Η ΕΕ (Ευρωπαϊκή Ένωση) θέσπισε δέσμη μέτρων προς άμβλυνση των επιπτώσεων παύσης λειτουργίας λόγω του COVID-19. Η ACEA, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ετοίμασε μια επισκόπηση των κύριων μέτρων.

Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης έχει σταματήσει να λειτουργεί πλήρως. Τα εργοστάσια είναι κλειστά, δεν πωλούνται οχήματα. Ο οικονομικός αντίκτυπος μιας παύσης λειτουργίας διαρκείας θα είναι σοβαρός.

Προβλήματα ρευστότητας

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κλάδος εντάσεως κεφαλαίου. Χωρίς έσοδα, οι κατασκευαστές και οι προμηθευτές τους θα αντιμετωπίσουν σύντομα προβλήματα ρευστότητας. Ωστόσο, υπό τις παρούσες συνθήκες, οι τράπεζες και οι επενδυτές δεν θα είναι πρόθυμοι να παράσχουν την απαραίτητη χρηματοδότηση.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ), η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (EΕ) θέσπισαν μέτρα για να βοηθήσουν, τόσο τις εταιρείες του κλάδου, όσο και τους εργαζόμενούς τους.

PEPP – Πρόγραμμα Πανδημίας Αγοράς Έκτακτης Ανάγκης 

Η ΕΚΤ ενέκρινε δέσμη μέτρων νομισματικής πολιτικής και ένα Πρόγραμμα Πανδημίας Αγοράς Έκτακτης Ανάγκης (PEPP) ύψους 750 δισ. ευρώ. Πρόσθεσε επίσης 120 δισ. ευρώ για αγορές καθαρών περιουσιακών στοιχείων και χαλάρωσε τις απαιτήσεις της για διατήρηση συγκεκριμένων επιπέδων κεφαλαίου από τις τράπεζες.

Η ΕΤΕπ θα προβεί σε χρηματοδότηση ύψους 40 δισ. ευρώ για την ανακούφιση του περιορισμού της ρευστότητας και των κεφαλαίων κίνησης. Και η ΕΕ θα χαλαρώσει τους υφιστάμενους κανόνες κρατικών ενισχύσεων ώστε να δοθούν στα κράτη μέλη της ΕΕ περισσότερα περιθώρια στήριξης των οικονομιών τους.

Ρήτρα διαφυγής

Μεταξύ άλλων μέτρων, το προσωρινό πλαίσιο που ανακοίνωσε στις 20 Μαρτίου η ΕΕ θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να προσφέρουν άμεσες επιχορηγήσεις, φορολογικά πλεονεκτήματα και προκαταβολές ύψους έως και 800.000 ευρώ σε εταιρείες με επείγουσες ανάγκες ρευστότητας.

Η ΕΕ πρότεινε επίσης την ενεργοποίηση της “ρήτρας διαφυγής” του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης, η οποία θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να λάβουν μέτρα για την αντιμετώπιση της κρίσης του COVID-19 εκτός των δημοσιονομικών περιορισμών που συνήθως επιβάλλει η ΕΕ.

 

Προηγούμενο άρθροIHS Markit: Οι επιπτώσεις του COVID-19 στη ζήτηση
Επόμενο άρθροΤο Groupe PSA συνεργάζεται με την Air Liquide για αναπνευστήρες