Οι στόλοι αυτοκινήτων και βαν, καθώς και οι εταιρείες leasing, ενοικίασης και κινητικότητας έχουν προσκληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (ΕΕ) σε διαβούλευση σχετικά με τα μέτρα επιτάχυνσης της υιοθέτησης οχημάτων μηδενικών εκπομπών (ZEV).
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιθυμεί να διερευνήσει κατά πόσον αλλαγές στην τιμή αγοράς ή στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας ZEV, καθώς και η βελτίωση αυτονομίας, δημόσιας φόρτισης και ανεφοδιασμού υδρογόνου θα ενθάρρυναν την ταχύτερη υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και κυψελών καυσίμου.
Τα τέλη ταξινόμησης, τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας και η φορολογική αντιμετώπιση επιβατικών, ελαφρών επαγγελματικών και βαρέων οχημάτων εξετάζονται επίσης στη νέα διαβούλευση διάρκειας 10 εβδομάδων.
«Λόγω του ευρέος ρόλου που διαδραματίζουν τα εταιρικά οχήματα σε ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων, η διαβούλευση στοχεύει στην συλλογή σχολίων πολλών διαφορετικών ενδιαφερομένων, δεδομένων των επιπτώσεων της πρωτοβουλίας για όλους», αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Οι στόλοι κυριαρχούν στις πωλήσεις νέων οχημάτων
Τα στοιχεία δείχνουν ότι το 58% των νέων αυτοκινήτων που αγοράζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση αφορά σε εταιρικούς στόλους, με ακόμα μεγαλύτερο ποσοστό βαν και φορτηγών.
«Για να αναλυθεί η κατάσταση της αγοράς εταιρικών στόλων, να περιγραφούν οι προκλήσεις και οι πιθανοί τομείς δράσης και να συλλεχθούν παραδείγματα βέλτιστων πρακτικών επιτάχυνσης της μετάβασης σε μηδενικές εκπομπές, απαιτείται ευρεία διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη», αναφέρει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ εταιρικών στόλων, όπως στόλοι ενοικίασης, εταιρικών αυτοκινήτων, εταιρειών ταξί, μεγάλοι στόλοι φορτηγών logistics κ.λπ.…»
Στόχοι μείωσης CO2
Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία έχει θέσει στόχο μείωσης των εκπομπών CO2 νέων αυτοκινήτων και βαν κατά 15% έως το 2025 και κατά 55% για τα αυτοκίνητα (50% για τα βαν) έως το 2030, έναντι των επιπέδων του 2019. Από το 2035 και μετά, όλα τα νέα αυτοκίνητα και βαν στην ΕΕ πρέπει να είναι μηδενικών εκπομπών.
Η νέα διαβούλευση διερωτάται εάν η μετάβαση στα ZEV πρέπει να γίνει ταχύτερα για οχήματα ταξινομημένα σε εταιρικούς πελάτες από ό,τι σε ιδιώτες και ποια θα είναι τα οφέλη αυτής της προσέγγισης. Θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν περιορισμό αερίων θερμοκηπίου, ταχύτερη δημιουργία αγοράς μεταχειρισμένων ZEV, αυξημένη εμπιστοσύνη του κοινού στις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών και ταχύτερη ανάπτυξη έξυπνης φόρτισης και φόρτισης οχήματος – δικτύου.
Φορολογικά κίνητρα, αστική πρόσβαση και υποχρεωτικοί στόχοι πωλήσεων
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλει επίσης να γνωρίζει τις απόψεις του στόλου για διάφορες πρωτοβουλίες τόνωσης της ζήτησης ZEV. Θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν φορολογικά κίνητρα υποστήριξης αγοράς ZEV, πρόσβαση σε ζώνες χαμηλών εκπομπών ή αποκλειστικές λωρίδες, καθώς και υποχρεωτικά μέτρα για ελάχιστες απαιτήσεις μεριδίου ZEV σε νέες αγορές ή σε στόλους.
Έχοντας επίγνωση του κινδύνου ακούσιων συνεπειών, η διαβούλευση διερευνά κατά πόσον τα κίνητρα και τα εθελοντικά μέτρα επιτάχυνσης της ανάπτυξης ZEV θα επηρεάσουν τις νέες τιμές και τις υπολειμματικές αξίες τους.
Επίσης, διερευνά πώς μπορεί να επηρεάσουν αυτά τα μέτρα την ανταγωνιστικότητα των ιδιοκτητών και διαχειριστών εταιρικών στόλων και ζητά στοιχεία για το ελάχιστο μέγεθος εταιρικού στόλου στο οποίο πρέπει να εφαρμοστούν νέες πρωτοβουλίες – 10 ή περισσότερα οχήματα, 100 ή περισσότερα ή 1.000 ή περισσότερα.
Η αντίδραση των εταιρειών leasing
Η Leaseurope, που εκπροσωπεί τον κλάδο leasing και ενοικίασης αυτοκινήτων, υποστηρίζει τον στόχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα πλαίσιο πολιτικής που θα δίνει κίνητρα επιτάχυνσης της υιοθέτησης ZEV.
«Πιστεύουμε ότι μόνον μια ολιστική προσέγγιση, που καλύπτει πολιτική, ρύθμιση, δημοσιονομικά, χρηματοδότηση και κίνητρα ζήτησης, μπορεί να επιτύχει μια περίπλοκη μετάβαση», ανέφερε η Leaseurope. «Αυτή η μετάβαση πρέπει να αντιμετωπίσει διάφορα θέματα, όπως την διαθεσιμότητα οχημάτων, την οικονομική προσιτότητά τους, την ταχεία ανάπτυξη ιδιωτικής και δημόσιας φόρτισης, την χωρητικότητα του δικτύου και την ισχύ του, καθώς και διάφορες περιπτώσεις χρήσης επιχειρηματικών πελατών, μικρών και μεγάλων της ΕΕ27».
Επιθυμεί επίσης τόνωση της νέας αγοράς ZEV που να συμβαδίζει με την ανάπτυξη αποτελεσματικής αγοράς μεταχειρισμένων EV και τη δημιουργία δεύτερης και τρίτης ανανέωσης μισθώσεων προς στήριξη της κυκλικής οικονομίας.
Ωστόσο, παρ’ όλο που η Leaseurope αναφέρει ότι πολλοί στόλοι μελών της προηγούνται της αγοράς όσον αφορά στην ηλεκτροκίνηση, προειδοποιεί ότι οι υποχρεωτικοί στόχοι της ΕΕ27 θα οδηγήσουν σε πολλές ακούσιες συνέπειες «και τουλάχιστον στο στρεβλό κίνητρο διατήρησης οχημάτων ICE για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα ».
Αναφέρει πως μια υγιής εταιρική αγορά ZEV «απαιτεί σταθερά, προβλέψιμα και υποστηρικτικά μέτρα πολιτικής, φορολογίας, χρηματοδότησης, λειτουργικού πλαισίου και κινήτρων ζήτησης».
Η διαβούλευση λήγει στις 30 Απριλίου 2024.
Φωτογραφία αρχείου: Schneider Electric