Οι μάρκες αυτοκινήτων κυριαρχούν στην Ευρώπη, σύμφωνα με την κατάταξη της Brand Finance Europe 500, με πολυτιμότερη τη Mercedes-Benz και ισχυρότερη τη Ferrari.

  • Τα αυτοκίνητα είναι ο πολυτιμότερος κλάδος της ηπείρου, αντιπροσωπεύοντας το 14% της συνολικής αξίας της κατάταξης
  • Η Mercedes-Benz είναι η πολυτιμότερη ευρωπαϊκή μάρκα, αξίας περίπου 50 δισ.ευρώ
  • Η Ferrari είναι η ισχυρότερη ευρωπαϊκή μάρκα, με κορυφαία βαθμολογία AAA +
  • Πάνω από τις μισές μάρκες από τις κορυφαίες 500 προέρχονται από τρείς χώρες: τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο

Η συνολική αξία των κορυφαίων 500 πολυτιμότερων μαρκών της Ευρώπης μειώθηκε κατά 10% κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, από 1,96 τρισ.ευρώ το 2020 σε 1,76 τρισ. ευρώ το 2021, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Brand Finance – κορυφαίας εταιρείας συμβούλων αποτίμησης μαρκών στον κόσμο.

Η κατάταξη της Brand Finance επεκτάθηκε και συμπεριλαμβάνει για πρώτη φορά τις 500 πολυτιμότερες μάρκες της γηραιάς ηπείρου, επιτρέποντας συγκρίσεις με τις άλλες δύο μεγάλες παγκόσμιες οικονομίες – τις ΗΠΑ και την Κίνα. Οι ΗΠΑ αποτελούν ξεχωριστή κατηγορία, με τις κορυφαίες 500 μάρκες της να φτάνουν την εντυπωσιακή συνολική αξία των 3,40 τρισ. ευρώ. Η Ευρώπη καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, ενώ ο αντίκτυπος της πανδημίας COVID-19 υπονομεύει την κατάταξή της και η Κίνα ανέρχεται ταχέως, με τις 500 κορυφαίες μάρκες της συνολικής αξίας 1,65 τρισ. ευρώ.

Ο Richard Haigh, Διευθύνων Σύμβουλος της Brand Finance, σχολίασε: “Η πανδημία COVID-19 σάρωσε την Ευρώπη και τον κόσμο και ο αντίκτυπος στις κορυφαίες μάρκες της γηραιάς ηπείρου δεν μπορεί να αγνοηθεί, με τη συνολική αξία των 500 κορυφαίων μαρκών να μειώνεται 10 % σε ετήσια βάση. Η πανδημία έθεσε σε δοκιμασία τη σταθερότητα των κορυφαίων ευρωπαϊκών μαρκών – ορισμένες αναπτύχθηκαν και επωφελήθηκαν πραγματικά από την αλλαγή των συνηθειών των καταναλωτών, ενώ άλλες ελπίζουν πως το πρόγραμμα εμβολιασμών θα τους επιτρέψει να επαναλάβουν σύντομα κανονικές δραστηριότητες”.

Τα αυτοκίνητα προελαύνουν ως ο πολυτιμότερος κλάδος

Τα αυτοκίνητα αποτελούν τον πολυτιμότερο κλάδο της Ευρώπης και οι 27 μάρκες που περιλαμβάνονται στην κατάταξη Brand Finance Europe 500 2021 αντιπροσωπεύουν το 14% της συνολικής αξίας των μαρκών (237,7 δισ. ευρώ). Οι γερμανικές μάρκες εξακολουθούν να είναι στην κορυφή της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, με επτά μάρκες να αντιπροσωπεύουν συνολικά 171,5 δισ. ευρώ ή τα τρία τέταρτα του συνόλου του κλάδου. Η MercedesBenz ηγείται για άλλη μια φορά ως η πολυτιμότερη μάρκα της Ευρώπης, με αξία 49,6 δισ. ευρώ. Η Volkswagen (μείωση 1%, στα 40,0 δισ. ευρώ), η BMW (μείωση 6%, στα 34,4 δισ. ευρώ) και η Porsche (μείωση 5%, στα 29,2 διςσ.ευρώ), βρίσκονται στις κορυφαίες 10, στην 3η, 5η και 6η θέση αντίστοιχα.

Παρά τη διατήρηση της θέσης της στην κορυφή, η Mercedes-Benz σημείωσε 16% μείωση αξίας φέτος. Ήταν δύσκολη χρονιά για τους περισσότερους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων με τις πωλήσεις να επηρεάζονται από την πανδημία. Η εμβληματική γερμανική μάρκα προσπάθησε να διαμορφώσει μια συνεκτική στρατηγική ηλεκτρικής κινητικότητας και να στείλει ένα σαφές όραμα για τα ηλεκτρικών μοντέλα αυτοκινήτων της.

Η Volkswagen κατέγραψε καλύτερα αποτελέσματα και η αξία της σημείωσε οριακή πτώση 1%. Η μάρκα συνέχισε να επικεντρώνεται στη στρατηγική της «New Volkswagen» – που περιγράφει ως νέα εποχή, καθώς και να εφαρμόζει τη στρατηγική TOGETHER 2025+ – με απώτερο σκοπό την πώληση 50 διαφορετικών αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και άλλων 30 εκδόσεων plug-in υβριδικών. Εάν το επιτύχει θα ξεπεράσει την Tesla ως η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών στον κόσμο.

Η Ferrari είναι το ισχυρότερο εμπορικό σήμα της Ευρώπης

Εκτός από τη μέτρηση της συνολικής αξίας της μάρκας, η Brand Finance προσδιορίζει επίσης τη σχετική ισχύ των μαρκών, μέσω μιας ισορροπημένης διαδικασίας μετρήσεων που αξιολογούν τις επενδύσεις μάρκετινγκ, τα ίδια κεφάλαια και την επιχειρηματική απόδοση. Βάσει αυτών των κριτηρίων, η Ferrari είναι το ισχυρότερο εμπορικό σήμα της Ευρώπης – και το δεύτερο ισχυρότερο στον κόσμο σύμφωνα με την κατάταξη Brand Finance Global 500 2021 – με δείκτη Brand Strength Index (BSI) 93,9 στα 100 και αντίστοιχη βαθμολογία ισχύος AAA +.

Η Ferrari έδρασε προληπτικά στην πανδημία, σταματώντας αρχικά την παραγωγή και στη συνέχεια ξεκινώντας την και πάλι με έμφαση στη δημιουργία ασφαλούς εργασιακού περιβάλλοντος. Αυτό ελαχιστοποίησε την αναταραχή και ενίσχυσε τη φήμη της μάρκας ως υπεύθυνης εταιρείας υψηλής ποιότητας. Η Ferrari κατατάσσεται ψηλά ως προς τη φήμη στην έρευνα Global Brand Equity Monitor, ιδιαίτερα στη Δυτική Ευρώπη (στις πρώτες τρεις των εταιρειών που συμμετείχαν στην έρευνα στη Γαλλία, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο). Η Ferrari παραμένει μια πολύ επιθυμητή μάρκα, αν και απρόσιτη για πολλούς.

Παράλληλα με τις προβλέψεις εσόδων, η ισχύς της μάρκας αποτελεί καθοριστικό παράγοντα της αξίας της. Καθώς η ισχύς της Ferrari διατήρησε τη βαθμολογία της, η αξία της μάρκας μειώθηκε μόνον ελαφρά, κατά 4%, στα 7,9 δισ. ευρώ. Εδώ και χρόνια, η Ferrari χρησιμοποιεί τα προϊόντα της προς υποστήριξη της αναγνωρισιμότητάς της και διαφοροποίηση των εσόδων και τώρα πλέον λαμβάνει μέτρα για τη διατήρηση της αποκλειστικότητας της μάρκας, σχεδιάζοντας μείωση των ισχυουσών συμφωνιών αδειοδότησης κατά 50% και κατάργηση του 30% των κατηγοριών προϊόντων.

Προηγούμενο άρθροΔείκτης Leaseurope: Το πρώτο τρίμηνο 2021
Επόμενο άρθροΕπιχειρηματικά κεφάλαια 50 εκατ. ευρώ στην FlexCar