Η αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων αυξάνεται σημαντικά στην Ευρώπη, ωστόσο, υπάρχουν κάποιες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν, όπως η φόρτιση μεγάλου αριθμού ηλεκτρικών οχημάτων και ο δυνητικός αντίκτυπος στο δίκτυο και στις μπαταρίες.
Η παγκόσμια ζήτηση για λύσεις ηλεκτροκίνησης στον τομέα των δημόσιων μεταφορών αυξάνεται και αναμένεται ταχεία ανάπτυξη τα επόμενα χρόνια.
Οι παράγοντες που οδηγούν τη ζήτηση των ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη είναι οι αυστηροί κανονισμοί εκπομπών ρύπων, η υψηλή εξάρτηση από συμβατικά ή μη ανανεώσιμα καύσιμα, η ισχυρή περιβαλλοντική ηθική και η αυξανόμενη ανάγκη ενσωμάτωσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο δίκτυο. Η αύξηση της υποδομής φόρτισης σε κάποιες χώρες παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της αγοράς.
Οι κυριότερες ευρωπαϊκές αγορές ηλεκτρικών λεωφορείων περιλαμβάνουν την Ολλανδία, τη Νορβηγία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία, τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Πολωνία. Πολλές χώρες της Κεντρικής Ευρώπης αναβαθμίζουν τον στόλο τους με λεωφορεία χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών και μετασκευάζουν τα παλιά λεωφορεία με κινητήρες χαμηλών εκπομπών, τα οποία με τη σειρά τους αναμένεται να εντείνουν την ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη, κατά την τρέχουσα δεκαετία.
Στη Δυτική Ευρώπη πουλήθηκαν συνολικά 1.337 καινούργια λεωφορεία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021. Στην αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων της περιοχής την περίοδο αυτή πρωτοστατούν η Volvo, η Solaris και η Iveco. Κάποιοι πρωτοπόροι της ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικών λεωφορείων, όπως οι VDL, BYD και BYD-ADL, φαίνεται πως υστερούν προς το παρόν. Συγκεκριμένα, στην πρώτη δεκάδα ηγείται η Volvo Buses, που παρέδωσε 188 οχήματα (μερίδιο αγοράς 14,1%). Ακολουθούν, η Solaris με 157 οχήματα (μερίδιο 11,7%), η Iveco με 156 οχήματα (μερίδιο 11,7%), η Yutong με 108 οχήματα (μερίδιο 8,1%), η Irizar με 106 οχήματα (μερίδιο 7,9%), η VDL Bus & Coach με 105 οχήματα (μερίδιο 7,9%), η BYD με 101 οχήματα (μερίδιο 7,6%), η BYD-ADL με 83 οχήματα (μερίδιο 6,2%), η Ebusco με 66 οχήματα (μερίδιο 4,9%) και η Mercedes με 60 οχήματα (μερίδιο 4,5%).
Αυξάνονται οι ταξινομήσεις λεωφορείων κυψελών καυσίμου
Βλέποντας την αγορά, στις υπό εξέταση χώρες ταξινομήθηκαν συνολικά 1.337 ηλεκτρικά λεωφορεία το πρώτο εξάμηνο του 2021, έναντι 2.062 ολόκληρου του 2020. Και πρέπει να ληφθεί υπόψη πως το τέταρτο τρίμηνο είναι συνήθως πλούσιο σε ταξινομήσεις.
Αυτό που πραγματικά ξεχωρίζει είναι το πλήθος ταξινομήσεων λεωφορείων κυψελών καυσίμου: 59 μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2021, έναντι 47 το 2020. Μικρός αριθμός, αλλά αυξανόμενος.
Η Γαλλία, η Γερμανία και η Σουηδία βρίσκονται στις πρώτες θέσεις στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών λεωφορείων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2021, με 253, 180 και 150 μονάδες αντίστοιχα, με την Ολλανδία να εξακολουθεί να προηγείται στην Ευρώπη ως προς τον συνολικό στόλο ηλεκτρικών λεωφορείων, με ταξινομήσεις 1.274 μονάδων μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2021 (περίπου το 20% των ταξινομήσεων της Δυτικής Ευρώπης συν την Πολωνία).
Σε έξι ευρωπαϊκές χώρες τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών ρύπων αποτελούν πάνω από το 25% των αστικών λεωφορείων
Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία, Πολωνία, Φινλανδία, Ηνωμένο Βασίλειο. Έξι ευρωπαϊκές χώρες το 2020 έχουν ταξινομήσει λεωφορεία μηδενικών εκπομπών (ηλεκτρικά μπαταρίας και κυψελών καυσίμου) που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 25% των ταξινομήσεων της κατηγορίας Ι. Στην Ολλανδία το 81%των αστικών λεωφορείων που ταξινομήθηκαν ήταν μηδενικών εκπομπών ρύπων (445 από 550), από 66% που ήταν το 2019. Το 2019 μόνο τέσσερις χώρες ξεπέρασαν το μερίδιο του 25% των ταξινομήσεων λεωφορείων μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Το 2020, με βάση τα δεδομένα της Chatrou CME Solutions σχετικά με τις ταξινομήσεις λεωφορείων, η αγορά ηλεκτρικών λεωφορείων μπαταρίας αυξήθηκε κατά 22% στη Δυτική Ευρώπη (με την προσθήκη της Πολωνίας). 2.062 ηλεκτρικά λεωφορεία (εξαιρούνται τα τρόλεϊ) ταξινομήθηκαν μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 31ης Δεκεμβρίου 2020, έναντι των 1.685 το 2019 (αξίζει να θυμηθούμε πως ήταν μια χρονιά πραγματικά ρεκόρ με τριπλασιασμό του αριθμού από το 2018). Το μέσο μερίδιο των λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στην περιοχή ήταν περίπου 16% του συνόλου της αγοράς αστικών λεωφορείων.
Φωτογραφία: Volvo Buses