Το 2020 φαίνεται πως θα είναι δύσκολο για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η οικονομία της χώρας επιβραδύνεται και οι προκλήσεις για τον κλάδο του αυτοκινήτου πληθαίνουν.

Τα δυτικά μέσα ενημέρωσης υπενθυμίζουν στους αναγνώστες τους πως η φαινομενικά ασυγκράτητη διαδρομή της δεύτερης μεγαλύτερης παγκόσμιας οικονομίας στον κόσμο διακόπηκε και η μεγάλη ασιατική χώρα περνάει κρίση.

Η πραγματικότητα όμως είναι λίγο πιο περίπλοκη. Ναι, ο εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ έχει άμεσο αντίκτυπο στην ανάπτυξη, γεγονός που μεταφράζεται σε μείωση εξαγωγών, υψηλό κόστος εισαγωγών και διαρροή βιομηχανικής παραγωγής σε χώρες όπως το Βιετνάμ, αλλά υπάρχει και μια άλλη αιτία για την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας.

Η χώρα μετασχηματίζει τον πυρήνα των βιομηχανιών της, εγκαταλείποντας τη φήμη “χαμηλό κόστος, χαμηλή ποιότητα” για να μεταβεί σε μια τεχνολογία υψηλού επιπέδου. Αυτός ο προγραμματισμένος μετασχηματισμός απαιτεί χρόνο, αλλαγές και επενδύσεις. Η Κίνα βασίζεται στη συνεχή ανάπτυξη για την επίτευξη των στόχων της. Όταν επιβραδύνεται η ανάπτυξη, επιβραδύνεται και η καινοτομία.

Ο κλάδος του αυτοκινήτου

Ακόμα και αν η αγορά είναι τεράστια, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν και άλλες προκλήσεις εκτός από την γενική επιβράδυνση της οικονομίας. Κατ ‘αρχάς, οι επιχορηγήσεις για EV χαμηλών επιδόσεων ακυρώθηκαν από την κυβέρνηση. Η Κίνα παράγει πολλά EV, αλλά πολλά από αυτά είναι εντελώς στοιχειώδη, διαθέτουν περιορισμένη εμβέλεια και δεν παράγονται σύμφωνα με τα κυβερνητικά πρότυπα ως προς την βιωσιμότητα, την αποδοτικότητα και τη χρήση υλικών. Αυτά τα οχήματα είναι υποδεέστερα ενός Tesla ή ενός Leaf, αλλά προσιτά για τη μεσαία τάξη, η οποία αναγκάζεται τώρα να εξετάσει εναλλακτικές λύσεις εσωτερικής καύσης, που είναι πολύ πιο δύσκολο να ταξινομηθούν (η ταξινόμηση ενός ICE στην Κίνα είναι, είτε πολύ δαπανηρή, είτε ελέγχεται μέσω ενός συστήματος κλήρωσης).

Πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα
Σε εκατ. μονάδες 2017 2018 2019

EV

0,777 1,256 1,206
ICE 28,1 26,82 24,56

Σύνολο

28,877 28,076 25,766

Πηγή: Cleantechnica

Δύσκολοι πελάτες

Μια δεύτερη πρόκληση για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι οι πελάτες τους. Στους Κινέζους καταναλωτές άρεσαν τα sedan, μέχρι που άρχισαν να τους αρέσουν τα SUV, τους άρεσαν τα οχήματα ευρωπαϊκού τύπου, έως ότου τους άρεσαν περισσότερο τα τοπικά σχέδια … Για να ευχαριστήσουν τον ντόπιο πελάτη, οι κατασκευαστές πρέπει να είναι σε θέση να προβλέπουν κάθε αλλαγή γούστου ενός πολύ δύσκολου καταναλωτή. Κάποια λάθη στρατηγικής μπορεί να σημάνουν το τέλος μιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Για παράδειγμα, όσοι παρέβλεψαν την τάση για SUV καταβάλουν σήμερα το τίμημα.

Αποτυχία δικτύου διανομής

Καθώς μεγάλωνε η επιθυμία για απόκτηση αυτοκινήτου, το μέγεθος και το πλήθος των αντιπροσωπειών αυτοκινήτων αυξήθηκε δραστικά. Οι κινεζικές αντιπροσωπείες αυτοκινήτων είναι τεράστια και δαπανηρά μέγαρα με τεράστιο απόθεμα οχημάτων προς ικανοποίηση της απροθυμίας των καταναλωτών να περιμένουν την παράδοση των αυτοκινήτων τους. Αυτή η κατάσταση δημιούργησε δύο πρόσθετα προβλήματα στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Πρώτον, καθώς επιβραδύνονται οι πωλήσεις αυτοκινήτων, πολλοί από τους αντιπροσώπους δεν είναι πλέον σε θέση να αποπληρώσουν τα δάνεια που έλαβαν για να στήσουν τη δραστηριότητά τους, γεγονός που οδήγησε στο πρώτο κύμα πτωχεύσεων και στην ανάγκη να χρηματοδοτούν το δίκτυο διανομής για να εξασφαλίζουν την επιβίωσή του.

Το δεύτερο πρόβλημα συνδέεται και πάλι με την απρόβλεπτη συμπεριφορά των καταναλωτών. Ο Κινέζος αγοραστής αυτοκινήτων δεν είναι πλέον ευχαριστημένος από την εμπειρία μιας κανονικής αντιπροσωπείας. Δεν χρειάζονται πωλητές για να λάβουν πληροφορίες και να συγκρίνουν τιμές, καθώς οι πληροφορίες είναι ευρέως διαθέσιμες στο διαδίκτυο. Ο Κινέζος καταναλωτής αναζητά ψηφιακές εμπειρίες στα μεγάλα καταστήματα του κέντρου της πόλης και θέλει οι αντιπροσωπείες να βρίσκονται στα εύκολα προσβάσιμα προάστια των μεγαλουπόλεων. Πρόκειται για μια εντελώς διαφορετική στρατηγική διανομής και οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν προετοιμαστεί.

Αποτυχημένη στρατηγική τιμολόγησης

Οι περισσότεροι Κινέζοι πληρώνουν για τα οχήματά τους είτε με μετρητά είτε μέσω τραπεζικού δανείου. Στο παρελθόν, όταν η οικονομία βρισκόταν ακόμη σε φάση ραγδαίας ανάπτυξης, τα μετρητά ήταν ευρέως διαθέσιμα και οι τράπεζες δεν είχαν πρόβλημα να δανείσουν κάποιο ποσόν για την αγορά ακριβών αυτοκινήτων – οι μισθοί αυξάνονταν κατά 10% ή περισσότερο κάθε χρόνο. Οι άνθρωποι όμως σήμερα είναι λιγότερο σίγουροι για αυξήσεις μισθών και προτιμούν να επενδύσουν τα μετρητά τους σε πράγματα που διατηρούν την αξία τους.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντέδρασαν αυξάνοντας τις εκπτώσεις στα οχήματα, με αποτέλεσμα τον πόλεμο εκπτώσεων μεταξύ κατασκευαστών και αντιπροσώπων. Προφανώς, οι υπολειμματικές αξίες αυτών των οχημάτων με μεγάλη έκπτωση μειώθηκαν ακόμα περισσότερο, όπως και οι πωλήσεις.

Η κινητικότητα ως ανταγωνιστής

Τελικά, η κινεζική αγορά μεταλλάσσεται από “αγορά” σε “κινητικότητα” χωρίς να περάσει από την επιλογή “χρηματοδοτικής μίσθωσης”, όπως συμβαίνει στη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη. Ο κλάδος leasing στη Δύση έχει σώσει σε σημαντικό βαθμό την αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς επέφερε άμεσες αυξήσεις όγκου, καλύτερους κύκλους ανανέωσης και επαγγελματισμό της δευτερογενούς αγοράς.

Η Κίνα ξεπερνά τη φάση του leasing και κινείται άμεσα προς λύσεις κινητικότητας που ενισχύονται από τις δυσκολίες ταξινόμησης ιδιωτικών αυτοκινήτων. Επομένως, η αυτοκινητοβιομηχανία παρουσιάζει απώλειες σε όγκο επιχειρήσεων και τεχνογνωσία remarketing.

Αγώνας νοκ άουτ

Η BAIC, ο υπ΄αριθμόν 4 Όμιλος της Κίνας και τοπική πρωτοπόρος εταιρεία παραγωγής EV, αναμένει άλλο ένα δύσκολο έτος. Ο Γενικός Διευθυντής της, Zhang Xiyong, το θέτει ως εξής: “Πρόκειται για έναν αγώνα νοκ-άουτ, που ορισμένοι στην αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχουν αντιληφθεί ακόμα επακριβώς”.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανάγκη την καλή λειτουργία των κοινοπραξιών με μάρκες της ΕΕ και των ΗΠΑ για να επιβιώσουν. Άλλος ένας κίνδυνος, καθώς η κινεζική κυβέρνηση επιτρέπει πλέον σε ξένους κατασκευαστές (υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως η καινοτομία, η εφαρμογή υψηλής τεχνολογίας …) να δραστηριοποιούνται στην Κίνα χωρίς δημιουργία κοινοπραξιών.

Τελικά, οι κινέζοι κατασκευαστές θα πρέπει να αρχίσουν να εστιάζουν στις εξαγωγές, κάτι που δεν υπήρχε στην ημερήσια διάταξη. Αυτό απαιτεί άλλη μια δαπανηρή αλλαγή στη στρατηγική … Τελικά, μάλλον δεν είναι καλή στιγμή για κατασκευή αυτοκινήτων στην Κίνα. Πιθανότατα θα υπάρξει η ‘επιβίωση του ικανότερου’ το 2020, σίγουρα με κάποιες χρεοκοπίες, συγχωνεύσεις και – τελικά, όταν πρόκειται για την Κίνα είναι ένα μάλλον ρευστό ρυθμιστικό περιβάλλον.

 

 

Προηγούμενο άρθροΗ Kosmocar στο Eco-Fest 2020
Επόμενο άρθροACEA: Σχέδιο 10 σημείων για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα