Είναι πλέον οριστικό: τα προερχόμενα από την Κίνα ηλεκτρικά οχήματα θα επιβαρύνονται με δασμούς κατά την εισαγωγή τους στη γηραιά ήπειρο, αφού τελικά η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έλαβε την απαραίτητη υποστήριξη από τα κράτη μέλη, σε σχετική ψηφοφορία την περασμένη Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου. Έως τις 30 Οκτωβρίου μάλιστα θα πρέπει να έχει διαμορφωθεί ο αντίστοιχος τελικός κανονισμός.
Η Επιτροπή ωστόσο πρόσθεσε ότι θα συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις με την Κίνα «για να διερευνήσει μια εναλλακτική λύση που θα πρέπει να είναι πλήρως συμβατή με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ), αλλά και ικανή να αντιμετωπίσει τη ζημιογόνο επιδότηση όπως αυτή καθορίστηκε από την έρευνα της Επιτροπής».
Η Επιτροπή, που ως γνωστόν είναι ο εκτελεστικός βραχίονας της ΕΕ, μπορεί τώρα να προχωρήσει στην εφαρμογή των δασμών, η οποία θα διαρκέσει για πέντε χρόνια. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι έχουμε να κάνουμε με μια απόφαση που δίχασε την Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς δέκα κράτη μέλη ψήφισαν υπέρ του μέτρου, άλλα πέντε ψήφισαν κατά (ανάμεσά τους η Γερμανία) ενώ η χώρα μας και τα υπόλοιπα έντεκα μέλη απείχαν.
Η απόφαση της ΕΕ έρχεται μετά από έρευνα που διαπίστωσε ότι η Κίνα επιδοτεί την αυτοκινητοβιομηχανία της, με αποτέλεσμα τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα να φτάνουν στην Ευρώπη σε πολύ χαμηλές τιμές, τις οποίες τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά μοντέλα δεν μπορούν να ανταγωνιστούν. Το Πεκίνο από την πλευρά του αρνείται αυτόν τον ισχυρισμό και έχει προειδοποιήσει ότι θα επιβάλλει δασμούς σε μια σειρά ευρωπαϊκά προϊόντα (γαλακτοκομικά & κρεατικά), αλλά και στα προερχόμενα από την Ευρώπη αυτοκίνητα.
Σημειώστε ότι ο πρώην Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Μάριο Ντράγκι προειδοποίησε τον περασμένο μήνα ότι «ο κρατικός ανταγωνισμός της Κίνας» είναι μια απειλή για την ΕΕ της οποίας οι εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα έφτασαν πέρυσι τα 739 δισεκατομμύρια ευρώ (815 δις δολάρια).
Από την άλλη πλευρά όμως κάποιοι θεωρούν ότι οι δασμοί μπορεί να λειτουργήσουν τελικά και εις βάρος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Συγκεκριμένα ο Διευθύνων Σύμβουλος του VW Group, Oliver Blume, ανέφερε πως πιθανά αντίποινα από την Κίνα σε γερμανικά αυτοκίνητα θα μπορούσαν να επηρεάσουν τα οχήματα της Volkswagen που κατασκευάζονται στην Κίνα καθώς και τις γερμανικές εξαγωγές, συμπεριλαμβανομένων εμπορικών σημάτων όπως η Audi, η Porsche ή η Lamborghini.
Η Επιτροπή έχει επανειλημμένα πει ότι οποιαδήποτε εναλλακτική λύση έναντι των δασμών – όπως η ελάχιστη τιμολόγηση – θα πρέπει να εντάσσεται σε ένα αυστηρό πλαίσιο, όπως η ευθυγράμμιση με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου, να αντιμετωπίζει τις επιπτώσεις των επιδοτήσεων της Κίνας και να προσφέρει τη δυνατότητα παρακολούθησης των διαδικασιών από την ΕΕ.
Οι νέοι δασμοί θα είναι έως και 35% για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που εισάγονται από την Κίνα και θα υπερβαίνουν τον υφιστάμενο συντελεστή 10%.