Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε νέες κατευθυντήριες γραμμές για τη μεθοδολογία αξιολογήσεων ασφάλειας για τις οδικές υποδομές σε όλο το δίκτυο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).
Αν και δεν είναι υποχρεωτικές, αυτές οι κατευθυντήριες γραμμές στοχεύουν να βοηθήσουν τις αρχές των κρατών μελών της ΕΕ να πραγματοποιήσουν τις αξιολογήσεις ασφάλειας των οδικών τους δικτύων, όπως απαιτείται από την Οδηγία για τη Διαχείριση της Ασφάλειας στις οδικές υποδομές.
Οι οδηγίες περιλαμβάνουν ένα πλαίσιο που αντιμετωπίζει τόσο μια μεταδραστική (βασισμένη σε ατυχήματα) όσο και μια προληπτική (βασισμένη σε χαρακτηριστικά) αξιολόγηση ασφάλειας, που καλύπτει θέματα όπως το πλάτος της λωρίδας, η καμπυλότητα του δρόμου, ο σχεδιασμός των κόμβων, η διάταξη στην άκρη του δρόμου και πιθανές συγκρούσεις μεταξύ μηχανοκίνητων οχημάτων και ευάλωτων χρηστών του δρόμου. Προτείνουν επίσης μια μεθοδολογία για ένα κοινό σύστημα διαβάθμισης ασφάλειας για την ταξινόμηση του υπάρχοντος οδικού δικτύου που θα επιτρέπει την αξιολόγηση κάθε οδικού τμήματος σύμφωνα με μια κλίμακα 5 επιπέδων. Αυτό θα επιτρέψει στις αρχές να προσδιορίσουν προτεραιότητες για μελλοντικές δράσεις και επενδύσεις για την αντιμετώπιση των ανησυχιών για την οδική ασφάλεια.
Οι οδηγίες προετοιμάστηκαν για λογαριασμό της Επιτροπής από εξωτερικούς συμβούλους μετά από αξιολόγηση των υφιστάμενων μεθοδολογιών και δεδομένων αξιολόγησης ασφάλειας, πιλοτικών δοκιμών και εκτενών συζητήσεων και ανατροφοδότησης στην ομάδα εμπειρογνωμόνων για τις υποδομές οδικής ασφάλειας (Expert Group on Road Safety Infrastructure – EGRIS) που αποτελείται από εμπειρογνώμονες οδικής υποδομής από τα κράτη-μέλη της ΕΕ.
Σύμφωνα με την οδηγία RISM, τα κράτη μέλη πρέπει να πραγματοποιήσουν την πρώτη αξιολόγηση οδικής ασφάλειας σε όλο το δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων και των βασικών δρόμων έως το 2024 και στη συνέχεια σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Φωτογραφία: Ertico