Οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για περίπου 20% του συνόλου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου στην ΕΕ ©AP Images/European Union-EP

Σχέδια για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 37,5% για τα καινούρια αυτοκίνητα και 31% για τα νέα ημιφορτηγά μέχρι το 2030 ενέκριναν οι ευρωβουλευτές στις 27 Μαρτίου. Παράλληλα, λαμβάνονται μέτρα για την αντιμετώπιση των κοινωνικών επιπτώσεων της μετάβασης στις χαμηλές εκπομπές.

Τα μέτρα αυτά έχουν ήδη συμφωνηθεί ανεπίσημα μεταξύ του Κοινοβουλίου και των υπουργών της ΕΕ και περιλαμβάνουν υψηλότερο στόχο (37,5%) μείωσης εκπομπών από το σύνολο των νέων αυτοκινήτων μέχρι το 2030, σε σύγκριση με αυτόν που πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή (30%). Η νομοθεσία θέτει επίσης στόχο μείωσης εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από νέα ημιφορτηγά (31%) μέχρι το 2030.

“Οι ευρωβουλευτές παλέψαμε σκληρά για να προστατεύσουμε την ακεραιότητα του περιβαλλοντικού χαρακτήρα της νομοθεσίας και τα οφέλη για την υγεία, τους καταναλωτές και την καινοτομία που αφορούν όλους τους Ευρωπαίους πολίτες. Πετύχαμε τους στόχους μας παρά την μανιώδη αντίδραση των αυτοκινητοβιομηχανιών και κάποιων κρατών μελών που αρνήθηκαν να αναγνωρίσουν ότι αυτοί οι πιο φιλόδοξοι στόχοι δημιουργούν νέες ευκαιρίες”, δήλωσε η εισηγήτρια Miriam Dalli (Σοσιαλιστές, Μάλτα).

Η νομοθεσία υιοθετήθηκε με 521 ψήφους έναντι 63 και 34 αποχών. Τώρα απαιτείται η τελική έγκριση από το Συμβούλιο πριν τη δημοσίευσή της στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ.

Ας σημειωθεί ότι η συμφωνία για τη μείωση των εκπομπών CO2 από φορτηγά μεταξύ των βουλευτών του ΕΚ και της ρουμανικής Προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου επιτεύχθηκε τον Φεβρουάριο.  

Κοινωνικές επιπτώσεις της μετάβασης στην οικονομία χαμηλών εκπομπών

Οι κατασκευαστές των οποίων ο μέσος όρος εκπομπών θα υπερβαίνει τα όρια αυτά θα είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν σχετικά τέλη ρύπανσης. Μέχρι το 2023, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα πρέπει να εκτιμήσει αν αυτά τα ποσά θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση μιας δίκαιης μετάβασης στην κινητικότητα μηδενικών εκπομπών και για τη στήριξη της επαγγελματικής κατάρτισης των εργαζόμενων στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Ανάλυση του κύκλου ζωής

Η νέα νομοθεσία απαιτεί την επιθεώρηση των εκπομπών κατά τη διάρκεια ολόκληρου του κύκλου ζωής των οχημάτων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Επιτροπή θα πρέπει επίσης να εκτιμήσει εάν θα πρέπει να καθιερωθεί κοινή μεθοδολογία για τις επιθεωρήσεις και πρότυπα καταγραφής δεδομένων, το αργότερο μέχρι το 2023. Σε αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να κινηθεί η νομοθετική διαδικασία.

Σχετικές πληροφορίες

Οι μεταφορές είναι ο μόνος τομέας στον οποίο η ΕΕ δε σημείωσε αξιόλογη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από το 1990. Τα στοιχεία από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος δείχνουν ότι από όλα τα μεταφορικά μέσα στην ΕΕ, οι οδικές μεταφορές παράγουν το μεγαλύτερο μερίδιο εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (72,9% το 2016), ενώ ευθύνονται για περίπου 20% του συνόλου των εκπομπών της ΕΕ.

Προηγούμενο άρθροΗ Volvo συγκέντρωσε 600 εκατ. ευρώ με ομολογιακό δάνειο
Επόμενο άρθροΗ T&E κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για “ψεύτικα” ηλεκτρικά οχήματα