Το ενδιαφέρον για “Battery as a Service”/BaaS, δηλαδή για την προσφορά της μπαταρίας ως υπηρεσίας αυξάνεται στην αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με νέα δεδομένα της Global Data. Πρακτικά το μοντέλο BaaS παρέχει μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων μέσω συνδρομής, επιτρέποντας στους ιδιοκτήτες να ανταλλάσσουν τις «εξαντλημένες» μπαταρίες με πλήρως φορτισμένες σε ειδικά διαμορφωμένα κέντρα.

Η ιδέα της ανταλλάξιμης μπαταρίας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα φαντάζει ως μία ιδανική λύση στην αναμονή φόρτισης και ως μέρος μιας ολοκληρωμένης και εφαρμόσιμης στρατηγικής για την ηλεκτροκίνηση. Σχετικό εγχείρημα, είχε πραγματοποιηθεί κατά τη δεκαετία του 2010 με τη Renault και την Better Place, που προσπάθησαν να εισαγάγουν σταθμούς αντικατάστασης μπαταριών, αλλά χωρίς επιτυχία λόγω της ανωριμότητας της αγοράς και των οικονομικών περιορισμών.

Ένας σταθμός ανταλλαγής μπαταριών επιτρέπει στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να αντικαθιστούν τις άδειες μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων τους με γεμάτες, μέσα σε λίγα λεπτά σε ειδικούς σταθμούς, απολαμβάνοντας τη γρήγορη επιστροφή στην κυκλοφορία. Η NIO, μια κινεζική εταιρεία που ξεχωρίζει για την ολοκληρωμένη προσέγγισή της, έχει εγκαταστήσει πάνω από 1.300 σταθμούς ανταλλαγής μπαταριών στην Κίνα και επεκτείνεται σε χώρες όπως η Δανία και η Γερμανία.

Οι σταθμοί της NIO που εγκαταστάθηκαν στην Ευρώπη το 2022 προσφέρουν μια ταχεία εναλλακτική στην παραδοσιακή φόρτιση, επιτρέποντας την αντικατάσταση μπαταρίας σε μόλις τρία λεπτά. Κάθε σταθμός μπορεί να εκτελέσει έως 408 εναλλαγές ημερησίως, διευκολύνοντας τους οδηγούς ηλεκτρικών οχημάτων.

Η τεχνολογία ανταλλαγής μπαταριών της NIO συμβάλλει επίσης στη σταθερότητα του δικτύου ενέργειας, λειτουργώντας ως αποκεντρωμένη αποθήκη, ενώ η εταιρεία σχεδιάζει και σταθμούς που θα επιτρέπουν στις μπαταρίες να τροφοδοτούν το δίκτυο.

Η Misa Singh, αναλύτρια της GlobalData, σημειώνει ότι το ενδιαφέρον δεν περιορίζεται αποκλειστικά στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά περιλαμβάνει και εταιρείες από άλλες βιομηχανίες που επιθυμούν να βελτιώσουν την αποδοτικότητα μέσα από καινοτόμες πρακτικές και να επεκτείνουν το δίκτυο ανταλλαγής μπαταριών.

Μεταξύ των εταιρειών που αναφέρθηκαν είναι οι Gogoro, NIO, Geely και Stellantis. Παρόλο που το ενδιαφέρον είναι σε αρχικό στάδιο, η ανάπτυξη της υποδομής έχει καθοριστική σημασία για την αντιμετώπιση των επιφυλάξεων των καταναλωτών σχετικά με την αγορά και χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων στην καθημερινότητά τους.

 

Προηγούμενο άρθροGEELY: Στην Ελλάδα αρχές του 2025 μέσω της Union Group
Επόμενο άρθροΕΕ: Μέτρα για την κινεζική απειλή στο υδρογόνο