Δεν υπάρχουν διαθέσιμα δημόσια σημεία φόρτισης ή ανεφοδιασμού για ηλεκτρικά φορτηγά ή υδρογόνου και αερίου, όπως αποκαλύπτουν τα υπάρχοντα δεδομένα.
Συγκεκριμένα, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε στοιχεία σχετικά με τη σοβαρή έλλειψη υποδομής επαναφόρτισης και ανεφοδιασμού κατάλληλης για ηλεκτρικά και άλλα εναλλακτικά κινούμενα φορτηγά (υδρογόνου, CNG, LNG) σε ολόκληρη την ΕΕ.
Η ACEA δημοσιοποίησε τα νέα αυτά στοιχεία ενόψει μιας αποφασιστικής συνάντησης σχετικά με τους πρώτους ευρωπαϊκούς στόχους εκπομπών CO2 για τα φορτηγά, που θα πραγματοποιηθεί αυτή την εβδομάδα μεταξύ αντιπροσώπων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, των 28 εθνικών κυβερνήσεων και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο των “τριμερών” διαπραγματεύσεων.
Η πρώτη “τριμερής” συνεδρίαση μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου πραγματοποιήθηκε στις 8 Ιανουαρίου. Η δεύτερη συνάντηση θα πραγματοποιηθεί αύριο 22 Ιανουαρίου.
Η επίτευξη των φιλόδοξων προτύπων εκπομπών CO2 που προτείνει η ΕΕ, θα είναι δυνατή μόνο με την ταχεία και μαζική υιοθέτηση από την αγορά, μηδενικών και χαμηλών εκπομπών φορτηγών. Παρόλο που σκοπός είναι η σύναψη συμφωνίας για τους νέους στόχους για το CO2 εντός των προσεχών εβδομάδων, η απαιτούμενη υποδομή σχεδόν απουσιάζει σήμερα και δεν υπάρχει σαφές σχέδιο δράσης της ΕΕ για τη μελλοντική της ανάπτυξη.
Σύμφωνα με συντηρητικές εκτιμήσεις, θα χρειαστούν τουλάχιστον 6.000 σημεία φόρτισης μεγάλης ισχύος για ηλεκτρικά φορτηγά (DC> 500 kW) κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων της ΕΕ μέχρι το 2025/2030. Επιπλέον, απαιτούνται άλλα 20.000 “κανονικά” σημεία φόρτισης κατάλληλα για φορτηγά, ανεβάζοντας το σύνολο σε 26.000.
“Αυτό που ξενίζει είναι ότι δεν υπάρχει ούτε ένα δημόσιο σημείο φόρτισης για τα φορτηγά μακρινών αποστάσεων” δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert. “Επιπλέον, δεν υπάρχει ακόμα πρότυπο για τις απαιτούμενες πρίζες μεγάλης ισχύος”.
Παρόλο που δημιουργούνται σημεία φόρτισης για ηλεκτρικά επιβατικά αυτοκίνητα κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, τα βαρέα φορτηγά δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτήν την υποδομή, λόγω της πολύ υψηλότερης απαίτησης σε ενέργεια και ισχύ, καθώς και των πολλών σημείων στάθμευσης που θα χρειαστούν για να φορτίσουν κατά μήκος όλων των μεγάλων διαδρομών στην Ευρώπη.
Ομοίως, οι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου για αυτοκίνητα δεν είναι κατάλληλοι για φορτηγά, δεδομένου ότι η πίεση αποθήκευσης είναι πολύ μικρή για να καλύψει τις ανάγκες των φορτηγών. Περίπου 1.000 σταθμοί υδρογόνου για φορτηγά χρειάζονται έως το 2025/2030, αλλά είναι διαθέσιμοι λιγότεροι από 10 σε ολόκληρη την ΕΕ σήμερα – και κανένας από αυτούς δεν είναι κατάλληλος για φορτηγά μακρινών αποστάσεων.
Ειδικοί δημόσιοι σταθμοί ανεφοδιασμού συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) για φορτηγά, υπάρχουν επί του παρόντος σε ορισμένα κράτη μέλη της ΕΕ, αλλά η κατανομή τους εξακολουθεί να είναι πολύ ανομοιόμορφη σε ολόκληρη την Ευρώπη και ο αριθμός τους παραμένει χαμηλός.
“Οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής πρέπει να γνωρίζουν αυτή την ανησυχητική κατάσταση όταν θα εγκρίνουν τους μελλοντικούς στόχους CO2 για τα φορτηγά, καθώς αυτοί εξαρτώνται από τη μαζική αύξηση των πωλήσεων εναλλακτικών φορτηγών”, προειδοποίησε ο κ. Jonnaert. “Οι στόχοι θα πρέπει να καθοριστούν αναλόγως – και πρέπει να συνοδεύονται από ένα σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη υποδομών ειδικών για φορτηγά σε ολόκληρη την ΕΕ. Δεν μπορεί να αναμένεται από τους πελάτες να επενδύσουν σε φορτηγά εναλλακτικής ισχύος, εάν δεν έχουν τη δυνατότητα να τα επαναφορτίζουν ή να τα ανεφοδιάζουν”.
Ο κ. Jonnaert δήλωσε: “Η ACEA υποστηρίζει πλήρως μια συμφωνία για τα νέα πρότυπα CO2 για φορτηγά, αλλά παροτρύνουμε τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων να διασφαλίσουν ότι οι στόχοι αυτοί θα είναι εφικτοί στην πράξη”.
Γράφημα: ACEA