Οι εταιρείες μεταφορών «στριμώχνονται» ανάμεσα στην πίεση του αυξανόμενου ηλεκτρονικού εμπορίου και της αυξανόμενης κυκλοφοριακής συμφόρησης, του περιορισμού της κίνησης στις πόλεις και των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Ωστόσο, πολλές εταιρείες επιδιώκουν να δουν τη θετική πλευρά των πραγμάτων και να προβούν στις ανάλογες ενέργειες.
Με την άνοδο των αγορών μέσω διαδικτύου, οι εταιρείες μεταφορών διανύουν τον χρυσό αιώνα τους, αλλά παράλληλα η αυξημένη κίνηση και η επακόλουθη κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι καθυστερημένες παραδόσεις, τα ζητήματα που αφορούν το περιβάλλον και οι περιορισμοί της κίνησης ωθούν τις εταιρείες να αναζητήσουν εναλλακτική κάλυψη στο «τελευταίο χιλιόμετρο» (last mile).
Σύμφωνα με τη McKinsey, τρία είναι τα μοντέλα διανομής εμπορευμάτων σε καταναλωτές που είναι πιθανό να κυριαρχήσουν μελλοντικά στο «τελευταίο χιλιόμετρο»: τα αυτόνομα οχήματα, τα drone και οι ταχυμεταφορές με ποδήλατο.
Μηδενικές εκπομπές
Εν τω μεταξύ, για να επιτύχουν μηδενικές εκπομπές και να παρακάμψουν τους περιορισμούς στην κυκλοφορία, πολλές εταιρείες μεταφορών προβαίνουν στον εξηλεκτρισμό του στόλου τους. Για παράδειγμα, η UPS πρόσφατα αξιοποίησε 50 φορτιζόμενα ηλεκτρικά φορτηγά διανομής εμπορευμάτων στο πλαίσιο πιλοτικού προγράμματος σε αστικές περιοχές των ΗΠΑ. Επιπλέον, η εταιρεία ήδη παρουσίασε έξυπνο λογισμικό φόρτισης σε κεντρικές εγκαταστάσεις του Λονδίνου.
Η εταιρεία StreetScooter, θυγατρική του ομίλου Deutsche Post DHL Group, ειδικεύεται στην παραγωγή ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων και ιδιαίτερα στην κάλυψη στο «τελευταίο χιλιόμετρο» (last mile). Στο πορτφόλιό της, η εταιρεία διαθέτει όχι μόνο ηλεκτρικά φορτηγάκια και αυτοκίνητα, αλλά επίσης ηλεκτρικά ποδήλατα και τρίκυκλα.
Η UPS εισήγαγε ηλεκτρικά ποδήλατα στον στόλο της, ενώ η DHL παρουσίασε το όχημα διανομής Cubicycle για την παραλαβή δεμάτων σε ειδικούς αστικούς κόμβους, η χρήση του οποίου θα ξεκινήσει το 2017. Τα ποδήλατα θα είναι ταχύτερα, πιο οικολογικά, πιο ευέλικτα και θα είναι τελικά καλύτερα για την εικόνα της εταιρείας.
Εκτός από τα ποδήλατα ή τον εξηλεκτρισμό του στόλου, το υδρογόνο ενδέχεται να είναι επίσης μια λύση για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών, όπως το πιλοτικό πρόγραμμα της FedEx. Τα υδρογονοκίνητα οχήµατα της Fedex θα έχουν βεληνεκές 257,5 χιλιομέτρων, δηλαδή πάνω από το βεληνεκές των 145 χιλιομέτρων που έχουν τα ηλεκτρικά οχήματα που κινούνται με μπαταρίες.
Drone και ρομπότ
Για την αναβάθμιση της ηλεκτρονικής παράδοσης εμπορευμάτων (e-delivery) απαιτείται η χρήση drone και αυτόνομων οχημάτων. Η UPS ξεκίνησε ήδη να δοκιμάζει τη χρήση drone για παραδόσεις ιατρικού υλικού σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Σε πολλά πιλοτικά προγράμματα χρησιμοποιήθηκαν αυτόνομα οχήματα: από αυτόνομα φορτηγάκια μέχρι μικρούς διανομείς ρομπότ της Domino Pizza. Ωστόσο, μέχρι τώρα, αυτές οι τεχνολογίες αποτελούν μέρος πιλοτικών προγραμμάτων και πειραμάτων, αφού πρακτικές και νομοθετικές πτυχές αποτρέπουν την ευρεία εφαρμογή και χρήση τους.
Τελευταίο πείραμα
Το τελευταίο αξιοσημείωτο πείραμα που δημιουργήθηκε για την αντιμετώπιση του αυξημένου ηλεκτρονικού εμπορίου είναι το πρόγραμμα πληθοπορισμού (crowdsourcing) e-Gigant Amazon. Ιδιωτικοί εταίροι θα μπορούν να δημιουργήσουν τον δικό τους στόλο ως μέρος του μεγαλύτερου στόλου της Amazon. Ως ανταπόδοση για ένα κόστος εκκίνησης της τάξης των 10.000 δολαρίων, τα προβλεπόμενα ετήσια κέρδη θα μπορούσαν να φθάσουν από 75.000 έως 300.000 δολάρια με τα ετήσια έσοδα να υπερβαίνουν το 1 εκατομμύριο δολάρια και να φθάνουν τα 4,5 εκατομμύρια δολάρια, παρόλο που η Amazon δεν δίνει εγγυήσεις.
«Τελευταίο χιλιόμετρο»: χωρίς τελευταία λύση
Όσον αφορά την παράδοση στο «τελευταίο χιλιόμετρο», δεν έχουμε δει ακόμη την τελευταία λύση. Όλες οι μεγάλες εταιρείες μεταφορών αναζητούν τρόπους να συμβιβάσουν την αυξημένη ζήτηση με την αυξημένη πίεση της κινητικότητας.