14 LCV διακρίνονται από το Euro NCAP βάσει νέων κριτηρίων που δίνουν προτεραιότητα στα συστήματα αποφυγής σύγκρουσης και υποστήριξης οδηγού. 19 επαγγελματικά βαν, που κάλυψαν το 98% των ευρωπαϊκών πωλήσεων πέρυσι, δοκιμάστηκαν βάσει των πρωτοκόλλων Euro NCAP 2018 Safety Assist, που περιλαμβάνουν AEB, Διατήρηση Λωρίδας, Έλεγχο Ταχύτητας και Έλεγχο Κατάστασης Επιβατών.
Οι νέες βαθμολογίες ενθαρρύνουν την ευρύτερη εγκατάσταση του ADAS στα επαγγελματικά βαν, δείχνουν τις διαφορές των μοντέλων στην απόδοση συστημάτων και θα βοηθήσουν τους διαχειριστές στόλου και τους επιχειρηματίες να κάνουν ασφαλέστερες επιλογές. Προς όφελος των οδηγών επαγγελματικών βαν και όλων των χρηστών του οδικού δικτύου, ο Euro NCAP απαιτεί:
- Τυποποίηση του εξοπλισμού ασφαλείας των επαγγελματικών βαν πριν από τον Γενικό Κανονισμό Ασφαλείας, ο οποίος θα αργήσει ακόμα μερικά χρόνια
- Καλύτερη απόδοση προηγμένων συστημάτων υποστήριξης οδηγού (ADAS) στα επαγγελματικά βαν, όμοια με την τελευταία τεχνολογία των επιβατικών αυτοκινήτων
- Οι διαχειριστές στόλου να αναλάβουν την ευθύνη ασφάλειας των οδηγών τους και να απαιτούν υψηλή απόδοση βάσει του νέου συστήματος κατάταξης Euro NCAP κατά την αγορά
- Μεγαλύτερη σαφήνεια εκ μέρους των κατασκευαστών βαν στους ιστότοπους και στο μάρκετινγκ για τον εξοπλισμό ασφαλείας που διατίθεται στα οχήματά τους.
Η χρήση επαγγελματικών βαν ουδέποτε υπήρξε μεγαλύτερη ή προφανέστερη. Η πανδημία και η αναπτυσσόμενη οικονομία παραμονής στο σπίτι επέφεραν σημαντική αύξηση της ζήτησης οχημάτων παράδοσης. Η ευελιξία που προσφέρουν τα επαγγελματικά βαν τα καθιστά πρώτη επιλογή πολλών επιχειρήσεων.
Ωστόσο, όπως επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας του Euro NCAP, Michiel van Ratingen, «Τα επαγγελματικά βαν είναι ογκώδη και βαριά σε σύγκριση με τα επιβατικά αυτοκίνητα, οπότε, σε περίπτωση σύγκρουσης, μπορεί να προκαλέσουν μεγάλη ζημιά και σοβαρούς τραυματισμούς. Υπάρχουν πλέον ενεργά συστήματα ασφαλείας που μπορούν να μειώσουν σημαντικά την πιθανότητα σύγκρουσης με άλλα αυτοκίνητα ή με πεζούς και ποδηλάτες. Αυτές οι τεχνολογίες είναι ήδη πολύ διαδεδομένες στα επιβατικά αυτοκίνητα, αλλά πολύ λιγότερο στα βαν. Δεδομένων των εκατομμυρίων βαν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, η αύξηση των ενεργών συστημάτων ασφαλείας στα επαγγελματικά οχήματα αποτελεί το κλειδί για τη βελτίωση της ασφάλειας όλων των χρηστών του οδικού δικτύου».
Ο τύπος επαγγελματικών οχημάτων που δοκιμάστηκαν από το Euro NCAP σχεδιάστηκαν για τη μεταφορά αγαθών ή εξοπλισμού και ζυγίζουν λιγότερο από 3,5 τόνους (κατηγορία N1). Είναι επίσης γνωστά ως Ελαφρά Επαγγελματικά Οχήματα (LCV) και αναπτύχθηκε ένα απλό σύστημα αξιολόγησης και σύγκρισης επιδόσεων των συστημάτων ασφαλείας τους. Τα συστήματα υποστήριξης οδηγού που δοκιμάστηκαν ήταν η αυτόνομη πέδηση έκτακτης ανάγκης (AEB), με ξεχωριστές δοκιμές ως προς την απόκριση του συστήματος έναντι άλλων οχημάτων, πεζών και ποδηλατών, η διατήρηση λωρίδας, που συμβάλλει στην αποφυγή εκτροπής του οχήματος, ο έλεγχος ταχύτητας, που βοηθά τον οδηγό να διατηρήσει ασφαλή ταχύτητα, ανάλογη του δρόμου στον οποίο κινείται το όχημα και ο έλεγχος κατάστασης επιβατών, που μπορεί να ανιχνεύσει εάν οι επιβάτες του βαν φορούν τις ζώνες ασφαλείας τους και είναι σε θέση να οδηγήσουν. Δόθηκε μια συνολική βαθμολογία στα οχήματα που δοκιμάστηκαν, βάσει της οποίας προέκυψε η κατάταξή τους.
Τρία από τα 19 μοντέλα LCV που δοκίμασε ο Euro NCAP έλαβαν χρυσή διάκριση
Σε αυτήν τη σειρά δοκιμών, τα καλύτερα μοντέλα, Ford Transit, Mercedes–Benz Vito και VW Transporter, αναγνωρίστηκαν με τη Χρυσή διάκριση. Τα Ford Transit Custom, Mercedes–Benz Sprinter, Opel/Vauxhall Vivaro, Peugeot Expert και VW Crafter απέσπασαν την Αργυρή διάκριση. Έξι ακόμα βαν αναγνωρίστηκαν με τη Χάλκινη διάκριση: τα Citroën Jumperκαι Jumpy, FIAT Ducato, Iveco Daily, Peugeot Boxer και το Toyota PROACE. Στο κάτω μέρος της κατάταξης είναι τα FIAT Talento, Opel/Vauxhall Movano, Nissan NV400, Renault Master και Renault Trafic. Τα τελευταία δεν συνιστώνται λόγω έλλειψης συστημάτων ασφαλείας.
Όσον αφορά στην εγκατάσταση τεχνολογιών ασφάλειας, υπάρχουν τοπικές διαφορές: τα συστήματα που είναι στάνταρ σε μια χώρα μπορεί να είναι προαιρετικά σε κάποια άλλη. Και οχήματα που είναι πανομοιότυπα και φέρουν διαφορετικό σήμα στο εμπρόσθιο μέρος, διαφέρουν ως προς την ασφάλεια που προσφέρουν: Το AEB είναι προαιρετικό στο Renault Master, αλλά δεν διατίθεται στο Nissan NV-400, το οποίο παράγεται στην ίδια γραμμή παραγωγής.
Ο Michiel van Ratingen, δήλωσε, «Το πρώτο πράγμα που μας έκανε εντύπωση ήταν το πόσο φτωχά εξοπλισμένα σε συστήματα ασφαλείας είναι γενικά τα οχήματα αυτής της κατηγορίας. Η τεχνολογία που είναι πλέον στάνταρ στα επιβατικά αυτοκίνητα αποτελεί, σχεδόν χωρίς εξαίρεση, προαιρετική επιλογή στα βαν. Και όχι μόνον αυτό. Υπάρχει τεράστια έλλειψη διαφάνειας σχετικά με το τι είναι διαθέσιμο σε διάφορες χώρες και τη χρησιμότητα των συστημάτων. Οι κατασκευαστές δεν διευκολύνουν όντως τους πελάτες να επιλέξουν αυτά τα προαιρετικά συστήματα και δυσκολευτήκαμε πολύ να εντοπίσουμε βαν εξοπλισμένα με τα συστήματα που επιθυμούσαμε να δοκιμάσουμε. Έτσι, τα αποτελέσματα που βλέπετε αντικατοπτρίζουν ό, τι καλύτερο παρέχουν τα βαν στο δρόμο. Κατά πάσα πιθανότητα, κυκλοφορούν πολύ λίγα βαν τόσο καλά εξοπλισμένα όσο αυτά που δοκιμάσαμε και αυτό αποτελεί μέρος της επισήμανσής μας: οι κατασκευαστές πρέπει να προσέξουν περισσότερο την ασφάλεια αυτής της κατηγορίας και οι αγοραστές στόλου πρέπει να επιμείνουν στις επιλογές ασφαλείας για την καλύτερη προστασία των οδηγών τους και όλων των χρηστών του οδικού δικτύου. Θέλουμε στάνταρ τεχνολογία ασφαλείας καλών επιδόσεων σε αυτήν την κατηγορία. Οι βραβευμένες με Χρυσό εταιρείες Ford, Mercedes-Benz και VW δείχνουν το δρόμο».
Φωτογραφίες: Euro NCAP