Υπό το φως της μεγάλης οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία λόγω του COVID-19, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) αναθεώρησε ριζικά την πρόβλεψή της για πτώση 25% περίπου στις ταξινομήσεις επιβατικών αυτοκινήτων το 2020.
Αυτό σημαίνει ουσιαστικά ότι η ACEA αναμένει πως οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα μειωθούν περισσότερο από 3 εκατομμύρια -σε σχέση με τα 12,8 εκατομμύρια μονάδες το 2019- στα περίπου 9,6 εκατομμύρια μονάδες φέτος.
Μετά τα πρώτα κύματα της κρίσης από τα μέσα Μαρτίου έως τον Μάιο, η αγορά της ΕΕ συρρικνώθηκε μέχρι τώρα κατά 41,5%. Αυτή η κατάσταση αναμένεται να αμβλυνθεί σε κάποιο βαθμό τους επόμενους μήνες, καθώς θα αρθούν τα μέτρα κλεισίματος και περιορισμών σε ολόκληρη την περιοχή.
Παρ ‘όλα αυτά, όσον αφορά στους όγκους, οι προβλέψεις της ACEA για το 2020 αντιπροσωπεύουν τον χαμηλότερο αριθμό πωλήσεων νέων αυτοκινήτων από το 2013, όταν ο κλάδος βίωσε έξι συνεχόμενα πτωτικά έτη στον απόηχο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης 2008-2009. Ως προς την ποσοστιαία αλλαγή, η ζοφερή προοπτική αντιπροσωπεύει την πιο απότομη πτώση που παρατηρήθηκε ποτέ στον ευρωπαϊκό τομέα αυτοκινήτου.
“Η ACEA διατηρεί την ελπίδα ότι αυτό το δραματικό σενάριο μπορεί να μετριαστεί μέσω γρήγορων και στιβαρών μέτρων από την ΕΕ και τις εθνικές κυβερνήσεις”, δήλωσε ο Γενικός Διευθυντής της, Eric-Mark Huitema.
“Δεδομένης της άνευ προηγουμένου κατάρρευσης των πωλήσεων, απαιτούνται επειγόντως κίνητρα αγοράς και διαδικασίες απόσυρσης σε ολόκληρη την ΕΕ για να δημιουργηθεί η απαιτούμενη ζήτηση για νέα αυτοκίνητα. Προς το συμφέρον του κλάδου μας και της ευρύτερης οικονομίας της ΕΕ, ζητούμε την απαραίτητη πολιτική και οικονομική υποστήριξη – τόσο σε επίπεδο ΕΕ, όσο και σε επίπεδο κρατών μελών – προκειμένου να περιοριστεί η ζημία στην παραγωγή και την απασχόληση τους επόμενους μήνες”.
Τον Μάιο οι τέσσερις ενώσεις του κλάδου αυτοκινήτων της Ευρώπης (ACEA, CECRA, CLEPA και ETRMA) δημοσιοποίησαν ένα σχέδιο δράσης 25 σημείων για να εξασφαλιστεί μια ισχυρή επανεκκίνηση τόσο του κλάδου όσο και της ευρωπαϊκής οικονομίας γενικότερα.
Να σημειωθεί ότι τον Ιανουάριο του 2020, η ACEA είχε προβλέψει πτώση 2% στις ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων για φέτος. Η μεταβολή των πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ κατά την τελευταία δεκαετία έχει ως εξής: -5,6% το 2010, -1,6% το 2011, -8,2% το 2012, -1,4% το 2013, + 5,6% το 2014, + 9,3% το 2015, + 6,8% το 2016, + 3,4% το 2017, + 0,2% το 2018 και + 1,2% το 2019.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της ΕΕ απασχολεί 13,8 εκατομμύρια ευρωπαίους (άμεσα και έμμεσα), αντιπροσωπεύοντας το 6,1% όλων των θέσεων εργασίας στην ΕΕ. Το 11,4% των θέσεων εργασίας στη μεταποίηση στην ΕΕ – περίπου 3,5 εκατομμύρια – ανήκουν στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα οχήματα με κινητήρα αντιπροσωπεύουν φόρους 440,4 δισ. ευρώ στις κύριες ευρωπαϊκές αγορές. Η αυτοκινητοβιομηχανία δημιουργεί εμπορικό πλεόνασμα 84,4 δισ. ευρώ για την ΕΕ. Ο κύκλος εργασιών του κλάδου αυτοκινήτου αντιπροσωπεύει πάνω από το 7% του ΑΕΠ της ΕΕ. Με επενδύσεις 57,4 δισ. ευρώ ετησίως στην Ε&Α, ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής καινοτομίας στην Ευρώπη, αντιπροσωπεύοντας το 28% των συνολικών δαπανών της.