλίσει ότι θα πουλήσει αρκετά ηλεκτρικά.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της BMW, Oliver Zipse, είχε δηλώσει, τέλος, τον Νοέμβριο ότι η BMW ήταν έτοιμη να πετύχει τους στόχους της.

Προηγούμενο άρθροBMW Panoramic iDrive: Εμπειρία χρήστη & οδήγησης με τεχνολογία αιχμής (εικόνες & βίντεο)
Επόμενο άρθροVW – Xpeng: Tο μεγαλύτερο δίκτυο εξαιρετικά γρήγορης φόρτισης στην Κίνα