Ενδιαφέρον παρουσιάζει η πορεία των μαρκών το 2021 στην ευρωπαϊκή αγορά, μια χρονιά κατά την οποία οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ μειώθηκαν κατά 2,4% σε 9,7 εκατομμύρια μονάδες, παρά τη χαμηλή βάση σύγκρισης του 2020.
Εξετάζοντας συνολικά τις χώρες της Ε.Ε., της ΕΖΕΣ και το Ηνωμένο Βασίλειο, η πτώση είναι ελαφρύτερη (-1,5%), σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA, και ο όγκος των ταξινομήσεων ανέρχεται στις 11.774.885 μονάδες έναντι 11.958.116 μονάδων το 2020 και 15.782.827 το 2019. Η αγορά το 2021 υποχώρησε κατά 25,4% σε σχέση με το 2019 και κατά 13,5% σε σχέση με το 2011, όταν ταξινομήθηκαν 13.608.305 μονάδες.
Στο διάγραμμα που παρουσιάζουμε μπορείτε να δείτε τον όγκο των συνολικών ταξινομήσεων ανά έτος την τελευταία δεκαετία, όπου καταδεικνύεται σαφώς το αποτέλεσμα της επίδρασης των δύο σημαντικών παραγόντων που ταλάνισαν την προηγούμενη χρονιά: Αφενός του κορωνοϊού και αφετέρου της έλλειψης ημιαγωγών που περιόρισε την παραγωγή αυτοκινήτων, παρά τη ζήτηση.
Η εικόνα των ομίλων
Οι όμιλοι που δεν επηρεάστηκαν ιδιαίτερα από την έλλειψη καταγράφοντας ισχυρή ανάπτυξη ήταν οι Hyundai (Hyundai – Kia +21,1%) που αύξησε το μερίδιό του κατά 1,8 μονάδες και Toyota (Toyota – Lexus + 9,6%) με αύξηση μεριδίου 0,2 μονάδες. Στους κερδισμένους από πλευράς όγκου και ο όμιλος BMW (BMW – MINI + 1,3%) με ελαφρά υποχώρηση του μεριδίου του κατά 0,1 μονάδα, η Volvo (+1,1%) με αύξηση μεριδίου 0,1 μονάδα και η Mazda (+4%) με υποχώρηση του μεριδίου της με 0,3 μονάδες.
Όλοι οι υπόλοιποι κατέγραψαν μικρότερες ή μεγαλύτερες απώλειες. Το Volkswagen Group (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra, Porsche, Bentley, Lamborghini και Bugatti), ο μεγαλύτερος όμιλος της ευρωπαϊκής αγοράς από πλευράς όγκου, με 2.944.117 μονάδες και 25% μερίδιο αγοράς, έχασε 0,6 μονάδες από το μερίδιό του ενώ ο όγκος του υποχώρησε κατά 3,7%.
Η Stellantis, ο δεύτερος μεγαλύτερος όμιλος της αγοράς (Peugeot, Opel/Vauxhall, Fiat, Abarth, Citroen, Jeep, Lancia/Chrysler, DS, Alfa Romeo, Dodge, Maserati και RAM) με 20,2% της αγοράς διατήρησε το μερίδιό του στο ίδιο επίπεδο αλλά υποχώρησε κατά 1,6% από πλευράς όγκου.
Στην τρίτη θέση των ομίλων, με μερίδιο 9,3% το Renault Group (Renault, Dacia, Alpine και Lada) μείωσε το μερίδιό του κατά 1 μονάδα ενώ ο όγκος του υποχώρησε κατά 10,9%.
Με μερίδιο 5,8% υποχώρησε κατά 0,6 της μονάδας και το μερίδιο της Daimler (Mercedes και Smart) το 2021, που με 678.574 μονάδες κατέγραψε 11% πτώση του όγκου της.
Η Ford με 4,4% της αγοράς είδε το μερίδιό της να πέφτει κατά 1 μονάδα και τον όγκο της (523.970 μονάδες) να υποχωρεί κατά 19,2%.
Το μερίδιο αγοράς της Nissan 2,1% υποχώρησε κατά 0,3 της μονάδας και ο όγκος της (249.232 μονάδες) κατά 14,2%.
Στους χαμένους της χρονιάς και ο όμιλος Jaguar Land Rover με μερίδιο 1,3% το οποίο παρέμεινε αμετάβλητο αλλά με 6% μείωση του όγκου πωλήσεων της (149.784 μονάδες).
Τη μεγαλύτερη πτώση κατέγραψε η Mitsubishi (-29,1%) με μερίδιο αγοράς 0,6%. Αντίστοιχο και το μερίδιο της Honda με πτώση του όγκου της κατά 15,3%.
Οι μάρκες ξεχωριστά
Από πλευράς μαρκών η κατάταξη το 2021 και τα μερίδια αγοράς στις 10 κορυφαίες θέσεις έχουν ως εξής: 1η η Volkswagen με 10,8%, 2η η Peugeot με 6,2%, 3η η Toyota με 6,1%, 4η η Renault με 5,8%, 5η η BMW με 5,8%, 6η η Mercedes με 5,5%, 7η η Audi με 5,1%, 8η η Skoda με 5%, 9η η Hyundai με 4,4% και 10η η Ford με 4,4% της αγοράς.
Στις επόμενες θέσεις ακολουθούν κατά σειρά κατάταξης και μερίδιο αγοράς οι Kia 4,3%, Opel/Vauxhall 4,1%, Fiat/Abarth 4%, Citroen 3,8%, Dacia 3,5%, Seat/Cupra 3,4%, Volvo 2,5%, Nissan 2,1%, Mini 1,5%, Mazda 1,3%, Jeep 1,1%, Land Rover 0,9%, Porsche 0,7%, Mitsubishi 0,6%, Honda 0,6%, Lancia/Chrysler 0,4%, DS 0,4%, Lexus 0,4%, Smart 0,3%, Jaguar 0,3% και Alfa Romeo 0,2%.
Η μάρκα Hyundai πούλησε 515.886 μονάδες στην Ευρώπη το 2021, καταγράφοντας την 3η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση πωλήσεων στην περιοχή (21,6%) έναντι όλων των άλλων μαρκών σε σχέση με το 2020
Στις κερδισμένες από πλευράς πωλήσεων μάρκες περιλαμβάνονται κατά σειρά ποσοστιαίας αύξησης οι Alpine, με 83.6% αλλά εξαιρετικά χαμηλό όγκο (2.438 μονάδες), η Smart με 31,3% (35.626 μονάδες), η Hyundai, όπως αναφέραμε ήδη, ακολουθούμενη από τη δεύτερη μάρκα του ομίλου της, την Kia με 20,6% (502.677 μονάδες), η Toyota με 10,2% (712.574 μονάδες) οι Seat/Cupra με 6,8% (400.155 μονάδες), η Porsche με 5,9% (77.844 μονάδες), η Jeep με 4,1% (128.968 μονάδες), η Mazda με 4% (155.434 μονάδες), η Mini με 1,7% (175.867 μονάδες), η Lancia/Chrysler με 1,5% (43.725 μονάδες), η Dacia με 1,3% (410.788), η Lexus 1.3% (47.604 μονάδες), η BMW 1,2% (682.895 μονάδες), η Volvo 1,1% (289.301) και η Opel/Vauxhall με 0,1% (486.503 μονάδες).
Θα πρέπει να σημειώσουμε πως η ACEA παρουσιάζει τα στοιχεία μόνο για τις μάρκες των μελών της, δηλαδή των αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν ευρωπαϊκή παραγωγή. Έτσι, καταγράφει μεν στα συνολικά μεγέθη των ταξινομήσεων της Tesla και της Suzuki αλλά δεν περιλαμβάνει στοιχεία τους ανά μάρκα και ανά χώρα.
Λίνα Τσαγκαράκη