Το Λονδίνο σχεδιάζει μεγάλη επέκταση της ζώνης εξαιρετικά χαμηλών εκπομπών (ULEZ) από το επόμενο έτος, κατόπιν προτάσεων που ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Sadiq Khan.
Η μεγάλη επέκταση της ULEZ το 2023 θα καλύπτει περίπου 1.569 τετραγωνικά χιλιόμετρα (το μεγαλύτερο μέρος εντός της περιοχής του αυτοκινητόδρομου Μ25), καθώς η βρετανική πρωτεύουσα επιδιώκει καταπολέμηση της συμφόρησης και της ρύπανσης.
Σύμφωνα με τον κ. Khan, η διευρυμένη ULEZ θα μειώσει τις εκπομπές NOx αυτοκινήτων και φορτηγών πέριξ του Λονδίνου κατά περίπου 10%, ενισχύοντας την κατά 30% μείωση που προβλέπεται λόγω της περυσινής διεύρυνσης της ULEZ και των αυστηρότερων προτύπων της Ζώνης Χαμηλών Εκπομπών.
Για να αποφύγουν την ημερήσια χρέωση £12,50 της ULEZ (επτά ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες την ημέρα), τα αυτοκίνητα και τα ελαφρά βαν πρέπει να πληρούν τα πρότυπα εκπομπών Euro 6 για το ντίζελ και Euro 4 για τη βενζίνη.
Ο δήμαρχος μελετά σχέδιο απόσυρσης για τα πιο ρυπογόνα αυτοκίνητα, καθώς και κίνητρα για όσους μεταβούν σε καθαρότερες μορφές μετακίνησης ή αποκτήσουν αυτοκίνητο που συμμορφώνεται προς την ULEZ.
«Είναι σαφές πως η αδράνεια –για την οικονομία μας, για τα προς το ζην, για το περιβάλλον και την υγεία των Λονδρέζων – θα επιφέρει πολύ μεγαλύτερο κόστος – στην οικονομία, στη διαβίωση, στο περιβάλλον και στην υγεία των Λονδρέζων – από αυτό της μείωσης της τοξικής ατμοσφαιρικής ρύπανσης, της αντιμετώπισης της κλιματικής κρίσης και της συμφόρησης», όπως ανέφερε.
«Πολύ συχνά καθυστερούν τα μέτρα σε όλο τον κόσμο επειδή θεωρούνται πολύ σκληρά ή πολιτικά ασύμφορα, αλλά δεν διατίθεμαι να αναβάλω τις δράσεις που μπορούμε να εφαρμόσουμε στο Λονδίνο».
Μακροπρόθεσμα, το Λονδίνο εξετάζει την έξυπνη χρέωση χρηστών οδικού δικτύου, ως τη δικαιότερη λύση. Βάσει αυτής, οι αρχές θα χρεώνουν τα οχήματα αναλόγως των εκπομπών τους, την κυκλοφοριακή συμφόρηση και των διαθέσιμων εναλλακτικών λύσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς.
Η προτεινόμενη ULEZ για το Ευρύτερο Λονδίνο θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης πριν από την εφαρμογή της.