Πώς θα επηρέαζε την καθημερινότητά μας, την απασχόληση και την οικονομία ένα μοντέλο ridesharing στην Αθήνα; Ποια τα οφέλη και ποιες οι επιπτώσεις του στην οικονομία και την απασχόληση;

Το Εργαστήριο Κυκλοφοριακής Τεχνικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, υπό τον καθηγητή Γιώργο Γιαννή, πραγματοποίησε σχετική μελέτη. Στόχος της ήταν η αξιολόγηση των επιπτώσεων του ridesharing στην οικονομία και την κοινωνία της πόλης της Αθήνας. Η μελέτη παρουσιάστηκε στο 10ο Regional Growth Conference από τον ερευνητή του Εργαστηρίου συγκοινωνιολόγο, Αντώνη Χαζίρη και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η εισαγωγή των υπηρεσιών ridesharing στην Αθήνα, με ρυθμισμένο τρόπο, μπορεί σε μεγάλο βαθμό να συμβάλει στην κοινωνική ευημερία. Επισημαίνει μάλιστα ότι τα ευρήματα της μελέτης θα μπορούσαν να φανούν χρήσιμα για την ανάπτυξη υπηρεσιών ridesharing όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας.

Στη μελέτη εξετάζονται μεταξύ άλλων δύο σενάρια: ένα σενάριο πλήρους αδειοδότησης (Α) και ένα μερικής αδειοδότησης (Β) για τη δίκαιη ρύθμιση των υπηρεσιών ridesharing στην Αθήνα. Το Σενάριο Α προϋποθέτει υπηρεσίες κοινής χρήσης που αναλαμβάνονται από εταιρείες που ενοικιάζουν ιδιωτικά οχήματα με οδηγούς, ενώ το Σενάριο Β θεωρεί αδειοδοτημένα, αυτοαπασχολούμενα άτομα που προσφέρουν αυτές τις υπηρεσίες. Και για τα δύο σενάρια, επιτρέπεται μόνο η on-line κράτηση (e-hailing).

Συνοπτικά, καταγράφεται μία σειρά ενδιαφέροντων ευρημάτων όπως τα ακόλουθα:

– Καθώς η Ελλάδα ανακάμπτει σταδιακά από την οικονομική αναταραχή σχεδόν μιας δεκαετίας, οι κυκλοφοριακές συνθήκες στην Αθήνα φαίνεται να επανέρχονται στην κατάσταση που βρίσκονταν πριν από την κρίση. Ταυτόχρονα, το σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών της πόλης αμφισβητείται και η αγορά των ταξί παραμένει αυστηρά ρυθμισμένη. Ένα τέτοιο περιβάλλον τείνει να δημιουργεί προνομιακές συνθήκες για τα ΙΧ.

– Οι υπηρεσίες ridesharing θα μπορούσαν να προσελκύσουν από 603.000 έως 729.000 καθημερινούς επιβάτες έως το έτος 2025. Οι επιβάτες θα μετακινηθούν προς τις υπηρεσίες αυτές κυρίως από τη χρήση ΙΧ (4,3%-5,3%) και σε πολύ μικρότερο βαθμό από τα μέσα μαζικής μεταφοράς (2,2%-2,7%) και τα ταξί (0,7%-8%). Είναι ενδιαφέρον ότι τα ταξί δεν φαίνεται να επηρεάζονται σημαντικά.

– Οι υπηρεσίες ridesharing μπορούν να αποφέρουν επιπλέον καθαρές 17,7 χιλιάδες έως 35,7 χιλιάδες θέσεις πλήρους και μερικής απασχόλησης αντίστοιχα, στη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας έως το 2025.

– Εντοπίζεται εξοικονόμηση χώρου στάθμευσης (που αντιστοιχεί στο 4,5%-5,5% του κέντρου της Αθήνας).

– Η εξοικονόμηση σε σχέση με τον χρόνο μετακίνησης κυμαίνεται από 5,1% έως 6,5% με την καθιέρωση υπηρεσιών ridesharing, ενώ στο σενάριο Β η εξοικονόμηση κόστους για τον επιβάτη υπολογίζεται έως και 7,4% σε σχέση με τις υπάρχουσες συνθήκες.

– Σε ό,τι αφορά στο τμήμα της έρευνας προτίμησης των επιβατών το οποίο αποτελεί μέρος της μελέτης αποτυπώνεται ότι οι επιβάτες της Αθήνας φαίνεται να κατανοούν τι είναι το ridesharing και να δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούσαν τέτοιες υπηρεσίες, εάν ήταν διαθέσιμες στην πόλη τους.

Η μετάβαση στις ευφυείς πόλεις

Η αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων για την μετάβαση από τις “έξυπνες” στις «ευφυείς» πόλεις ήταν το αντικείμενο της συνεδρίας «Intelligent Cities» του Συνεδρίου.

«Πρέπει να εκμεταλλευτούμε τις ευκαιρίες. Ποτέ άλλοτε δεν υπήρχαν τόσα χρήματα μαζεμένα για την ψηφιακή μετάβαση. Αν τα αθροίσουμε μαζεύεται σχεδόν μισό δισεκατομμύριο και πρέπει να δούμε πως τα χρήματα αυτά θα φτάσουν σε πραγματικές εφαρμογές και θα δώσουν λύσεις στα προβλήματα» τόνισε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, επισημαίνοντας ότι οι πολίτες ακόμη δεν έχουν γνωρίσει όλο το εύρος των ψηφιακών εφαρμογών που παρέχονται από το κράτος.

Αξιοσημείωτα ήταν και τα συμπεράσματα έρευνας της Data Consultants, που παρουσίασε ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Δημήτρης Άσπρος, για το πως βλέπουν οι πολίτες τους δήμους. Σύμφωνα με αυτά, ενώ οι δημότες δηλώνουν ικανοποιημένοι από τις πόλεις τους και τις υπηρεσίες/διαδικασίες που τους παρέχονται, μόλις το 11% χρησιμοποιεί τις ψηφιακές/ηλεκτρονικές υπηρεσίες για την διεκπεραίωση των υποθέσεων ενώ το υπόλοιπο περίπου 90% επισκέπτεται το Δήμο ή το ΚΕΠ.

Στη συζήτηση συμμετείχαν επίσης οι Δήμαρχοι Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου, Δωρίδας Γιώργος Καπετζώνης, Χίου Σταμάτης Καρμαντζης, Δήμαρχος Χίου καθώς επίσης και οι Michael Donaldson, Επίτροπος της Βαρκελώνης για την Ψηφιακή Καινοτομία, την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση και ο Αντώνης Χαζίρης, Συγκοινωνιολόγος, Επιστημονικός Συνεργάτης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Ο κρίσιμος ρόλος των πόλεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό

Ο κρίσιμος ρόλος των πόλεων στον ψηφιακό μετασχηματισμό ήταν το αντικείμενο της ενότητας «The Road to Smart Cites: Reinventing Urban Areas» του Συνεδρίου.

«Οι πόλεις πρέπει να επενδύσουν στο “internet of mobility”, την έξυπνη κινητικότητα, που θα οδηγήσει στον ψηφιακό μετασχηματισμό» επεσήμανε ο δρ. Άγγελος Αμδίτης, διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του ICCS και πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα Μεταφορών ERTICO-ITS Europe, προσθέτοντας ότι οι πόλεις κινούνται σε ένα οικοσύστημα “κυβερνοφυσικό”, στο οποίο έχουν να αντιμετωπίσουν σημαντικές προκλήσεις, όπως οι ψηφιακές υποδομές, η γνώση και φυσικά το κόστος.

«Οι πόλεις πρέπει τολμήσουν ώστε να ηγηθούν τον πράσινο μετασχηματισμό» τόνισε ο πρόεδρος του Δικτύου Major Cities of Europe, Giorgio Prister, προσθέτοντας πως «χωρίς ένα πλήρη ψηφιακό μετασχηματισμό δεν υπάρχει τρόπος να επεξεργαστούμε και να αξιοποιήσουμε όλα τα δεδομένα που αποκτούμε και να σχεδιάσουμε νέες υπηρεσίες ή να αναμορφώσουμε τις υπάρχουσες».

Τέλος ο Βαγγέλης Γκορίλας, Ηead of Public Sector της Vodafone Ελλάδας τόνισε πως τα  δίκτυα 5G, το IoΤ (Intelligent of Thinks) και τα big data είναι μέρος των λύσεων στα προβλήματα που δημιουργούν στις πόλεις κλιματική αλλαγή, ενεργειακή κρίση και αστικοποίηση, ενώ αναφέρθηκε στα συμπεράσματα μελετών της Vodafone σύμφωνα με τις οποίες η χρήση έξυπνων συστημάτων φέρνουν τεράστια οφέλη, στην εξοικονόμηση ενέργειας, στη διαχείριση υδάτινων πόρων και των απορριμμάτων.

Την συζήτηση συντόνισε ο διευθύνων σύμβουλος τη e-trikala, Οδυσσέας Ράπτης.

Το Συνέδριο διοργάνωσε η εφημερίδα “Πελοπόννησος”.

Οι φωτογραφίες από τις ενότητες του Συνεδρίου προέρχονται από τον ιστότοπο του 10ου Regional Growth Conference

Προηγούμενο άρθροΝέο ΔΣ Συνδέσμου Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών Ελλάδος
Επόμενο άρθροΤο 2035 ανησυχεί τους κατασκευαστές αυτοκινήτων