Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) κάνει έκκληση για τριετή αναστολή των περιοριστικών κανόνων εμπορίας ηλεκτρικών οχημάτων μεταξύ ΕΕ-ΗΒ, που πρόκειται να τεθούν σε ισχύ εντός εξαμήνου.
Διαφορετικά, οι δασμοί μπορεί να ανέλθουν στα 4,3 δισ. ευρώ, μειώνοντας πιθανώς την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων κατά περίπου 480.000 μονάδες.
Τα εμπορεύματα που εξάγονται στο πλαίσιο συμφωνιών ελεύθερων συναλλαγών της ΕΕ πρέπει να συμμορφώνονται με τους «κανόνες προέλευσης» για να τύχουν δασμολογικών προτιμήσεων. Οι ισχύοντες μεταβατικοί κανόνες της Συμφωνίας Εμπορίου και Συνεργασίας ΕΕ-ΗΒ (TCA) επιτρέπουν στις μπαταρίες που συναρμολογούνται στην Ευρώπη να πληρούν τις απαιτήσεις ευρωπαϊκής προέλευσης.
Ωστόσο, από την 1η Ιανουαρίου 2024, αυτοί οι κανόνες θα καταστούν πολύ πιο αυστηροί, απαιτώντας όλα τα εξαρτήματα των μπαταριών, καθώς και κάποια κρίσιμα υλικά τους, να παράγονται είτε στην ΕΕ, είτε στο Ηνωμένο Βασίλειο, για να πληρούν τις προϋποθέσεις άνευ δασμών.
«Η Ευρώπη δεν έχει ακόμα δημιουργήσει ασφαλή και αξιόπιστη εφοδιαστική αλυσίδα μπαταριών για να καλύψει τους πιο αυστηρούς κανόνες», δήλωσε η Γενική Διευθύντρια της ACEA, Sigrid de Vries. «Γι’ αυτό καλούμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρατείνει την τρέχουσα μεταβατική περίοδο κατά τρία χρόνια».
«Έχουν γίνει τεράστιες επενδύσεις στην ευρωπαϊκή εφοδιαστική αλυσίδα μπαταριών, αλλά χρειάζεται χρόνος για να δημιουργηθούν οι απαιτούμενες δυνατότητες. Εν τω μεταξύ, οι κατασκευαστές οχημάτων πρέπει να βασίζονται σε μπαταρίες ή υλικά που εισάγονται από την Ασία».
Σύμφωνα με στοιχεία των μελών της ACEA, οι δασμοί 10% στα ηλεκτρικά οχήματα θα κόστιζαν σχεδόν 4,3 δισεκατομμύρια ευρώ για την τριετία 2024 – 2026. Αυτό θα ήταν ζημιογόνο όχι μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ, αλλά και για την ευρωπαϊκή οικονομία.
«Καθώς αντιμετωπίζουμε αυξανόμενες ανταγωνιστικές πιέσεις από το εξωτερικό, η εφαρμογή αυτών των κανόνων θα είχε σοβαρές συνέπειες στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη – ακριβώς την ώρα που θα έπρεπε να αυξήσουμε μαζικά τις πωλήσεις και την παραγωγή», επεσήμανε η k. de Vries.
Το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η υπ’ αριθμόν ένα εξαγωγική αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας της ΕΕ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τέταρτο των εξαγωγών ηλεκτρικών οχημάτων. Οι δασμοί θα είχαν αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις σε αυτήν την κρίσιμη αγορά και ο κλάδος θα έπρεπε ενδεχομένως να μειώσει την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ έως και κατά 480.000 μονάδες, που ισοδυναμεί στην παραγωγή δύο εργοστασίων μεσαίου μεγέθους.
Τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής αποτελούν ήδη το ένα τρίτο της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου, παρά τον τελωνειακό δασμό 10%. Εάν οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αναγκαστούν να πληρώσουν τους ίδιους δασμούτς, θα απωλέσουν σαφώς μερίδιο έναντι του ανταγωνισμού από τρίτες χώρες.
Η κ. De Vries κατέληξε: «Η αποτυχία άμεσης αντίδρασης θα επιβαρύνει την ικανότητά μας να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί στην παγκόσμια αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και θα οδηγήσει σε απώλεια μεριδίου αγοράς – που θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ανακτηθεί».