Είναι πράγματι τα αυτόνομα αυτοκίνητα τόσο κοντά; Ποιες αυτόνομες λύσεις είναι ήδη διαθέσιμες σήμερα; Πώς διαγράφεται η πορεία προς την πλήρη αυτονομία; Και πώς μπορούν οι εταιρικοί στόλοι να επωφεληθούν από την τεχνολογία – σήμερα και αύριο; Αυτά ήταν μερικά από τα θέματα που διερευνήθηκαν στην τελευταία ενότητα του Fleet Europe Forum στη Βαρκελώνη.
Πρώτος μίλησε ο Lior Sethon (στη φωτογραφία), VP & deputy GM του Τμήματος Aftermarket της Mobileye. Η Mobileye, εταιρεία της Intel, είναι παγκόσμιος ηγέτης στην προηγμένη τεχνολογία ασφάλειας.
Στατιστικά
Ο Lior Sethon ξεκίνησε με κάποια στατιστικά στοιχεία: “Περίπου 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο λόγω των τροχαίων ατυχημάτων, έως 50 εκατομμύρια άνθρωποι υπόκεινται σε μη θανατηφόρους τραυματισμούς και οι συγκρούσεις αυτές κοστίζουν στις περισσότερες χώρες το 3% του ΑΕΠ τους”.
Η Mobileye βρίσκεται στην πρωτοπορία της τεχνολογίας που μπορεί να το διορθώσει αυτό. “Τα πλήρως αυτόνομα οχήματα εκτιμάται ότι θα μπορούσαν να μειώσουν τα ατυχήματα κατά περίπου 90%, όταν αυτά γίνουν το κύριο μέσο μεταφοράς”, δήλωσε ο κ. Sethon, αλλά: “Η κοινωνία δεν θα δεχτεί ρομποτικά οχήματα που θα σκοτώνουν ανθρώπους στους δρόμους. Έτσι, δεν πρόκειται να υπάρξει αυτόνομη οδήγηση αν δεν είναι απολύτως ασφαλέστερη από την ανθρώπινη οδήγηση».
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Mobileye πραγματοποιεί μια συντονισμένη, συνεχή και πολυεπίπεδη προσπάθεια για την εξάλειψη του ανθρώπινου σφάλματος από την εξίσωση οδήγησης. Ο κ. Sethon έδειξε ένα κλιπ για το χάος της κυκλοφορίας στην Place de l’Etoile του Παρισιού, που φημολογείται ότι είναι το μοναδικό μέρος της χώρας που δεν καλύπτεται από ασφαλιστήρια συμβόλαια αυτοκινήτων. “Εάν το αυτόνομο αυτοκίνητο δεν μπορεί να οδηγήσει εδώ, τότε απλώς δεν θα υπάρξει”.
Βασισμένη σε κάμερα
Η Mobileye βρίσκεται σε καλό δρόμο για την παροχή αυτής της λύσης, χρησιμοποιώντας αισθητήρες με βάση την κάμερα, χαρτογράφηση crowed-sourced και μηχανική εκμάθηση, μεταξύ άλλων μέσων. Η διαθέσιμη τεχνολογία μπορεί να εγκατασταθεί επιπρόσθετα σε οχήματα, μειώνοντας έτσι σημαντικά τα ατυχήματα.
Η Mobileye οδηγεί τον αυτόνομο στόλο της στην Ιερουσαλήμ. Διάφορες λήψεις έδειξαν πόσο ομαλά και διαισθητικά τα οχήματα αντέδρασαν σε σχέση με τα “μη αυτόνομα” αυτοκίνητα. “Οι άλλοι οδηγοί δεν αναγνώρισαν τα αυτόνομα αυτοκίνητά μας ως τέτοια – επειδή δεν οδηγούν σαν την γιαγιά μου. Κινούνται σαν να οδηγούνται από κανονικούς οδηγούς, με συγκεκριμένες αντιδράσεις για άλλα οχήματα στο δρόμο”.
Ένα νέο πρόγραμμα της Mobileye περιλαμβάνει χαρτογράφηση οκτώ μεγάλων πόλεων παγκοσμίως – χρησιμοποιώντας εταιρικούς στόλους, οι οποίοι αποκομίζουν άμεσα οφέλη από τη χρήση της τεχνολογίας.
Μέγιστα οφέλη
Πώς, λοιπόν, μπορεί να ωφελήσει η αυτόνομη τεχνολογία τους εταιρικούς στόλους σήμερα και αύριο; Ο Robert Kempf, Vice President Sales και Business Development του ADAS / Autonomous Driving, στην Harman International, μοιράστηκε τις ιδέες του για το πώς θα οργανωθεί ένα αυτο-οδηγούμενο μέλλον με έξυπνο τρόπο, με μέγιστα οφέλη για τις επιχειρήσεις, την κοινωνία και τους οδηγούς.
“Τελικά: η αυτόνομη οδήγηση έρχεται και θα επηρεάσει την αγορά του fleet – γι΄ αυτό πρέπει να προετοιμαστείτε”, είπε. Το μεγαλύτερο μέρος της αυτόνομης τεχνολογίας βρίσκεται στο επίπεδο 1 ή 2: παρέχει βοήθεια στους οδηγούς χωρίς να αναλαμβάνει τον έλεγχο. “Θα γίνει πραγματικά ενδιαφέρουσα και ανατρεπτική από το Επίπεδο 4 και 5, ακόμα και από το Επίπεδο 3. Επειδή αυτό θα δώσει στους οδηγούς το χρόνο να κάνουν κάτι άλλο κατά την οδήγηση. Αυτό θα μετατρέψει το όχημα από ένα απλό μέσο μεταφοράς σε ένα «τρίτο δωμάτιο» όπου θα μπορείτε να χαλαρώσετε ή να εργασθείτε».
Επίπεδο ικανότητας 3
Ο κ. Kempf εκτιμά ότι μέχρι το 2070, σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα θα είναι αυτόνομα. Αλλά αυτό είναι πολύ μακριά. Μέχρι το 2035, περίπου το 25% των νέων αυτοκινήτων θα διαθέτει επίπεδο ικανότητας 3. Η εμπιστοσύνη είναι ένα θέμα. “Το κόστος είναι επίσης ένα πρόβλημα: η τιμή γι’ αυτή την τεχνολογία αυξάνεται εκθετικά από το ένα επίπεδο στο επόμενο”.
Ενώ η τεχνολογία, η νομοθεσία και η αποδοχή από τους χρήστες είναι σημαντικά ζητήματα, θα υπάρξουν επίσης οφέλη για τους στόλους – πέρα από τη βελτίωση της ασφάλειας – αυτόνομης τεχνολογίας και βελτιωμένων υπολειμματικών τιμών. Αλλά το πιο σημαντικό, και ίσως το κλειδί, οι πλούσιες πλατφόρμες υπηρεσιών cloud, που θα διευκολύνουν την αυτονομία, θα αποτελέσουν επίσης βασικούς παράγοντες που θα επιτρέψουν την αξιοποίηση των αυτόνομων οχημάτων.
Την τρίτη ενότητα και το Fleet Europe Forum έκλεισε ο Richard Schram, τεχνικός διευθυντής στο Euro NCAP, το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Αξιολόγησης Νέων Αυτοκινήτων, γνωστό για τα αστέρια που δίνει όταν δοκιμάζει νέα οχήματα. Το Euro NCAP δοκιμάζει τώρα επίσης την αυτόνομη τεχνολογία, όπως υπάρχει στα τρέχοντα μοντέλα.
Αύξηση της αναγωρισιμότητας
“Το Euro NCAP στοχεύει να αναδείξει τις αυτοματοποιημένες τεχνολογίες οδήγησης και να βοηθήσει να αναγνωριστούν τα οφέλη τους”, ανέφερε. «Θα συνεχίσουμε να παροτρύνουμε τους κατασκευαστές οχημάτων να προσφέρουν την καλύτερη δυνατή ασφάλεια ως στάνταρ σε όλους τους τομείς αυτοκινήτων και αγορών, προστατεύοντας τους επιβάτες των αυτοκινήτων, αλλά και προσέχοντας τους άλλους χρήστες των οδικών δικτύων».
Ο κ. Schram επεσήμανε ότι τα σημερινά αυτόνομα συστήματα δεν μπορούν να κάνουν κάτι περισσότερο από το να βοηθήσουν τους οδηγούς, παρόλο που οι κατασκευαστές συχνά μπαίνουν στον πειρασμό να προτείνουν κάτι διαφορετικό – για παράδειγμα, συμπεριλαμβάνοντας τον όρο «πιλότο» στην ονομασία του ADAS.
Η Euro NCAP, έχοντας διαπιστώσει σαφή διακύμανση στην πολυπλοκότητα και τη χρησιμότητα των συστημάτων ADAS, όπως χρησιμοποιούνται από τους διάφορους κατασκευαστές, έκανε μια βασική σύσταση προς τους ιδιοκτήτες στόλων: “Όταν χρησιμοποιούνται όπως προβλέπεται, τα Driver Assist Systems μπορούν να προσφέρουν στον οδηγό ένα πιο άνετο, λιγότερο αγχωτικό περιβάλλον οδήγησης και να διατηρήσουν ασφαλέστερη απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα”.