Δεδομένης της ιδιαίτερης σημασίας του πακέτου για το κλίμα «Fit for 55» της ΕΕ για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και των εκατομμυρίων εργαζομένων που απασχολεί, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι πρόθυμη να μελετήσει λεπτομερώς τις προτάσεις που ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεσμεύονται να μηδενίσουν τις εκπομπές. Όλα τα μέλη της ACEA υποστηρίζουν τον στόχο για ουδέτερο κλίμα έως το 2050 και επενδύουν δισεκατομμύρια ευρώ σε καινοτόμες και βιώσιμες τεχνολογίες. Ωστόσο, η απαγόρευση μιας τεχνολογίας δεν αποτελεί ορθολογικό βήμα προόδου σε αυτό το στάδιο – ειδικά όταν η Ευρώπη εξακολουθεί να αγωνίζεται να θέσει σε εφαρμογή τις κατάλληλες συνθήκες θέσπισης οχημάτων εναλλακτικής ισχύος.

Ο Oliver Zipse, Πρόεδρος της ACEA και CEO της BMW, δήλωσε για την στρατηγική Fit for 55: “Οι φιλόδοξοι κλιματικοί στόχοι απαιτούν δέσμευση όλων των εμπλεκομένων μερών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέστησε σήμερα απολύτως σαφές πως η Πράσινη Συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί μόνον με υποχρεωτικούς στόχους αύξησης της υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού για όλα τα κράτη μέλη”.

“Αυτό είναι απαραίτητο για τη φόρτιση των εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων που οι ευρωπαίοι κατασκευαστές θα λανσάρουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια και για την επίτευξη πρωτόγνωρης μείωσης εκπομπών CO2 στον τομέα των μεταφορών”, δήλωσε ο κ. Zipse.

Ο προτεινόμενος στόχος μείωσης CO2 για αυτοκίνητα στο 55% έως το 2030 (βάσει επιπέδων 2021) είναι πολύ απαιτητικός και σίγουρα απαιτεί αντίστοιχη δέσμευση όλων των κρατών μελών για δημιουργία της αναγκαίας υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού. Επιπλέον, ο νέος στόχος CO2 θα επιταχύνει σημαντικά τον διαρθρωτικό μετασχηματισμό της αλυσίδας αξίας αυτοκινήτου, απαιτώντας προσεκτική διαχείριση για ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στην οικονομία και τις θέσεις εργασίας του κλάδου.

“Η πρόταση για ακόμη μεγαλύτερη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030 απαιτεί τεράστια αύξηση ζήτησης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων σε σύντομο χρονικό διάστημα”, επισήμανε ο κ. Zipse. “Χωρίς ιδιαίτερες προσπάθειες εκ μέρους όλων των ενδιαφερομένων μερών – συμπεριλαμβανομένων των κρατών μελών και όλων των εμπλεκόμενων κλάδων – ο προτεινόμενος στόχος απλώς δεν είναι βιώσιμος”.

Όλες οι επιλογές – συμπεριλαμβανομένων των οχημάτων κινητήρων εσωτερικής καύσης υψηλής απόδοσης, υβριδικών, ηλεκτρικών μπαταρίας και υδρογόνου – πρέπει να διαδραματίσουν το ρόλο τους στη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα, ειδικά καθώς προσπαθούμε να μειώσουμε το αποτύπωμα άνθρακα ολόκληρου του στόλου οχημάτων που κυκλοφορούν και όχι μόνον των νέων οχημάτων. Δεν είναι ο κινητήρας εσωτερικής καύσης επιζήμιος για το περιβάλλον, αλλά τα ορυκτά καύσιμα. Χωρίς τη διαθεσιμότητα ανανεώσιμων καυσίμων, ο στόχος 100% μείωσης το 2035 αποτελεί ουσιαστικά απαγόρευση του κινητήρα εσωτερικής καύσης.

“Στο πλαίσιο των προτεινόμενων τεχνολογικών περιορισμών από το 2035 και μετά, καλούμε όλα τα θεσμικά όργανα της ΕΕ να επικεντρωθούν στην καινοτομία αντί της επιβολής ή της ουσιαστικής απαγόρευσης συγκεκριμένης τεχνολογίας”, υπογράμμισε ο κ. Zipse.

Η ACEA παρατήρησε με ικανοποίηση πως το πακέτο περιλαμβάνει δεσμευτικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομής φόρτισης και ανεφοδιασμού, καλύπτοντας τις απαιτήσεις όλων των τύπων οχημάτων – όχι μόνο των αυτοκινήτων, αλλά και των βαν και των βαρέων οχημάτων.

Ωστόσο, από πρώτη άποψη, η ACEA ανησυχεί ιδιαίτερα για το γεγονός πως οι στόχοι υπολείπονται των απαιτούμενων, με ανησυχητική αναφορά σε μόλις 3,5 εκατομμύρια σημεία φόρτισης έως το 2030. Σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς της Επιτροπής, η περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 αυτοκινήτων σε -50 % το 2030 θα απαιτούσε περίπου 6 εκατομμύρια δημόσια σημεία φόρτισης.

Καθώς η πρόταση εισήγαγε νέα στοιχεία για τους στόχους, τα μέλη της ACEA χρειάζονται χρόνο για να δουν τι σημαίνει όλο αυτό συγκεκριμένα όσον αφορά στον αριθμό των σημείων φόρτισης και ανεφοδιασμού που θα διατίθενται στους οδηγούς σε ολόκληρη την ΕΕ, καθώς και το επίπεδο ισχύος τους (διασφαλίζοντας την ύπαρξη επαρκών φορτιστές υψηλής ισχύος για φορτηγά).

Η επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS) στα καύσιμα οδικών μεταφορών είναι επίσης ευπρόσδεκτη, καθώς θα συμβάλει σε σαφή τιμή του άνθρακα, ενθαρρύνοντας έτσι τη χρήση καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών άνθρακα. Εάν τεθεί σωστό κανονιστικό πλαίσιο, θα μπορούσαν τα οχήματα μηδενικών εκπομπών να καταστούν ανταγωνιστικά και ελκυστικά για τους πελάτες μας.

Προσβλέποντας στις προσεχείς διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα 27 κράτη μέλη, η ACEA πιστεύει πως θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί ο συντονισμός όλων αυτών των διαφορετικών τμημάτων του ψηφιδωτού «Fit for 55» και να υπάρξει ένα συνεκτικό υποστηρικτικό πλαίσιο.

“Επομένως θα χρειαστεί στιβαρός πολιτικός συντονισμός για την επίτευξη του τελικού στόχου αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής με τον αποτελεσματικότερο τρόπο – διατηρώντας παράλληλα την κινητικότητα σε προσιτές τιμές για όλους τους Ευρωπαίους και διαφυλάσσοντας τις θέσεις εργασίας της αυτοκινητοβιομηχανίας”, δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema. “Οι αρμόδιοι χάραξης πολιτικής έχουν την ιστορική ευκαιρία να το πράξουν σωστά.”

Φωτογραφία: ACEA

Προηγούμενο άρθροH Transport & Environment για τη στρατηγική Fit for 55
Επόμενο άρθροΗ στρατηγική New Auto του Volkswagen Group