Τα νέα δεδομένα που δημοσιεύθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δείχνουν ότι η φορολογία των αυτοκινήτων αποδίδει 428 δισ. ευρώ ετησίως στα κρατικά έσοδα μόνο στις χώρες της ΕΕ-15. Το ποσοστό αυτό, που είναι αυξημένο κατά 3,5% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, αντιπροσωπεύει περισσότερο από δυόμισι φορές τον συνολικό προϋπολογισμό της ΕΕ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) δημοσίευσε τα στοιχεία αυτά στην έκδοση του Tax Guide 2019. Αυτή η ετήσια έκθεση περιλαμβάνει τις τελευταίες πληροφορίες σχετικά με τους φόρους επί της απόκτησης του αυτοκινήτου (ΦΠΑ, φόρος επί των πωλήσεων, τέλη ταξινόμησης), την ιδιοκτησία του οχήματος (ετήσια τέλη κυκλοφορίας, οδικά τέλη) και την αυτοκίνηση (φόρος καυσίμων) στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε άλλες βασικές αγορές ανά τον κόσμο.
Η έκθεση του 2019 παρουσιάζει τις σημαντικές διαφορές στο επίπεδα φορολογίας στις χώρες της ΕΕ. Όσον αφορά τη φορολογική βάση, ορισμένα κράτη μέλη εξακολουθούν να φορολογούν τα αυτοκίνητα με βάση την ισχύ, την τιμή, το βάρος, την κυλινδρική τους ικανότητα ή έναν συνδυασμό αυτών των παραγόντων. Ωστόσο, όλο και περισσότερο, οι χώρες εφαρμόζουν φορολογία βάσει των εκπομπών CO2. Σύμφωνα με τον νέο Οδηγό, 21 κράτη μέλη της ΕΕ φορολογούν τώρα τα αυτοκίνητα με βάση το επίπεδο εκπομπών CO2.
Κίνητρα για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα υπάρχουν σε 24 από τα 28 κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με τον φορολογικό οδηγό της ACEA, αν και η φύση και η νομισματική αξία αυτών των παροχών ποικίλλει ευρέως. Πράγματι, ενώ οι περισσότερες χώρες χορηγούν φορολογικές ελαφρύνσεις ή απαλλαγές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μόνο 12 κράτη μέλη της ΕΕ προσφέρουν επιδοτήσεις ή πριμοδοτήσεις σε αγοραστές αυτών των οχημάτων.
“Τα φορολογικά μέτρα αποτελούν καθοριστικό εργαλείο για τη διαμόρφωση της καταναλωτικής ζήτησης για οχήματα με μηδενικές και χαμηλές εκπομπές”, εξήγησε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert. “Δεδομένου ότι το κόστος αγοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για την ευρύτερη αποδοχή τους από το κοινό, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων ενθαρρύνουν έντονα τις 28 εθνικές κυβερνήσεις να θέσουν σε εφαρμογή σημαντικά προγράμματα κινήτρων”.