Η Interbrand ανακοίνωσε την κατάταξη Best Global Brands 2022 στο Web Summit 2022. Από τις μάρκες αυτοκινήτων ξεχωρίζουν στην πρώτη δεκάδα Toyota (#6) και Mercedes (#8) και ακολουθούν Tesla (#12) και BMW (#14).
Η Apple διατηρεί την πρώτη θέση. Η Airbnb (#54), η Red Bull (#64) και η Xiaomi (#84) είναι νεοεισερχόμενες για το 2022. Η Microsoft (#2), η Tesla (#12) και η Chanel (#22) είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε ετήσια βάση. Η Nike (#10) μπήκε για πρώτη φορά στο top 10, ξεπερνώντας τη McDonald’s (#11). Το Instagram (#16) ξεπέρασε το Facebook (#17) ως το πιο πολύτιμο brand της Meta. Οι 10 κορυφαίες μάρκες αποτελούν το 53% της συνολικής αξίας του καταλόγου των 100.
Οι μεγάλες στιγμές καμπής αλλάζουν τη συνταγή της επιτυχίας
“Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ζούμε μια αναγέννηση, μια χρονική περίοδο που αλλάζει την κατανόησή μας για τον κόσμο. Η αλλαγή είναι αέναη, είναι ο τρόπος λειτουργίας στον οποίο πρέπει να οικοδομήσουμε και να διαχειριστούμε τις μάρκες σήμερα – το μακροοικονομικό πλαίσιο στο οποίο υπάρχει η επιχείρηση. Η ανθρωπότητα θα προχωρήσει περισσότερο τα επόμενα πενήντα χρόνια από όσο σε ολόκληρη την ιστορική περίοδο – μια στροφή που καθοδηγείται σε μεγάλο βαθμό από την τεχνολογία. Αυτή η επιτάχυνση θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούμε μεταξύ μας, με τις επιχειρήσεις και με τον κόσμο γενικότερα. Η διάσημη επιχειρηματίας, στοχαστής και μελετητής ηγεσίας καθ. Rita McGrath υποστηρίζει: Οι μεγάλες στιγμές καμπής αλλάζουν τη συνταγή της επιτυχίας”. Αυτά γράφει, μεταξύ άλλων, στον πρόλογο της έκδοσης για τις πολυτιμότερες μάρκες παγκοσμίως o Gonzalo Brujó, Global CEO της Interbrand, της εταιρείας συμβούλων που τις μελετά από το 1999.
“Οι επιχειρήσεις μπορούν πλέον να διαδραματίσουν μεγαλύτερο ρόλο στη δημιουργία μιας πιο δίκαιης κοινωνίας, στην υπηρεσία μιας σειράς ενδιαφερόμενων μερών, συμπεριλαμβανομένων των μετόχων, των εργαζομένων, των κοινοτήτων και των καταναλωτών”. Η πλατφόρμα αυτή, τονίζει η Interbrand, δημιουργεί ισότητα στην επίλυση συλλογικών κοινωνικών προκλήσεων – και η μάρκα γίνεται βασικό όχημα αλλαγής.
Οι 100 κορυφαίες μάρκες που περιλαμβάνονται στις «Best Global Brands 2022», αναλύθηκαν βάσει τριών κριτηρίων: Οικονομικές επιδόσεις των προϊόντων ή των υπηρεσιών της μάρκας, ρόλος της μάρκας στη διαδικασία απόφασης αγοράς και ισχύς της μάρκας προς διασφάλιση μελλοντικών εταιρικών κερδών. Ποσοτικά δεδομένα για το περιβάλλον, την κοινωνία και τη διακυβέρνηση (ESG) ενσωματώθηκαν στη μεθοδολογία των Best Global Brands για πρώτη φορά.
Εξαιρετικές εμπειρίες και ισχυρή ακεραιότητα, διακρίνει τις κορυφαίες επιχειρήσεις που εκπροσωπούνται στις κορυφαίες μάρκες παγκοσμίως σύμφωνα με την Interbrand. Η ίδια θεωρεί πως αυτές οι εταιρείες μπορούν να κινηθούν προς πολλές κατευθύνσεις, αυξάνοντας το μερίδιό τους στη ζωή των πελατών, μαζί με την αξία της μάρκας τους και την κεφαλαιοποίησή της. Είναι ολοένα και πιο δύσκολο, επισημαίνει, να κατατάξουμε τις κορυφαίες 10 σε κατηγορίες (τι κάνουν η Apple και η Google;), αλλά τα πράγματα γίνονται πολύ πιο ξεκάθαρα όταν εξετάζουμε σε ποιες πτυχές της ζωής των καταναλωτών απευθύνονται. Η Apple μάς βοηθά να συνδεόμαστε, να πράττουμε, να ανήκουμε, να παίζουμε, να πληρώνουμε και -πιο πρόσφατα- να ευδοκιμούμε. Φήμες λένε ότι σύντομα μπορεί να μας βοηθήσει να μετακινούμαστε. Η Google μας βοηθά να κάνουμε πολλά: να μάθουμε, συνδεθούμε, μετακινηθούμε, ακόμα και να κατοικήσουμε. Η Nike μας βοηθά να ευημερούμε και να εκφραζόμαστε. Μπορούμε να σκεφτούμε παρόμοια για εταιρείες όπως η Microsoft ή η Disney. Τελικά, αυτοί οι οργανισμοί κτίζουν επιχειρήσεις γύρω από την μάρκα τους (σε αντίθεση με την παραδοσιακή προσέγγιση της οικοδόμησης μάρκας γύρω από ένα προϊόν) ξεχωρίζοντας από τους υπόλοιπους.
Οι 10 κορυφαίες
Οι μάρκες τεχνολογίας συνεχίζουν να κυριαρχούν στην κατάταξη, όντας στις πέντε πρώτες θέσεις και στις Best Global Brands 2022. Με αύξηση 18% στην αξία της μάρκας, η Apple (482.215 εκατ. δολάρια ΗΠΑ) παρέμεινε στην κορυφή του πίνακα. Ακολουθεί η Microsoft (278.288 εκατ.), η οποία ξεπέρασε την Amazon (274.819 εκατ.) καταλαμβάνοντας τη δεύτερη θέση. Η Google (251.751 εκατ.) διατηρεί την τέταρτη θέση.
Οι υπόλοιπες των 10 κορυφαίων εταιρειών είναι: Samsung #5 (87.689 εκατ. δολάρια), Toyota #6 (59.757 εκατ.), Coca-Cola #7 (57.535 εκατ.), Mercedes-Benz # 8 (56.103 εκατ.), Disney #9 (50.325 εκατ.) και η Nike #10 (50.289 εκατ.).
Η συνολική αξία συνέχισε να αυξάνεται στα 3.088.930 εκατ. δολάρια — αύξηση 16% από το 2021 (2.667.524 εκατ. δολάρια). Η συνολική αξία της μάρκας του πίνακα αυξάνεται με σημαντικό ρυθμό, σημειώνοντας φέτος τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης μέχρι στιγμής
Η μέση αξία της μάρκας έφτασε τα 3 τρισ. δολάρια για πρώτη φορά.
Οι ταχύτερα ανερχόμενες
Οι ταχύτερα ανερχόμενες το 2022 (όσον αφορά την ποσοστιαία μεταβολή της αξίας της μάρκας, από έτος σε έτος) ξεπέρασαν σημαντικά τις μάρκες με τη μεγαλύτερη πτώση σε τρεις παράγοντες ισχύος — Κατεύθυνση, Ευελιξία και Συμμετοχή.
Η Microsoft, η ταχύτερα ανερχόμενη μάρκα έχει δημιουργήσει μια ισχυρή στάση ακεραιότητας – μετά από μια εστιασμένη προσπάθεια βελτίωσης της εμπιστοσύνης στα προϊόντα της που ενισχύουν την ανθρώπινη εμπειρία, αντί να την υπονομεύουν και επικέντρωσης στη βελτίωση της επίδρασης των εταιρικών της ενεργειών σε όλες τις ομάδες συμμετόχων της.
Η Tesla, η δεύτερη ταχύτερα ανερχόμενη, αποστολή της οποίας είναι η επιτάχυνσης της μετάβαση στην πράσινη ενέργεια, είναι ο πρώτος κινητήριος μοχλός που αξιοποιεί την οικονομική ευκαιρία που δημιουργεί η μετάδοση ενέργειας, και το κάνει με τρόπο που ωθεί τη συμμετοχή. Κάνοντας τις σωστές και επιθυμητές επιλογές, η Tesla είχε μια απίστευτη χρονιά παρά την κρίση ημιαγωγών, με έσοδα 47,2 δισ. δολαρίων και αύξηση 87% στον αριθμό των παραδοθέντων οχημάτων. Αύξησε επίσης το αποτύπωμά της στην Κίνα με το άνοιγμα ενός κέντρου Ε&Α και την προσθήκη ενός κέντρου δεδομένων στο Gigafactory της στη Σαγκάη. Η συνεχιζόμενη ισχύς των προσφορών της Tesla στην αγορά και το έντονο ενδιαφέρον για τις επερχόμενες εκδόσεις δείχνουν ότι η μάρκα και τα προϊόντα της απολαμβάνουν διαφοροποιημένης αντίληψης στο μυαλό των καταναλωτών. Χωρίς ακόμη να έχει προχωρήσει στην παραγωγή, υπάρχουν 1,2 εκατομμύρια κρατήσεις Cybertruck αξίας 80 δισ. δολαρίων. Η Tesla προβλέπει ότι θα κατασκευάσει 1,5 εκατ. οχήματα το 2022, από 930.000 το 2021.
Οι κορυφαίες μάρκες αυτοκινήτων
Όσον αφορά στις λοιπές μάρκες αυτοκινήτων πέραν της Tesla, Toyota, Mercedes, και BMW ξεχωρίζουν στις 15 πρώτες, ακολουθούμενες από άλλες 11.
Όλες οι μάρκες αυτοκινήτων που περιλαμβάνονται στην κατάταξη αύξησαν σημαντικά την αξία τους σε σχέση με το 2021. Η ιαπωνική Toyota, που προπορεύεται όλων των άλλων μαρκών αυτοκινήτων από το 2011, ανέβηκε φέτος από την 7η στην 6η θέση αυξάνοντας την αξία της κατά 10%. Η ευρωπαϊκή Mercedes-Benz παρέμεινε αμετάβλητη στην 8η αυξάνοντας επίσης την αξία της κατά 10%. Η αμερικανική Tesla εκσφενδονίστηκε από την 40η θέση το 2020 και 14η το 2021 στη 12η θέση το 2022 αυξάνοντας κατά 32% την αξία της σε ένα έτος. Παρά, πάντως, τη συνεχιζόμενη ανάπτυξή της, η Tesla δεν επανέλαβε την τεράστια αύξηση (184%) στην αξία της μάρκας της που σημείωσε το 2021. Η ευρωπαϊκή BMW υποχώρησε κατά μία θέση παραμένοντας όμως πολύ ψηλά στην κατάταξη (13η) και αυξάνοντας κατά 11% την αξία της.
Οι υπόλοιπες μάρκες (αυτοκινήτων) που πέτυχαν να περιληφθούν στις 100 πολυτιμότερες παγκοσμίως είναι: Honda στην 26η θέση (+7% – 2021:25η), Hyundai στην 35η (+14% – 2021: 35η), Audi 46η (+11% – 2021: 46η), Volkswagen 48η (+10% – 2021: 47η), Ford 50 η (+12% – 2021: 52η), Porsche 53η (+15% – 2021: 58η), Nissan 61η (+10% – 2021: 59η), Ferrari 75η (+31% – 2021: 76η), Kia 87η (+9% – 2021: 86η) Land Rover 98η (+10% – 2021: 98η) Mini 99η (+7% – 2021: 96η).
«Η σταθερή κατάταξη της Mercedes-Benz στην όγδοη θέση καθώς και η διψήφια αύξηση της αξίας της μάρκας σε περισσότερα από 56 δισ. δολάρια ΗΠΑ επιβεβαιώνουν τη στρατηγική μας πορεία. Αυτό σημαίνει, να ορίζουμε τη βιώσιμη πολυτέλεια του μέλλοντος, τοποθετώντας τους πελάτες μας ακόμη περισσότερο στο επίκεντρο όλων των ενεργειών μας και κάνοντας κάθε σημείο επαφής με τη μάρκα μας μια μοναδική εμπειρία. Με κάνει περήφανη που η δουλειά ολόκληρης της ομάδας μας για τη μάρκα αποδίδει καρπούς και αντικατοπτρίζεται σε αυτό το υπέροχο αποτέλεσμα», δήλωσε η Bettina Fetzer, Αντιπρόεδρος Επικοινωνίας και Marketing της Mercedes-Benz AG, που προπορεύεται των ευρωπαϊκών μαρκών αυτοκινήτων για έβδομη συνεχή χρονιά.