Το τμήμα αυτόνομων οχημάτων της GM, Cruise, δοκιμάζει εδώ και καιρό αυτόνομα αυτοκίνητα, αλλά τώρα ξεκινά την πρώτη του δραστηριότητα χωρίς οδηγό ασφαλείας, το Cruise Origin. Επιπλέον, το ειδικά σχεδιασμένο λεωφορείο του δεν διαθέτει καν τιμόνι.
Μέχρι τώρα, οι περισσότερες οδικές δοκιμές αυτόνομων οχημάτων γίνονται με οδηγούς ασφαλείας που μπορούν να αναλάβουν τον έλεγχο σε περίπτωση που οι υπολογιστές δεν ανταποκριθούν ή δεν λειτουργήσουν με ασφάλεια. Το Cruise Origin, όμως, θα είναι διαφορετικό.
Για ridehailing
Το Cruise Origin, το οποίο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Honda, έχει σχεδιαστεί ως αυτόνομο λεωφορείο που θα εξυπηρετεί καθιερωμένους φορείς ridehailing, όπως η Uber και η Lyft. Ωστόσο, δεν ανακοινώθηκε ο ακριβής χρόνος έναρξης.
Ο Dan Amman, CEO της Cruise, δήλωσε στον Τύπο πως οι δοκιμές των λεωφορείων θα διεξαχθούν αρχικά σε ιδιωτικές περιοχές. Η χρήση σε δημόσιους δρόμους θα ακολουθήσει αργότερα.
Το Cruise Origin κατασκευάστηκε με μια ειδική ηλεκτροκίνητη πλατφόρμα που αναπτύχθηκε από την GM. Η Honda συνέβαλε στο μηχανολογικό μέρος και την παραγωγή του λεωφορείου.
Τον Νοέμβριο του 2017, η GM ανακοίνωσε την πρόθεσή της να δρομολογήσει υπηρεσία ridehailing με αυτόνομα οχήματα σε αστικές περιοχές από το 2019. Μέχρι σήμερα, δεν έχει δρομολογηθεί τέτοια υπηρεσία.
Μια εμπειρία που δεν μοιάζει με καμία άλλη μέχρι σήμερα
Όταν αφαιρείς το τιμόνι, τους καθρέπτες, τα πεντάλ και πολλά άλλα, έχεις κάτι καινούργιο – μια εμπειρία καθαρά σχεδιασμένη γύρω από τον επιβάτη. Αυτό σημαίνει μια ευρύχωρη καμπίνα και μια κατ ‘απαίτηση, συνεπή εμπειρία όπου μπορείς να χαλαρώσεις, να εργαστείς ή να συνδεθείς, λέει η παρουσίαση του μοντέλου.
“Όταν οι άνθρωποι οδηγούν, βασίζονται στα μάτια και στα αυτιά τους. Αλλά ακόμα και σε απλό προαστιακό περιβάλλον, με όραση 20/20 και τέλεια ακοή, μπορούμε να κοιτάξουμε μόνο προς μία κατεύθυνση και δεν μπορούμε να δούμε και να ακούσουμε πάρα πολλά.
Το Cruise Origin, έχει αυτή τη δυνατότητα, που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν σημεία αποτυχίας σε όλη την ανίχνευση, τον υπολογισμό, τη δικτύωση ή την δύναμη – επειδή δεν υπάρχει ο άνθρωπος ως εφεδρικός οδηγός. Η πολυεπίπεδη σουίτα αισθητήρων έχει σχεδιαστεί για να παρακολουθεί όλους τους ανθρώπους και αντικείμενα – ακόμη και αν βρίσκονται μακριά, είναι κατάμαυρα ή κρυμμένα από βροχή ή ομίχλη”.
“Δεσμευόμαστε να βελτιώσουμε τη ζωή στις πόλεις μας. Γι ‘αυτό σχεδιάσαμε το Origin για να είναι μια προσιτή, άνετη και κλιμακούμενη λύση. Με την ικανότητά του να οδηγεί μέρα και νύχτα και να διαρκεί περισσότερο από ένα εκατομμύριο μίλια, θα μπορούμε να περικόψουμε μέχρι 5.000 δολάρια σε κόστος μεταφοράς ανά νοικοκυριό του Σαν Φρανσίσκο, ανά έτος”.
Αυτοκίνητα ή λεωφορεία;
Μέχρι πριν από μερικά χρόνια, οι γνωρίζοντες τον κλάδο ήταν σίγουροι πως τα πλήρως αυτόνομα οχήματα ήταν εφικτά, παρότι οι προβλέψεις τους για το πότε θα μπορούσαν να ξεκινήσουν ως εμπορικά προϊόντα διέφεραν. Σήμερα, ωστόσο, φαίνεται να γίνεται ευρύτερα αντιληπτό πως η πλήρης αυτονομία μπορεί να αργεί ακόμα αρκετά.
Ένα άλλο θέμα για τα αυτόνομα οχήματα είναι η τιμή. Η τεχνολογία που απαιτείται για να υπάρξει απόλυτα αυτόνομο αυτοκίνητο θα κοστίζει περίπου 15.000 έως 20.000 ευρώ περισσότερο από ένα αυτοκίνητο με άνθρωπο οδηγό. Όπως δήλωσε ο Jean-Philippe Imparato, Executive Vice President του brand Peugeot, σε πρόσφατη συνέντευξή του στο Fleet Europe, κανείς δεν πρόκειται να δώσει τόσα χρήματα. “Γι ‘αυτό εμείς λέμε, ως εταιρεία: η αυτονομία μέχρι Επιπέδου 3 για τα αυτοκίνητα είναι οικονομικά προσιτή. Το Επίπεδο 4 είναι για λεωφορεία και άλλα οχήματα δημόσιας συγκοινωνίας”.
“Η οικονομική επέκταση παραμένει πρόκληση για τα ΑV”, δήλωσε από την πλευρά του ο Moran David, Γενικός Διευθυντής του Intelligent Mobility Solutions Division της Mobileye Βόρειας Αμερικής, σε πρόσφατη συνέντευξη στο Global Fleet.
Σε δημοσίευση ενός blog, ο κ. Amman δήλωσε: “Αποστολή μας είναι να βελτιώσουμε την ασφάλεια αφαιρώντας τον άνθρωπο ως οδηγό, μειώνοντας τις εκπομπές με αμιγή ηλεκτροκίνηση και περιορίζοντας την κυκλοφοριακή συμφόρηση μέσω δελεαστικού διαμοιρασμού διαδρομών, παρέχοντας εξαιρετική εμπειρία με αισθητά χαμηλότερο κόστος. Μόνον τότε θα ξεπεράσουμε πραγματικά το αυτοκίνητο, με ένα αξιόλογο σύστημα μεταφορών – το οποίο θα είναι πιο ασφαλές, πιο προσιτό και καλύτερο για εμάς, για τις πόλεις μας και για τον πλανήτη μας”.