Σύμφωνα με την J.D. Power 2023 U.S. Electric Vehicle Vehicle Experience (EVX) Ownership Study SM, για την ικανοποίηση από τα νέα EV, στα premium και τη μαζική αγορά, τα Rivian R1T και MINI Cooper Electric, προηγούνται σαφώς.
Με την διαθεσιμότητα περισσότερων μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) στην αγορά, η ικανοποίηση των χρηστών μετατοπίζεται σε πιο παραδοσιακούς παράγοντες, όπως η ποιότητα και η σχεδίαση, επισημαίνει η J.D. Power.
Τον πρώτο χρόνο της βράβευσής του, το Rivian R1T κατατάσσεται στην υψηλότερη βαθμολογία ικανοποίησης με 794 βαθμούς (σε σύνολο 1.000 βαθμών). Οι χρήστες αναφέρουν υψηλά επίπεδα οδηγικής απόλαυσης και ικανοποίησης από την εσωτερική/εξωτερική σχεδίαση. Το MINI Cooper Electric κατατάσσεται στην υψηλότερη θέση της κατηγορίας μαζικής αγοράς, με βαθμολογία 782, με την υψηλότερη ικανοποίηση από οποιοδήποτε μοντέλο EV του σταθμισμένου δείκτη ποιότητας και αξιοπιστίας.
«Το τοπίο των ηλεκτρικών οχημάτων μεταβάλλεται ταχέως και τα νεότερα μοντέλα ελκύουν περισσότερους αρχικούς αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων», δήλωσε ο Brent Gruber, εκτελεστικός διευθυντής πρακτικής EV της J.D. Power. «Τα πρόσφατα λανσαρίσματα οχημάτων από νέες και από παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες επέδρασαν ιδιαίτερα στο ποιοί παράγοντες είναι σημαντικοί για την χρήση τους. Οι σημερινοί χρήστες EV αναζητούν ποιότητα, αξιοπιστία, οδηγική απόλαυση, ασφάλεια και τεχνολογικό εξοπλισμό».
Ακολουθούν τα βασικά ευρήματα της μελέτης του 2023:
- Αξιοσημείωτες διαφορές μεταξύ των κατηγοριών premium και μαζικής αγοράς: Για τρίτη συνεχή χρονιά, οι ιδιοκτήτες BEV μαζικής αγοράς αναφέρουν το infotainment ως την πιο προβληματική κατηγορία (19,2 προβλήματα ανά 100 οχήματα ή PP100). Για τους ιδιοκτήτες premium BEV, οι πιο προβληματικές κατηγορίες είναι τα τριξίματα και οι θόρυβοι (17,5 PP100) και το εξωτερικό (13,6 PP100). Το σοβαρότερο θέμα των κατόχων BEV premium και μαζικής αγοράς είναι η διαθεσιμότητα δημόσιας φόρτισης, που επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από το δίκτυο φορτιστών Tesla. Για τους κατόχους premium BEV, η ικανοποίηση από την διαθεσιμότητα δημόσιας φόρτισης είναι 589, ενώ η ικανοποίηση των ιδιοκτητών BEV μαζικής αγοράς είναι 341. «Η αγορά EV είναι δυναμική και οι σημαντικοί συντελεστές που πρέπει να παρακολουθούν οι κατασκευαστές ποικίλλουν αναλόγως της εμπειρίας τους», ανέφερε ο Gruber . «Οι αρχικοί αγοραστές ηλεκτρικών οχημάτων που ακολουθούν την σύγχρονη τάση συγκρίνουν την ποιότητα κατασκευής του EV τους με ό,τι γνωρίζουν για τα οχήματα φυσικού αερίου».
- Η ρυμούλκηση είναι πιο ικανοποιητική για τους κατόχους φορτηγών EV: Η έρευνα φέτος περιλαμβάνει για πρώτη φορά ερωτήσεις ειδικά για την ρυμούλκηση με φορτηγά EV. Η ικανοποίηση των κατόχων φορτηγών EV είναι μεγαλύτερη για όσους χρησιμοποίησαν το όχημά τους για ρυμούλκηση (779) από όσους δεν το έπραξαν (753). Η ικανοποίηση για την αυτονομία είναι μεγαλύτερη για τους κατόχους που ρυμούλκησαν (635) από αυτούς που δεν το έπραξαν (617) και η ικανοποίηση για την ακρίβεια της δηλωμένης αυτονομίας είναι επίσης μεγαλύτερη (707 έναντι 680, αντιστοίχως). Οι κατασκευαστές φορτηγών που αναφέρουν εκ των προτέρων την επίδραση της ρυμούλκησης στην αυτονομία —όπως κάνουν με την αυτονομία αερίου— φαίνεται να ικανοποιούν τις προσδοκίες των κατόχων.
- Μεταβολή τοπίου των αρχικών κατόχων BEV: Η έρευνα δείχνει αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων στο ποσοστό αρχικής ιδιοκτησίας BEV έναντι του 2022, από 74% στο 85%. Ωστόσο, με τις νέες προσφορές προϊόντων, η κατηγορία μαζικής αγοράς BEV προσελκύει νέους χρήστες με ταχύτερο ρυθμό, καθώς το ποσοστό των αρχικών κατόχων BEV αυξήθηκε από 67% στο 89% το 2022. Ενώ περισσότεροι πελάτες προσελκύονται από τα EV, η ικανοποίηση των αρχικών κατόχων BEV είναι μεγαλύτερη από των βετεράνων ιδιοκτητών BEV σε μία μόνο κατηγορία: ποιότητα και αξιοπιστία οχήματος (756 έναντι 749, αντιστοίχως). Στην κατηγορία μαζικής αγοράς, το 68% των αρχικών κατόχων BEV αναφέρει πως το αναμενόμενο χαμηλότερο κόστος λειτουργίας και οι εκπτώσεις φόρου/κίνητρα ήταν οι κύριοι λόγοι αγοράς, ενώ οι επιδόσεις είναι ο πιο συχνά αναφερόμενος λόγος αγοράς (75%) των αρχικών κατόχων premium BEV.
Κατάταξη
Το Rivian R1T κατατάσσεται υψηλότερα συνολικά και στην κατηγορία των premium BEV, με βαθμολογία 794. Το Tesla Model 3 (759) κατατάσσεται στη δεύτερη θέση.
Το MINI Cooper Electric κατατάσσεται υψηλότερα στην κατηγορία BEV μαζικής αγοράς, με βαθμολογία 782. Το Kia EV6 (762) κατατάσσεται στη δεύτερη θέση και η Ford Mustang Mach-E (742) στην τρίτη θέση.
Το πλήθος των προς βράβευση μοντέλων της κατηγορίας premium αυξήθηκε από τέσσερα σε πέντε, σε ετήσια βάση, ενώ τα προς βράβευση μοντέλα μαζικής αγοράς σχεδόν διπλασιάστηκαν (από έξι σε 10). Η ικανοποίηση των κατόχων EV premium είναι κατά μέσο όρο 756, ενώ η ικανοποίηση των ιδιοκτητών EV μαζικής αγοράς ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 730.
Η U.S. Electric Vehicle Experience (EVX) Ownership Study (EVX), στο τρίτο πλέον έτος της, υιοθέτησε αλλαγή μεθοδολογίας για το 2023, περιορίζοντας τον δείκτη ικανοποίησης για να επικεντρωθεί στο πρώτο έτος ιδιοκτησίας. Η συνολική βαθμολογία του δείκτη ιδιοκτησίας EVX μετρά την ικανοποίηση των κατόχων ηλεκτρικών οχημάτων των κατηγοριών premium και μαζικής αγοράς. Η έρευνα του 2023 περιλαμβάνει 10 παράγοντες: ακρίβεια δηλωμένης αυτονομίας μπαταρίας, διαθεσιμότητα δημόσιων σταθμών φόρτισης, αυτονομία μπαταρίας, κόστος ιδιοκτησίας, οδηγική απόλαυση, ευκολία φόρτισης στο σπίτι, εσωτερική και εξωτερική εμφάνιση, τεχνολογικό εξοπλισμό και ασφαλείας, εμπειρία εξυπηρέτησης και ποιότητα και αξιοπιστία οχήματος.
Η έρευνα διεξάγεται σε συνεργασία με την PlugShare, κορυφαία εταιρεία εφαρμογών προγραμμάτων οδήγησης EV και ερευνών. Η έρευνα αυτή θέτει τα πρότυπα συγκριτικής αξιολόγησης ικανοποίησης, βάσει κρίσιμων χαρακτηριστικών που επηρεάζουν τη συνολική εμπειρία χρήσης οχημάτων BEV και PHEV. Στους συμμετέχοντες περιλαμβάνονται 7.073 κάτοχοι BEV και PHEV του 2022 και του 2023. Η έρευνα διεξήχθη μεταξύ Αυγούστου και Δεκεμβρίου 2022.