Η Mercedes-Benz είναι η πρώτη εταιρεία αυτοκινήτου στον κόσμο που πληροί τις αυστηρές νομικές απαιτήσεις της διεθνούς τεχνικής οδηγίας UN-R157 για ένα σύστημα επιπέδου 3[1].
Η Ομοσπονδιακή Αρχή Μεταφορών της Γερμανίας (KBA) χορήγησε την έγκριση του συστήματος βάσει της οδηγίας UN-R157, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την προσφορά ενός τέτοιου συστήματος διεθνώς [2] , υπό την προϋπόθεση ότι η εκάστοτε εθνική νομοθεσία το επιτρέπει. Η Γερμανία έχει αναλάβει πρωτοποριακό ρόλο σε αυτό, περιλαμβάνοντας την πρόβλεψη για συστήματα επιπέδου 3 στη νομοθεσία οδικής κυκλοφορίας (StVG) από το 2017. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο οι πρώτοι πελάτες θα μπορούν να αγοράσουν μια S-Class με Drive Pilot το πρώτο εξάμηνο του 2022, που θα τους επιτρέπει να χρησιμοποιούν την υπό όρους αυτοματοποιημένη λειτουργία με ταχύτητες έως 60 km/h σε συνθήκες βαριάς κυκλοφορίας ή συμφόρησης σε συγκεκριμένα, κατάλληλα σημεία των αυτοκινητοδρόμων στη Γερμανία. Ο ειδικός εξοπλισμός Drive Pilot αφαιρεί το άγχος από τον οδηγό και του επιτρέπει να εκτελεί δευτερεύουσες δραστηριότητες[3] στην κεντρική οθόνη, όπως ηλεκτρονικές αγορές ή επεξεργασία μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από το σύστημα in-car office. Η έγκριση του συστήματος ισχύει επίσης για την EQS.
“Εδώ και πολλά χρόνια, εργαζόμαστε για να υλοποιήσουμε το όραμά μας για αυτοματοποιημένη οδήγηση. Με αυτό το σύστημα που βασίζεται στο LiDAR, έχουμε αναπτύξει μια καινοτόμο τεχνολογία για τα οχήματά μας που προσφέρει στους πελάτες μας μια μοναδική, πολυτελή εμπειρία οδήγησης και τους δίνει αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία: χρόνο. Με την έγκριση των Αρχών, επιτύχαμε ακόμα ένα ορόσημο: είμαστε ο πρώτος κατασκευαστής που έθεσε την υπό προϋποθέσεις αυτοματοποιημένη οδήγηση στα οχήματα παραγωγής στη Γερμανία» λέει ο Markus Schäfer, Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Daimler AG και της Mercedes-Benz AG, Επικεφαλής Τεχνολογίας & Υπεύθυνος για την Ανάπτυξη και την Αγορά. “Με αυτό το ορόσημο, αποδεικνύουμε για ακόμη μια φορά το πρωτοποριακό μας έργο στην αυτόνομη οδήγηση και δίνουμε το έναυσμα για τη νέα εποχή. Για πρώτη φορά στα 136 χρόνια ιστορίας της αυτοκίνησης, το όχημα αναλαμβάνει τη δυναμική οδήγηση, υπό ορισμένες συνθήκες. Παράλληλα, χαιρόμαστε ιδιαίτερα που η Γερμανία παραμένει πρωτοπόρος όσον αφορά στην αυτόνομη οδήγηση δίνοντας αυτήν την έγκριση».
Η τεχνική οδηγία, με την οποία μπορεί να πιστοποιηθεί ένα τέτοιο σύστημα, τέθηκε σε ισχύ στις αρχές του 2021. Έκτοτε, μπορεί να εφαρμοστεί στην Ευρώπη – μια ευκαιρία που η Mercedes-Benz χωρίς ολιγωρία υιοθέτησε πρώτη απ’ όλους τους κατασκευαστές. Με την ψήφιση του νόμου για την οδική κυκλοφορία (StVG) για συστήματα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 3 το 2017, η Γερμανία ήταν η πρώτη χώρα που δημιούργησε νομική βάση για την προβλεπόμενη χρήση αυτών των συστημάτων.
Η Mercedes-Benz προσφέρει αρχικά το Drive Pilot σε 13.191 χιλιόμετρα αυτοκινητοδρομων στη Γερμανία. Εκτεταμένες δοκιμές για αυτό το σύστημα βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και σε άλλες χώρες, όπως π.χ. στις ΗΠΑ και την Κίνα. Μόλις υπάρξει ένα εθνικό νομικό πλαίσιο για την υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση και σε άλλες χώρες, η τεχνολογία αυτή θα εφαρμοστεί σταδιακά κι εκεί.
Το Drive Pilot μπορεί επίσης να αντιμετωπίσει απρόβλεπτες καταστάσεις κυκλοφορίας
Σε συγκεκριμένα τμήματα αυτοκινητοδρόμων και όπου υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση, το Drive Pilot μπορεί να αναλάβει την οδήγηση, αρχικά μέχρι τη νόμιμα επιτρεπόμενη ταχύτητα των 60 km/h. Τα χειριστήρια που απαιτούνται για αυτό βρίσκονται στη στεφάνη του τιμονιού, αριστερά και δεξιά πάνω από τις εσοχές για τον αντίχειρα. Όταν ο οδηγός ενεργοποιεί το Drive Pilot, το σύστημα ελέγχει την ταχύτητα και την απόσταση και καθοδηγεί το όχημα εντός της λωρίδας του. Αντίστοιχα, λαμβάνονται υπόψη το προφίλ της διαδρομής, τα διάφορα συμβάντα και τα σήματα κυκλοφορίας. Το σύστημα αντιδρά επίσης σε απρόβλεπτες κυκλοφοριακές καταστάσεις και τις χειρίζεται ανεξάρτητα, π.χ. με ελιγμούς αποφυγής εντός της λωρίδας ή με ελιγμούς πέδησης.
Με αισθητήρα LiDAR και εφεδρικά συστήματα
Το Drive Pilot βασίζεται στους περιφερειακούς αισθητήρες surround του συστήματος Driving Assistance Package και περιλαμβάνει πρόσθετους αισθητήρες που η Mercedes-Benz θεωρεί απαραίτητους για την ασφαλή υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση. Αυτοί περιλαμβάνουν το liDAR, καθώς και μια κάμερα στο πίσω παρ μπριζ και μικρόφωνα, ειδικά για την ανίχνευση των φάρων ενός περιπολικού και άλλων ειδικών σημάτων από οχήματα έκτακτης ανάγκης, καθώς και έναν αισθητήρα υγρασίας στο θόλο του τροχού. Εκτός από τα δεδομένα των αισθητήρων, το Drive Pilot λαμβάνει πληροφορίες σχετικά με τη γεωμετρία του δρόμου, το προφίλ διαδρομής, τις πινακίδες κυκλοφορίας και τα ασυνήθιστα συμβάντα κυκλοφορίας (π.χ. ατυχήματα ή έργα οδοποιίας) από έναν ψηφιακό χάρτη υψηλής ευκρίνειας (HD). Αυτό διατίθεται και ενημερώνεται μέσω σύνδεσης σε κεντρικό υπολογιστή (backend). Η S-Class με το προαιρετικό Drive Pilot διαθέτει επιπρόσθετα εφεδρικά συστήματα διεύθυνσης και πέδησης καθώς και εφεδρικό ηλεκτρικό σύστημα, ώστε να παραμένει σε θέση να εκτελεί ελιγμούς ακόμα και αν ένα από αυτά τα συστήματα καταρρεύσει, ώστε να μπορεί να εξασφαλστεί η ασφαλής παράδοση του ελέγχου στον οδηγό.
Εάν ο οδηγός δεν αναλάβει τον έλεγχο ακόμη και μετά από όλες τις προτροπές του συστήματος και τη λήξη του χρόνου ανάληψης του ελέγχου, π.χ. λόγω σοβαρού προβλήματος υγείας, το σύστημα φρενάρει το όχημα με ελεγχόμενο τρόπο και με την κατάλληλη επιβράδυνση, έως ότου αυτό ακινητοποιηθεί. Ταυτόχρονα, ενεργοποιούνται τα προειδοποιητικά φώτα κινδύνου και, μόλις το όχημα ακινητοποιηθεί, ενεργοποιείται το σύστημα κλήσης έκτακτης ανάγκης Mercedes-Benz. Παράλληλα ξεκλειδώνονται οι πόρτες και τα παράθυρα, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στο εσωτερικό του οχήματος σε όποιον σπεύσει για βοήθεια.
Σύστημα εντοπισμού υψηλής ακρίβειας
Η πρώτη προτεραιότητα της Mercedes-Benz, ειδικά μάλιστα όταν πρόκειται για ένα τέτοιο σύστημα, είναι η ασφάλεια. Το ίδιο ισχύει και για τις υψηλές απαιτήσεις όσον αφορά στην αξιοπιστία της λειτουργίας του. Η ακριβής θέση της S-Class καθορίζεται με τη χρήση ενός εξαιρετικής ακρίβειας συστήματος εντοπισμού, το οποίο είναι πολύ πιο ισχυρό από τα συμβατικά συστήματα GPS. Επιπλέον, τα δεδομένα που λαμβάνονται από τη δορυφορική πλοήγηση συνδυάζονται με δεδομένα που συλλέγονται από τους αισθητήρες και έναν χάρτη υψηλής ευκρίνειας HD. Τα δεδομένα που συλλέγονται από αισθητήρες LiDAR, κάμερας, ραντάρ και υπερήχων μπορεί να είναι, για παράδειγμα, πληροφορίες σχετικά με τη γεωμετρία του δρόμου, τα χαρακτηριστικά της διαδρομής, γεωγραφικές ιδιαιτερότητες ή σήματα κυκλοφορίας.
Ο χάρτης υψηλής ευκρίνειας (HD) παρέχει μια τρισδιάστατη εικόνα του δρόμου και του περιβάλλοντος. Τα δεδομένα του χάρτη αποθηκεύονται σε κεντρικό υπολογιστή παραμετρούμενων δεδομένων και ενημερώνονται συνεχώς. Κάθε όχημα αποθηκεύει επίσης μια εικόνα αυτών των πληροφοριών του χάρτη στο όχημα και συγκρίνει διαρκώς τα δεδομένα με αυτά που είναι αποθηκευμένα απομακρυσμένα, ενημερώνοντας εάν χρειαστεί τα τοπικά δεδομένα. Έτσι, ο χάρτης HD προσφέρει αξιόπιστα στοιχεία όσον αφορά στη θέση του οχήματος, ανεξάρτητα από π.χ. φωτοσκιάσεις ή κάποιον λερωμένο αισθητήρα. Παρέχει επίσης πληροφορίες σχετικά με τη γεωμετρία του δρόμου ή κυκλοφοριακά συμβάντα, όπως π.χ. έργα οδοποιίας. Αυτός ο χάρτης υψηλής ακρίβειας διαφέρει από τους χάρτες για τα συστήματα πλοήγησης, καθώς έχει μεταξύ άλλων υψηλότερη ακρίβεια σε εύρος εκατοστών και όχι μέτρων και λεπτομερές μοντέλο διασταυρώσεων και διαδρομής.
Μια ισχυρή κεντρική μονάδα ελέγχου παρέχει τις απαραίτητες εξελιγμένες λειτουργίες λογισμικού για υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση. Στο πλαίσιο της σύγχρονης αρχιτεκτονικής ασφαλείας, οι σημαντικοί αλγόριθμοι υπολογίζονται διαρκώς.
Οδήγηση υπό όρους σε κατάλληλα τμήματα αυτοκινητοδρόμων όπου υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση
Κατά τη διάρκεια του υπό όρους αυτοματοποιημένου ταξιδιού, το Drive Pilot επιτρέπει στον οδηγό να αποσπαστεί από την κυκλοφορία και να επικεντρωθεί σε ορισμένες δευτερεύουσες δραστηριότητες, είτε πρόκειται για επικοινωνία με συναδέλφους μέσω του συστήματος in-car office, είτε για σερφάρισμα στο διαδίκτυο είτε για χαλάρωση ενώ παρακολουθεί μια ταινία. Στη λειτουργία Drive Pilot, οι εφαρμογές μπορούν να ενεργοποιηθούν στην κεντρική οθόνη του οχήματος, οι οποίες σε διαφορετική περίπτωση είναι απενεργοποιημένες κατά την οδήγηση.
[1] Επίπεδο SΑΕ 3: το αυτοματοποιημένο σύστημα αναλαμβάνει ορισμένες λειτουργίες οδήγησης. Ωστόσο, εξακολουθεί να απαιτείται οδηγός. Ο οδηγός πρέπει να είναι έτοιμος να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος ανά πάσα στιγμή όταν του ζητηθεί από το όχημα να επέμβει.
[2] Συμβαλλόμενα κράτη της ΟΕΕ (57), συμπεριλαμβανομένων των κρατών της ΕΕ, της M.Βρετανίας, της Ιαπωνίας, της Κορέας, της Αυστραλίας
[3] Οι δευτερεύουσες δραστηριότητες του οδηγού που επιτρέπονται νομικά, εξαρτώνται από τους αντίστοιχους εθνικούς κανονισμούς οδικής κυκλοφορίας.