Οι τύποι καυσίμου των νέων αυτοκινήτων για το α’ τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτου (ACEA) είναι: βενζίνη 52,3%, ντίζελ 29,9%, ηλεκτρικά 6,8% (μερίδιο αγοράς).
Συγκεκριμένα, το πρώτο τρίμηνο του 2020, η κατηγορία ηλεκτρικά φορτιζόμενων οχημάτων αύξησε σημαντικά το μερίδιο αγοράς της στο 6,8% (από 2,5% το πρώτο τρίμηνο του 2019) με φόντο τη συνολική μείωση των ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων λόγω της πανδημίας του COVID-19. Αντιθέτως, η ζήτηση για πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα οχήματα μειώθηκε δραστικά, αν και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν πάνω από το ήμισυ της αγοράς της ΕΕ.
Αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020, ο αριθμός των αυτοκινήτων ντίζελ που ταξινομήθηκαν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση μειώθηκε κατά 32,6% στα 738.392. Το ντίζελ κατέχει πλέον μερίδιο αγοράς 29,9% (από 33,2% το πρώτο τρίμηνο του 2019). Όλες οι αγορές της περιοχής σημείωσαν πτώση, ιδιαίτερα οι τέσσερις μεγαλύτερες: Ιταλία (-49,8%), Γαλλία (-36,6%), Ισπανία (-33,8%) και Γερμανία (-23,0%). Στην Ελλάδα πουλήθηκαν 5.790 οχήματα ντίζελ συνολικά το πρώτο τρίμηνο έναντι 7,834 την αντίστοιχη περσινή περίοδο (-26,1%).
Με τη συντριπτική πλειονότητα των ευρωπαϊκών αντιπροσωπειών να κλείνουν τον Μάρτιο ως αποτέλεσμα των μέτρων περιορισμού, η ζήτηση για βενζινοκίνητα αυτοκίνητα μειώθηκε επίσης. Οι πωλήσεις βενζινοκίνητων μειώθηκαν κατά 32,2%, από σχεδόν 2 εκατομμύρια μονάδες πέρυσι στα 1,3 εκατομμύρια το πρώτο τρίμηνο του 2020. Με εξαίρεση την Κύπρο και τη Λιθουανία, όλες οι αγορές της ΕΕ παρουσίασαν διψήφια πτώση μέχρι στιγμής. Το ίδιο και η ελληνική (-26,1%).
Οχήματα εναλλακτικής ισχύος (APV)
Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2020, τα ηλεκτρικά φορτιζόμενα οχήματα (ECV) ωφελήθηκαν ιδιαίτερα από τη μείωση της ζήτησης ντίζελ και βενζίνης. Οι πωλήσεις ECV υπερδιπλασιάστηκαν (+ 100,7%) τους πρώτους τρεις μήνες του έτους, με συνολικές ταξινομήσεις 167.132 αυτοκινήτων σε ολόκληρη την ΕΕ. Οι κατηγορίες, τόσο των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV), όσο και των plug-in υβριδικών (PHEV), συνεισέφεραν σε αυτήν την ανάπτυξη (+68,4 και + 161,7% αντίστοιχα). Στη χώρα μας είχαμε επίσης μεγάλη αύξηση αλλά χαμηλή βάση (71 BEV φέτος από 38 πέρυσι +86,8% και 88 PHEV φέτος έναντι 59 πέρυσι +49,2%.
Τα υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα (HEV) παρουσίασαν τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην κατηγορία οχημάτων εναλλακτικής ισχύος, αντιπροσωπεύοντας το 9,4% της συνολικής αγοράς αυτοκινήτων της ΕΕ. Ταξινομήθηκαν 232.525 μονάδες κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους (+ 45,1% σε σύγκριση με το 2019). Στα HEV η Ελλάδα είχε 123,9% αύξηση μεταξύ του πρώτου τριμήνου του 2020 και του αντίστοιχου του 2019 (2.591 έναντι 1.157).
Τα εναλλακτικά καύσιμα – τα οποία περιλαμβάνουν και τα οχήματα που λειτουργούν με αιθανόλη (E85), υγραέριο (LPG) και φυσικό αέριο (NGV) – παρουσίασαν μικτές επιδόσεις. Η ζήτηση για αυτοκίνητα NGV αυξήθηκε πολύ (+ 68,5%), ενώ οι ταξινομήσεις LPG μειώθηκαν κατά το ήμισυ λόγω της συρρίκνωσης της ιταλικής αγοράς. Η αύξηση της κατηγορίας φυσικού αερίου δεν αντιστάθμισε τη μείωση του υγραερίου, με αποτέλεσμα μια συνολική πτώση 30,4%
Και οι τέσσερις μεγάλες αγορές παρουσίασαν αύξηση στις συνολικές ταξινομήσεις APV από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Η Γερμανία και η Γαλλία ξεχώρισαν με αύξηση της ζήτησης κατά 74,9% και 71,7% αντίστοιχα, ενισχυμένη από την εξαιρετική επίδοση της κατηγορίας υβριδικών plug-in. Στην Ελλάδα είχαμε 99,4% αύξηση σε σχέση με πέρυσι (3.126 οχήματα APV το πρώτο τρίμηνο του 2020 έναντι 1.568 το αντίστοιχο του 2019.