Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στις 8 Μαρτίου προκαταρκτικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2023.
Περίπου 20.400 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ πέρυσι, καταγράφοντας μικρή μείωση (1%) σε σχέση με το 2022. Παρά την πρόοδο (-10%) από το 2019 (2.360 λιγότερους θανάτους), λίγα κράτη μέλη βρίσκονται σε πορεία επίτευξης του στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία έως το 2030.
Από το 2019, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ελάχιστα μειώθηκε στην Ισπανία, τη Γαλλία και την Ιταλία, ενώ έχει αυξηθεί στην Ιρλανδία, τη Λετονία, την Ολλανδία, τη Σλοβακία και τη Σουηδία. Αντίθετα, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Δανία, η Ουγγαρία και η Πολωνία βρίσκονται σε καλό δρόμο για την επίτευξη του στόχου μείωσης κατά 50% στους θανάτους και τους σοβαρούς τραυματισμούς από τροχαία έως το 2030 (προκαταρκτικά στοιχεία).
Η συνολική κατάταξη των ποσοστών θνησιμότητας των χωρών δεν έχει αλλάξει σημαντικά, οι ασφαλέστεροι δρόμοι εξακολουθούν να βρίσκονται στη Σουηδία (22 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους) και στη Δανία (27/εκατομμύριο). Η Βουλγαρία (82/εκατομμύριο) και η Ρουμανία (81/εκατομμύριο) ανέφεραν τα υψηλότερα ποσοστά θνησιμότητας το 2023. Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 46 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.
Τα διαθέσιμα στοιχεία σε όλη την ΕΕ για το 2022 (λεπτομερή στοιχεία του 2023 δεν είναι ακόμη διαθέσιμα) δείχνουν ότι το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκαν σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 38% στις αστικές περιοχές και 9% στους αυτοκινητόδρομους.
Η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που σκοτώθηκαν στους δρόμους της ΕΕ προκαλεί σοβαρή ανησυχία: περισσότεροι από 2.000 ποδηλάτες σκοτώθηκαν το 2022. Αυτή είναι η μόνη κύρια ομάδα χρηστών του δρόμου που δεν σημείωσε σημαντική μείωση των θανάτων την τελευταία δεκαετία, ιδίως λόγω επίμονης έλλειψη κατάλληλης υποδομής και μη ασφαλούς συμπεριφοράς όλων των χρηστών του δρόμου, όπως υπερβολική ταχύτητα, απόσπαση προσοχής και οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών.
Οι άνδρες ευθύνονται για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι, ηλικίας 65+, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο καθώς αντιπροσώπευαν το 29% όλων των θανάτων από τροχαία, ενώ αποτελούν το 21% του πληθυσμού. Ομοίως, οι νέοι ηλικίας 18-24 ετών αντιπροσώπευαν το 12% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα αλλά το 7% του πληθυσμού.
Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 45% όλων των θανάτων, ενώ οι πεζοί αντιπροσώπευαν το 18%, οι χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων (μηχανές και μοτοποδήλατα) το 19%, και οι ποδηλάτες το 10%. Το μοτίβο αλλάζει σημαντικά αναλόγως ηλικίας. Μεταξύ των ατόμων ηλικίας 65+, οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το 29% των θανάτων και οι ποδηλάτες το 17%. Εντός των αστικών περιοχών, οι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου (πεζοί, ποδηλάτες και χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων) αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων.
Οι θάνατοι χρηστών αστικών δρόμων είναι συντριπτικοί όταν ένα ατύχημα περιλαμβάνει αυτοκίνητα και φορτηγά, υπογραμμίζοντας την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας αυτών των ευάλωτων χρηστών του δρόμου. Δείτε παρακάτω τον πιο πρόσφατο πίνακα σύγκρουσης που περιγράφει λεπτομερώς τα κύρια οχήματα που εμπλέκονται σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα στις αστικές περιοχές.
Το 2018, η ΕΕ έθεσε στόχο μείωσης 50% για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα –και, για πρώτη φορά, επίσης για σοβαρούς τραυματισμούς– έως το 2030. Αυτό ορίστηκε στο Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης της Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια και στο πλαίσιο της πολιτικής οδικής ασφάλειας της ΕΕ 2021 -2030, το οποίο καθόρισε επίσης σχέδια οδικής ασφάλειας με στόχο την επίτευξη μηδενικών θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050 (Vision Zero).
Τον Μάρτιο του 2023, η Επιτροπή υπέβαλε μια δέσμη προτάσεων για την οδική ασφάλεια, συμπεριλαμβανομένων των απαιτήσεων για τις άδειες οδήγησης και της καλύτερης διασυνοριακής επιβολής των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
Φωτογραφία αρχείου: Eurostat – Gorodenkoff_Shutterstock_1721682409_RV