
Ο Όμιλος Volkswagen ανακοίνωσε ότι θα καταγράψει ζημία ύψους €5,1 δισ. λόγω μιας ευρείας αναδιάρθρωσης προϊόντων στη θυγατρική της Porsche, που κατασκευάζει σπορ αυτοκίνητα.
Η απόφαση ακολουθεί την ανακοίνωση της Porsche — της οποίας το 75,4% ανήκει στον όμιλο VW — ότι θα αλλάξει τη στρατηγική προϊόντων της ώστε να αντανακλά την πιο αργή από την αναμενόμενη ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
«Βλέπουμε τεράστιες αλλαγές στο περιβάλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας», δήλωσε στις 19 Σεπτεμβρίου σε αναλυτές και δημοσιογράφους ο Όλιβερ Μπλούμε, διευθύνων σύμβουλος τόσο της Porsche όσο και του Ομίλου VW, επικαλούμενος μια σαφή πτώση της ζήτησης για αποκλειστικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
«Έχουμε λάβει βασικές στρατηγικές αποφάσεις», πρόσθεσε. «Τώρα είναι η ώρα να τις υλοποιήσουμε. Ο δρόμος θα είναι δύσκολος και μακρύς, και θα απαιτήσει πλήρη προσήλωση και μεγάλη προσπάθεια».
Ο Μπλούμε σημείωσε ότι η Porsche στηρίζει τις ελπίδες της σε μεγαλύτερη ευελιξία εντός της Ε.Ε. σχετικά με τον στόχο των Βρυξελλών όλα τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές μετά το 2035, κάτι που ουσιαστικά θα απαγόρευε την πώληση νέων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων υπέρ των αμιγώς ηλεκτρικών.
Μετά από έντονες πιέσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε να επισπεύσει την αναθεώρηση του στόχου στο τέλος του τρέχοντος έτους, αντί για το 2026 όπως είχε αρχικά προβλεφθεί.
Η Porsche πλέον αναμένει να λανσάρει ένα κορυφαίο SUV, πάνω από το Cayenne, αρχικά με κινητήρες εσωτερικής καύσης και plug-in υβριδικά συστήματα, αντί να το διαθέσει πλήρως ηλεκτρικό, όπως είχε προηγουμένως σχεδιαστεί.
Το σεντάν Panamera και το Cayenne θα συνεχίσουν να παράγονται με κινητήρες εσωτερικής καύσης και plug-in υβριδικά έως και τη δεκαετία του 2030. Μια προγραμματισμένη πλατφόρμα αμιγώς ηλεκτρικών (BEV) θα «μετατεθεί για τη δεκαετία του 2030», δήλωσε η Porsche.
Η αλλαγή στρατηγικής αναμένεται να μειώσει τα λειτουργικά κέρδη της Porsche έως και €1,8 δισ. φέτος.
Τanto η VW όσο και η Porsche μείωσαν τους στόχους τους για λειτουργικά περιθώρια κέρδους μέσα στο έτος.
Η VW Group περιόρισε την πρόβλεψη για λειτουργικό περιθώριο στο 2% με 3%, από έως και 5% προηγουμένως.
Η Porsche προβλέπει τώρα λειτουργικό περιθώριο που δεν θα ξεπερνά το 2% για το 2025, έναντι προηγούμενου εύρους 5% έως 7%. Πρόκειται για την τέταρτη φορά που μειώνει την καθοδήγηση φέτος.
Επίσης, η Porsche μείωσε τον μεσοπρόθεσμο στόχο περιθωρίου κέρδους στο 15%, από το προηγούμενο ανώτατο όριο του 17%.
«Αυτά δεν είναι περιθώρια που θα περίμενε κανείς να δει σε ένα προϊόν πολυτελείας — τουλάχιστον όχι σε ένα επιτυχημένο», σχολίασε ο αναλυτής της UBS, Πάτρικ Χούμελ, κατά την τηλεδιάσκεψη της 19ης Σεπτεμβρίου.
Αναλυτές της Jefferies σημείωσαν ότι η αναθεώρηση των προοπτικών από την Porsche και τη VW μπορεί να είναι η τελευταία, αλλά προειδοποίησαν ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στον κύκλο προϊόντων και στην εικόνα της μάρκας.
Ένας τοπικός χρηματιστής είπε ότι η στρατηγική απόφαση ήταν «αναπόφευκτη» και προειδοποίησε ότι η Porsche είχε εξαρτηθεί υπερβολικά από τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η Porsche δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις προσδοκίες από την εντυπωσιακή εισαγωγή της στο χρηματιστήριο το 2022, με την επιβράδυνση στην Κίνα και τους δασμούς των ΗΠΑ να επιβαρύνουν τις επιδόσεις. Η μετοχή έχει υποχωρήσει τόσο ώστε η εταιρεία βγαίνει από τον DAX, τον βασικό χρηματιστηριακό δείκτη της Γερμανίας.
Μετά την αντικατάσταση αρκετών στελεχών, η Porsche επιχειρεί ανάκαμψη προσθέτοντας περισσότερα μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και plug-in υβριδικά, ενώ μειώνει το κόστος. Ο κατασκευαστής αυτοκινήτων περικόπτει 1.900 θέσεις εργασίας στη Γερμανία, δηλαδή το 15% του εργατικού δυναμικού. Επίσης εγκατέλειψε σχέδιο παραγωγής δικών του μπαταριών λόγω της αδύναμης ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα.
Ο Μπλούμε δήλωσε ότι η προγραμματισμένη μείωση των αμερικανικών εισαγωγικών δασμών στα αυτοκίνητα στο 15% από το σημερινό 27,5% μπορεί να χρειαστεί ακόμα εβδομάδες, καθώς οι διαπραγματεύσεις μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσιγκτον συνεχίζονται.
Η VW βρίσκεται σε συζητήσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για ένα επενδυτικό πακέτο που, όπως είπε ο Μπλούμε, θα μπορούσε να καλύπτει και την Porsche, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.