Η Otonomo και η Wejo, δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες συνδεδεμένων οχημάτων, εγκατέλειψαν την αγορά. Σύμφωνα με την S&P Global, αυτό καταδεικνύει τις δυσκολίες δημιουργίας εσόδων από δεδομένα οχημάτων και χαρακτηρίζεται –κάπως πρόωρα, όπως αποδεικνύεται– ως η νέα πηγή εσόδων.

Όλοι συμφωνούν για τις δυνατότητες της αγοράς συνδεδεμένων αυτοκινήτων. Μέχρι το 2025, προβλέπεται να κυκλοφορούν 350 εκατομμύρια οχήματα παγκοσμίως, με δυνατότητες ασύρματης ενημέρωσης (OTA). Αυτό ανοίγει την προοπτική συγκέντρωσης και δημιουργίας εσόδων από δισεκατομμύρια συνδεδεμένα σημεία δεδομένων οχημάτων, προς βελτιστοποίηση των έξυπνων πόλεων, των εταιρικών στόλων και των ασφαλιστών οχημάτων, για να αναφέρουμε τρεις μόνον πιθανούς τομείς ενδιαφέροντος.

Στενή συνεργασία

Ωστόσο, ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια δημιουργίας εσόδων από δεδομένα οχημάτων είναι ότι απαιτείται στενή και ισότιμη συνεργασία μεταξύ πολλών ενδιαφερομένων μερών. Σε αυτά περιλαμβάνονται εταιρείες κατασκευής αυτοκινήτων, πάροχοι επιπέδου 1, κατασκευαστές εξοπλισμού, κέντρα δεδομένων και πάροχοι cloud computing, πάροχοι εφαρμογών και δημόσιες αρχές και ημιδημόσιες υπηρεσίες και οργανισμοί. Και τα συμφέροντά τους δεν συμπίπτουν πάντα.

Το πρόβλημα των παρόχων δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων, όπως η Otonomo και η Wejo, δεν είναι πως δεν διαθέτουν αρκετά δεδομένα, αλλά ότι δεν υπάρχουν αρκετοί αγοραστές, αναφέρει η S&P Global. Αυτό μπορεί να αλλάξει με την έλευση της νέας γενιάς συνδεδεμένων οχημάτων, αλλά είναι πολύ αργά για τις δύο εταιρείες

Προσδοκίες της αγοράς

Το 2021, οι δύο εταιρείες εξακολουθούσαν να αποτιμώνται στα 1,4 δισ. δολάρια και 657 εκατ.δολάρια, αντιστοίχως. Φαίνεται όμως πως δεν αναπτύχθηκαν αρκετά γρήγορα για να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες της αγοράς. Το 2022 σημείωσαν από κοινού έσοδα μόλις 15 εκατ. δολαρίων, έναντι λειτουργικών εξόδων άνω των 250 εκατ. Τον Φεβρουάριο, η Otonomo εξαγοράστηκε από την Urgent.ly για μόλις 270 εκατ. δολάρια. Τον Μάιο, η Wejo κήρυξε πτώχευση.

Τι πήγε στραβά; Κανείς δεν είναι ακόμα διατεθειμένος να το συζητήσει. Οι ενδιαφερόμενοι εξακολουθούν να τσακώνονται για το ποιος ακριβώς κατέχει τα δεδομένα οχημάτων και πώς θα μοιραστούν τα έσοδα. Εν τω μεταξύ, οι ιδιώτες καταναλωτές είναι απρόθυμοι να υιοθετήσουν (και να πληρώσουν) συνδεδεμένες υπηρεσίες. Ως εκ τούτου, η αγορά δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων ήταν πολύ μικρότερη από όσο ήλπιζαν οι δύο εταιρείες.

Η αγορά δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων μπορεί να είναι πτωτική, αλλά δεν έκλεισε. Σημαντικές εταιρείες – συμπεριλαμβανομένων των HERE, TomTom και INRIX – παραμένουν ενεργές, συμπληρώνοντας συνήθως τα δεδομένα οχημάτων τους με υπηρεσίες εντοπισμού, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί βιώσιμος τρόπος συνέχισης.

Και ίσως οι Otonomo και Wejo απλώς να έχασαν την ευκαιρία. Όπως επισημαίνει η S&P Global, περίπου ένα στα τέσσερα νέα οχήματα που θα κυκλοφορήσουν το 2025 θα διαθέτουν ενσωματωμένες δυνατότητες σύνδεσης 5G. Αυτό, σε συνδυασμό με τα 350 εκατομμύρια οχήματα με δυνατότητα ασύρματης ενημέρωσης, μπορεί να επιτρέψουν στην αγορά δεδομένων συνδεδεμένων οχημάτων να δημιουργήσει τα έσοδα που αναζητούσαν οι δύο εταιρείες.

Global Fleet

Προηγούμενο άρθροΝέο Hyundai Santa Fe, 5ης γενιάς
Επόμενο άρθροΟρίστηκαν οι CEO και CFO της JLR