Εξαιρετικά απογοητευμένη, δηλώνει σε ανακοίνωσή της, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) από την απόφαση των κρατών μελών της ΕΕ να υποστηρίξουν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έγκριση οριστικών μέτρων που θα συνεχίσουν να περιορίζουν τις εισαγωγές χάλυβα. Τα μέτρα αυτά δεν λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες του συνόλου των χρηστών χάλυβα, όπως ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προμηθεύονται σχεδόν το σύνολο του χάλυβα (περίπου 94%) από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Συνεπώς, τα μέλη της ACEA ανησυχούν ιδιαίτερα για τον αντίκτυπο που θα έχει η επέκταση των μέτρων διασφάλισης, τουλάχιστον μέχρι τον Ιούλιο του 2021, στην πρόσβαση στον ευρωπαϊκό χάλυβα και τις πληθωριστικές επιπτώσεις που θα προκύψουν στις τιμές της ευρωπαϊκής αγοράς.
Το κόστος των ποιοτήτων χάλυβα για αυτοκίνητα είναι σταθερά υψηλό για αρκετά χρόνια και οι χρόνοι παράδοσης έχουν επιμηκυνθεί σημαντικά. Εν τω μεταξύ, μέσω της ενοποίησης της ευρωπαϊκής χαλυβουργίας, η ομάδα παραγωγών της ΕΕ γίνεται ολοένα και μικρότερη και η περιορισμένη ποσότητα για χάλυβα αυτοκινητοβιομηχανίας γίνεται ακόμα πιο σφικτή.
Στις 16 Ιανουαρίου του 2019, τα 28 κράτη μέλη υποστήριξαν την πρόταση της Επιτροπής να επιβάλει δασμό 25% στις εισαγωγές πέραν ορισμένων ορίων, βάσει του μέσου όρου των εισαγωγών κατά τα τρία τελευταία έτη. Η Επιτροπή θεωρεί ότι μέρος της πρότασής της αναφέρεται ειδικά στην αυτοκινητοβιομηχανία, δεδομένου ότι χορηγεί ξεχωριστή ποσόστωση σε ορισμένα προϊόντα χάλυβα που χρησιμοποιούνται κυρίως (αλλά όχι αποκλειστικά) στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ωστόσο, το γεγονός ότι και άλλοι κλάδοι θα ανταγωνίζονται για αυτή την ποσόστωση, θα μειώσει τη χρησιμότητά της για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Τέλος, αυτή η ειδική ποσόστωση δεν αντιμετωπίζει τις δύο βασικές ανησυχίες του κλάδου: τον πληθωριστικό αντίκτυπο που θα έχει αυτή η διασφάλιση στις τιμές του χάλυβα της ΕΕ και την περιορισμένη ικανότητα των παραγωγών της ΕΕ να καλύψουν τις παραγγελίες.
Τα τελευταία επίσημα στοιχεία για το 2018, που παρέχονται από το Υπουργείο Εμπορίου των Ηνωμένων Πολιτειών, αναφέρουν μια σχετικά μικρή μείωση κατά περίπου -10% στις εισαγωγές χάλυβα στις ΗΠΑ. Αυτό οφείλεται κυρίως στην πολύ υψηλή τιμή αυτής της πρώτης ύλης στις ΗΠΑ, η οποία υπερβαίνει κατά κανόνα τις τιμές της παγκόσμιας αγοράς κατά περισσότερο από 30%. Ως εκ τούτου, υπάρχει περιορισμένη δυνατότητα εκτροπής του εμπορίου προς την ΕΕ – σίγουρα πολύ κάτω από οποιοδήποτε επίπεδο που θα μπορούσε να προκαλέσει “σοβαρό τραυματισμό” στους παραγωγούς χάλυβα της ΕΕ.
“Αυτά τα μέτρα προστασίας αποτελούν πραγματικό κίνδυνο για την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων”, δήλωσε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA Erik Jonnaert. “Αυτό συμβαίνει επίσης σε μια εποχή κατά την οποία ο κλάδος μας πρέπει ήδη να αντιμετωπίσει σημαντικές εμπορικές προκλήσεις: τον κίνδυνο δασμών στις εισαγωγές οχημάτων και εξαρτημάτων στις ΗΠΑ, την πτώση στην κινεζική αγορά, για να μην αναφέρουμε την προοπτική ενός Brexit χωρίς συμφωνία”.