Η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει παγκοσμίως μια νέα πρόκληση: την έλλειψη ημιαγωγών και microchips κρίσιμων για την παραγωγή των σύγχρονων οχημάτων.
Εταιρείες του κλάδου εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους, ανακοινώνουν μείωση της παραγωγής και ζητούν μέτρα ενίσχυσής της: Volkswagen, Stellantis, Nissan, Honda, Ford, General Motors, Toyota. Και άλλες, όπως η Volvo, κρούουν απλώς τον κώδωνα του κινδύνου.
Η έλλειψη προφανώς προέρχεται από τη μείωση της ζήτησης που σημειώθηκε πέρυσι στην αυτοκινητοβιομηχανία αλλά και την περικοπή της παραγωγής, καθώς και την αυξημένη ταυτόχρονα ζήτηση για smartphone, tablet και συσκευές παιχνιδιών, που επέφεραν οι περιορισμοί λόγω της πανδημίας. Έτσι, οι κατασκευαστές μικροκυκλωμάτων διοχέτευσαν την παραγωγή τους στις τεχνολογικές εταιρείες που κατασκευάζουν ηλεκτρονικές συσκευές και τώρα που η ζήτηση στην αυτοκινητοβιομηχανία αναζωπυρώνεται, η παραγωγή της διακυβεύεται από ένα νέο εμπόδιο που ορθώνεται μπροστά της.
Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία επιζητεί την ανεξαρτητοποίησή της
Δύο είναι τα θέματα που προκύπτουν, όπως φαίνεται από τις δηλώσεις εκπροσώπων της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Το ένα είναι η αποκατάσταση της ισορροπίας προσφοράς-ζήτησης. Η δυναμικότητα παραγωγής των microchips δεν μπορεί να αυξηθεί ιδιαίτερα από τη μια μέρα στην άλλη και ακόμα και αν συνέβαινε αυτό, οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές -και εδώ είναι το δεύτερο θέμα- είναι κατά πολύ εξαρτημένοι από τους Ασιάτες και Αμερικανούς προμηθευτές τους. Έτσι, επιζητούν την ανεξαρτητοποίηση.
Ήδη ο πρόεδρος της ACEA και επικεφαλής της BMW, Oliver Zipse, αναφέρθηκε στην ανάγκη μιας ρεαλιστικής ευρωπαϊκής στρατηγικής πρόσβασης στις προμήθειες και στις πρώτες ύλες που είναι απαραίτητες για τα υπερσύγχρονα οχήματα. Το μέλος του Δ.Σ του VW Group, Markus Duesmann, δήλωσε πως “θα θέλαμε να έχουμε ισχυρούς chipmakers, τουλάχιστον ισοδύναμους με της Ασίας και των Ηνωμένων Πολιτειών”.
Νέα πρόκληση για την Αυτοκινητοβιομηχανία – Νέα ευκαιρία για την Ελλάδα
Έτσι, φαίνεται πως η Ευρώπη -στο πλαίσιο υλοποίησης της πράσινης συμφωνίας και της ψηφιακής μετάβασης, καθώς και της νέας βιομηχανικής της στρατηγικής εξετάζει την υποστήριξη της τοπικής παραγωγής τεχνολογικού υλικού, συμπεριλαμβανομένων επεξεργαστών και ημιαγωγών, μέσω ενός IPCEI (Σημαντικό Έργο Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος), με στοχευμένη ενίσχυση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε επενδύσεις έως και 50 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, άλλη μια πρόκληση μένει να απαντηθεί, που ίσως και να κρύβει μια ευκαιρία για τη χώρα μας, η οποία είναι απούσα από το IPCEI, που δημιουργήθηκε το 2018, για τη μικροηλεκτρονική. Αναμένεται η σχετική Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος από το Υπουργείο Ανάπτυξης.
Λίνα Τσαγκαράκη
Φωτογραφία: Audi