Τα χρηματοοικονομικά και φορολογικά κίνητρα αποτελούν ακρογωνιαίο λίθο της ευρωπαϊκής μετάβασης στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα (BEVs), σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).

Όπως τονίζει σε έκθεσή της, παρότι η αυτοκινητοβιομηχανία έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο επενδύοντας μαζικά και διευρύνοντας τη γκάμα προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων, η υιοθέτηση των BEV παραμένει άνιση μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ.

Τα στοιχεία δείχνουν σαφή συσχέτιση μεταξύ της διείσδυσης των ηλεκτρικών οχημάτων και του εθνικού πλούτου: σε χώρες με υψηλό εισόδημα, όπως η Δανία, οι Κάτω Χώρες και η Φινλανδία, τα BEV τείνουν να καταστούν κυρίαρχα στην αγορά. Αντίθετα, στα κράτη με χαμηλότερο ή μεσαίο εισόδημα, όπου η αγοραστική δύναμη είναι περιορισμένη, το μερίδιο αγοράς των BEV παραμένει κάτω από το 7%.

Η στοχευμένη κυβερνητική δράση μπορεί να μεταβάλει γρήγορα το τοπίο. Πρόσφατα παραδείγματα από την Πολωνία, τη Σλοβενία, την Ισπανία και την Πορτογαλία αποδεικνύουν ότι τα καλά σχεδιασμένα προγράμματα κινήτρων μπορούν να αυξήσουν θεαματικά τις ταξινομήσεις BEV. Είτε πρόκειται για επιδοτήσεις, φοροαπαλλαγές είτε για πολυεπίπεδα συστήματα μπόνους, αυτά τα μέτρα μειώνουν το οικονομικό εμπόδιο και ενισχύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά: η Πολωνία διπλασίασε τις ταξινομήσεις, η Σλοβενία κατέγραψε αύξηση 89%, ενώ η Πορτογαλία διαθέτει πλέον μερίδιο αγοράς άνω του 21%. Οι επιτυχίες αυτές αποδεικνύουν ότι τα κίνητρα λειτουργούν. Ωστόσο, χωρίς τέτοιες παρεμβάσεις, η πρόοδος μπορεί εύκολα να αναστραφεί, σημειώνεται αρμοδίως.

Όταν τα κίνητρα μειώνονται ή αποσύρονται, η ανάπτυξη των BEV επιβραδύνεται. Οι περικοπές επιδοτήσεων στη Γαλλία και η αιφνίδια αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας στα τέλη του 2023 είχαν επιπτώσεις σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή αγορά. Οι υποδομές και η διαθεσιμότητα μοντέλων από μόνες τους δεν επαρκούν – η προσιτότητα παραμένει το θεμέλιο της μαζικής υιοθέτησης. Για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι, η Ευρώπη χρειάζεται προβλέψιμη, μακροπρόθεσμη στήριξη που θα καθιστά την ηλεκτροκίνηση προσβάσιμη σε όλους, όχι μόνο στους πιο εύπορους.

  • Προηγούμενο άρθροMercedes-Benz: Λύσεις με αυτόνομα ρομποτικά