Στο Ηνωμένο Βασίλειο, από τον Απρίλιο του 2025, τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEV) δεν θα απαλλάσσονται πλέον από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης οχημάτων (VED), γνωστό και ως τέλος κυκλοφορίας.

Το μέτρο ανακοινώθηκε από τον υπουργό Οικονομικών Jeremy Hunt. Όπως δήλωσε το μέτρο αυτό θα «καταστήσει το φορολογικό μας σύστημα αυτοκινήτου δικαιότερο». Παράλληλα, “έχοντας ακούσει τους φορείς του κλάδου, οι συντελεστές φόρου εταιρικών αυτοκινήτων θα παραμείνουν χαμηλότεροι για τα EV και θα περιορίσουμε τις αυξήσεις σε μία ποσοστιαία μονάδα ετησίως για τρία χρόνια από το 2025”.

Το Ηνωμένο Βασίλειο θα φορολογεί τα BEV από το 2025, δήλωσε ο Υπουργός Οικονομικών Jeremy Hunt
Ο Jeremy Hunt ανακοίνωσε πως το Ηνωμένο Βασίλειο θα φορολογεί τα BEV από το 2025

Ο κ. Hunt πρόσθεσε πως θα συνεχιστεί η υποστήριξη για την ανάπτυξη της υποδομή φόρτισης. Πέρυσι, το Υπουργείο Οικονομικών του Ηνωμένου Βασιλείου επεσήμανε ότι η άνοδος των ηλεκτρικών οχημάτων (πιο συγκεκριμένα, η αντίστοιχη μείωση των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων) υπονόμευσε τα έσοδα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης οχημάτων και ότι πρέπει να βρεθούν νέες πηγές εσόδων. Σήμερα υπάρχουν ήδη περισσότερα από 500.000 BEV στους βρετανικούς δρόμους.

Το ύψος του ειδικού φόρου κατανάλωσης ανά όχημα εξαρτάται από την ενεργειακή του απόδοση και μπορεί να φτάσει τις 1.000 £ (1163,5 ευρώ) ετησίως. Τα EV θα πληρώνουν τα χαμηλότερα τέλη.

  • Ο Nicholas Lyes, Επικεφαλής Πολιτικής της RAC, χαρακτήρισε το μέτρο «μάλλον δίκαιο», αλλά είπε πως έπρεπε να παραμείνει ο ειδικός φόρος μηδενικός για το πρώτο έτος, ως κίνητρο. Ωστόσο, «αυτή η φορολογική αλλαγή δεν αναμένουμε να έχει μεγάλη επίδραση στη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων, δεδομένων των πολλών οφελών κόστους από την χρήση τους».
  • Η ChargePoint, μέσω της Ανώτερης Διευθύντριας Δημόσιας Πολιτικής, Tanya Sinclair, δήλωσε την υποστήριξή της στην απόφαση της κυβέρνησης, «εφόσον αναγνωρίζει ότι τα EV είναι τα πιο καθαρά οχήματα και παρέχει κίνητρα στους οδηγούς να τα επιλέξουν». «Χαιρόμαστε που τα EV θα πληρώνουν τον χαμηλότερο ειδικό φόρο, καθώς είναι πολύ σημαντικό να ανταμείβονται όσοι αγοράζουν οχήματα μηδενικών εκπομπών, αλλά τα EV χρησιμοποιούν το οδικό δίκτυο όπως κάθε άλλο όχημα και με την ταχεία αύξησή τους η εποχή των «δωρεάν τελών EV» τελειώνει».
  • Η Caroline Sandall-Mansergh, Consultancy and Channels Development Manager της Alphabet GB, δήλωσε: «Με τη σημερινή ανακοίνωση του Φθινοπωρινού Προϋπολογισμού του Jeremy Hunt, παρόλο που απογοητεύει το ότι τα EV δεν θα εξαιρούνται πλέον του ειδικού φόρου μετά τον Απρίλιο του 2025, μας χαροποιεί το γεγονός πως η αύξηση του φόρου εταιρικών ηλεκτρικών οχημάτων θα είναι σταδιακή κατά 1% ετησίως. Με την αύξηση των προνομίων σε είδος (BIK) που ανακοινώθηκε σήμερα, ο οδηγός μέσου ηλεκτρικού οχήματος με τιμή καταλόγου 35.000 £ και φορολογικό συντελεστή 20% θα πληρώνει μόνον 6 επιπλέον £ το μήνα από τον Απρίλιο του 2025. Ωστόσο, μια τόσο απότομη αύξηση του ειδικού φόρου για τα EV πιθανόν να περιορίσει την υιοθέτησή τους, ιδίως με τις τρέχουσες τιμές ενέργειας. Θα προτιμούσαμε να θεσπιστεί ένας νέος χαμηλότερος συντελεστής για να συνεχιστεί η διαφοροποίηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών από τα άλλα οχήματα.

Άλλοι στον κλάδο αντιτίθενται σθεναρά στη φορολογική αλλαγή.

  • Ο David Savage, Αντιπρόεδρος ΗΒ και Ιρλανδίας της Geotab, δήλωσε: «Είναι εξαιρετικά απογοητευτικό. Βρισκόμαστε μόλις 8 χρόνια προ της παύσης των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης (ICE) στο Ηνωμένο Βασίλειο και στο επίκεντρο της μετάβασης στα ηλεκτρικά». «Τα ηλεκτρικά οχήματα εκτίθενται σε αρκετούς προκλητικούς εξωτερικούς παράγοντες, από την αύξηση της τιμής ηλεκτρικής ενέργειας, τον υψηλότερο ΦΠΑ δημόσιας φόρτισης έναντι της κατ’ οίκον και τις αυξημένες τιμές των ίδιων των οχημάτων. Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση αντέδρασε τερματίζοντας το πρόγραμμα παροχής κινήτρων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα και εισάγει για πρώτη φορά τον ειδικό φόρο κατανάλωσης οχημάτων (VED) γι’ αυτά. Ενώ διεξάγεται η COP27, δεν πρέπει να υπονομεύσουμε τη σημασία της κρίσης που αντιμετωπίζουμε, ούτε να κάνουμε πίσω στην πρόοδό μας ως χώρα».
  • Ο Karl Howkins, Διευθύνων Σύμβουλος της SOGO mobility, προσέθεσε: «Υπάρχουν ήδη ενδείξεις ότι η αύξηση των τιμών ηλεκτρικού ρεύματος επιβραδύνει τη ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων και η απόφαση του Καγκελαρίου να εισαγάγει τέλη κυκλοφορίας οχημάτων για τα EV το 2025 και να αυξήσει τον φόρο εταιρικών αυτοκινήτων οδηγούν μόνο σε περαιτέρω μείωση της ζήτησης».
  • Ο Patrick Reich, συνιδρυτής και CEO της εφαρμογής φόρτισης EV Bonnet, δήλωσε: «Στην παρούσα κρίσιμη περίοδο για το περιβάλλον είναι εξοργιστικό το ότι η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου θα δημιουργήσει νέο εμπόδιο για όσους επιθυμούν να ματαβούν από ένα ρυπογόνο αυτοκίνητο στην ηλεκτροκίνηση”.

Λάθος μήνυμα

Η Transport and Environment επισημαίνει πως η κυβέρνηση του Η.Β. στέλνει λάθος μηνύματα με τη φορολογία των αυτοκινήτων. Ο Ralph Palmer, επικεφαλής ηλεκτρικών στόλων στην T&E, δήλωσε: «Η εισαγωγή νέου φόρου στα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά όχι νέων εισφορών στα ρυπογόνα οχήματα, είναι απλώς λάθος. Ενώ οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων θα πρέπει να συνεισφέρουν στην υποδομή και στη συντήρηση μέσω φόρων, αυτό θα πρέπει να συνοδεύεται από μια ευρύτερη στροφή προς την αποτελεσματικότερη φορολόγηση των αυτοκινήτων που ρυπαίνουν, ιδιαίτερα κατά την αγορά. Η μη διατήρηση ή διεύρυνση της φορολογικής διαφοράς μεταξύ ηλεκτρικών και αυτοκινήτων εκπομπών είναι ένα τεράστιο αυτογκόλ και κινδυνεύει να καταπνίξει την πρόοδο που έχει σημειώσει το Ηνωμένο Βασίλειο στην ηλεκτροκίνηση».

Προηγούμενο άρθροΤαξινομήσεις επαγγελματικών τον Οκτώβριο 2022
Επόμενο άρθρο64 ηλεκτρικά λεωφορεία BYD για τη Νορβηγία