
Οι κινητήρες diesel συνεχίζουν να κυριαρχούν, παρόντες σε πάνω από το 80% των νέων ταξινομήσεων, ενώ η ηλεκτροκίνηση των στόλων αρχίζει να κερδίζει έδαφος, με το 66% των εταιρειών να έχει ήδη εντάξει ηλεκτρικά ή υβριδικά οχήματα στους στόλους τους.
Αυτά είναι τα ευρήματα της μελέτης «Φορτηγά Ελαφρού Τύπου (Επαγγελματικά), Ένας Ξεχωριστός Κόσμος;», που παρουσιάστηκε στο Fleet Pro, μια εκδήλωση αφιερωμένη στην εφοδιαστική αλυσίδα των LCV, η οποία οργανώθηκε από τις LabSumo και Best Mobility στο Αυτοκινητοδρόμιο της Μόντενα. Η έρευνα περιέλαβε υπεύθυνους στόλων και κινητικότητας από 41 εταιρείες που διαχειρίζονται περίπου 40.000 οχήματα ελαφρού τύπου, εκ των οποίων πάνω από 30.000 είναι ειδικά εξοπλισμένα και περίπου το ίδιο ποσοστό μισθωμένα (78%).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Aniasa, στο εννεάμηνο του έτους ταξινομήθηκαν 54.720 φορτηγά ελαφρού τύπου μέσω συμβολαίων μίσθωσης, δηλαδή δύο στα πέντε οχήματα. Τα πιο δημοφιλή μοντέλα είναι τα Fiat Doblò, Fiat Ducato, Ford Transit, Fiat Scudo και Ford Transit Custom.
Οι εναλλακτικοί τύποι κινητήρων παραμένουν μειοψηφία: 9% των οχημάτων κινείται με βενζίνη, 5% είναι ηλεκτρικά, 2% υβριδικά, ενώ τα οχήματα που κινούνται με αέριο δεν ξεπερνούν το 1%. Παρά την ξεκάθαρη κυριαρχία των παραδοσιακών κινητήρων, πάνω από έξι στις δέκα εταιρείες της έρευνας (κυρίως μεγάλες ή μεσαίου-μεγάλου μεγέθους) έχουν ήδη ξεκινήσει μια διαδικασία εξηλεκτρισμού. Από αυτές, οι μισές έχουν επιλέξει υβριδικά οχήματα, το 31% έχει εισαγάγει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και το 15% έχει στραφεί σε συνδυασμό και των δύο τεχνολογιών.
Παρατηρείται επίσης αύξηση στην παρουσία ειδικά διαμορφωμένων ή εξοπλισμένων οχημάτων, τα οποία πλέον βρίσκονται στο 80% των στόλων που συμμετείχαν στην έρευνα. Σχεδόν οι μισές εταιρείες συνεργάζονται απευθείας με κατασκευαστές υπερκατασκευών, 35% με εταιρείες μίσθωσης, 9% με αντιπροσωπείες και μόλις 4% με κατασκευαστές οχημάτων. Οι πιο συνηθισμένοι τύποι οχημάτων είναι τα φορτηγά με καρότσα (31%), τα κινητά συνεργεία, οι γερανοί και οι πλατφόρμες (από 19% το καθένα), καθώς και τα ψυγεία (12%).
Ωστόσο, η χρήση τηλεματικής παραμένει περιορισμένη: το 60% των διαχειριστών στόλων δηλώνει ότι δεν τη χρησιμοποιεί, κυρίως λόγω έλλειψης συμφωνιών με τα συνδικάτα ή επειδή ο λόγος κόστους–οφέλους θεωρείται μη ευνοϊκός. Από όσους τη χρησιμοποιούν, οι εφαρμογές επικεντρώνονται στον γεωεντοπισμό, την παρακολούθηση χιλιομέτρων και την εποπτεία της θερμοκρασίας στα χώρους φόρτωσης.
Στο μέτωπο της ασφάλειας, πάνω από τις μισές εταιρείες έχουν εφαρμόσει προγράμματα ασφαλούς οδήγησης για τους οδηγούς τους. Ακολουθούν τα συστήματα παρακολούθησης κόπωσης (25%), τα εξειδικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης (10%) και συσκευές όπως ραδιόφωνα Bluetooth και κάμερες καμπίνας (10%).












